DNA-färg test
Nu var det så att domaren idag på utställningen inte tyckte att min katt hade den färgen som stod i hans papper och ville regga om honom. Men min magkänsla säger endå att jag har rätt. Så jag undrar om det är någon här inne som har DNA testat på färg? Jag har fått ett tips på en sida i USA man kan testa för kanel, men det är igentligen färgen FAWN jag vill testa för.
Vill höra allas åsikter, vad tror ni fawn eller lila?

Fast du får ut dilutions anlag på det testet så…

Om du vet att din katt med säkerhet är en dilutionskatt, dvs lila eller fawn så räcker det med att du testar för de "bruna" färgerna (chocklad/kanel). Om svaret blir kanel så visar det att din katt är en diluterad sådan dvs en fawn, om svaret är chocklad så är din katt lila. Karamell är ju ett annat alternativ och är inte helt ovanligt på svårbestämda dilutionsfärger, den kan vara baserad på både blått, lila och fawn men det går inte att testa om en katt har dilute modifier utan här får man nog förlita sig på de gamla "rävarna" som upplevt dem på nära håll.

#5 Vilken goding!

# 5 med vägledning av din sista bild så har nog domaren idag rätt?
#5 när jag ser din katt är jag TVÄRsäker på att min är lila. Men jag tror att jag gör ett DNA test fr att slippa "tjafsa" med domare. Min katt kan ju ha en blek lilamaskning!?
#4 ja, det här med caramell var klurigt fick jag höra…men det har vi väl inte i Sverige ännu?

#6 Tack!
#8 Det finns caramel & apricot i Sverige men de är inte godkända inom Sverak.
Det är svårt att se från bilden, men för mig ser katten ut som en lila ev lilakaramell.
Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Hur många domare färgbedömde honom idag? Var det bara en?

När jag ser nosen på din katt tycker jag att den har en dragning åt blått som inte min katt har. Stellas nos drar mer åt någon sorts champinjon-rosa
, om ni förstår vad jag menar.
#13 ja det är ju den känslan jag oxå får, men hans trampdynor är markant ljusare än en vanlig lilamaskad.
12# Thea och Steph har signerat pappret….
måste jag reg om honom bara för att de säger det? tänkte ringa Sverak på tisdag och kolla vad de säger…

Du minns väl tjafset som var i Varberg i höstas om våran lilla var brun eller choklad. På lördagen vägrade domaren döma henne som choklad å på söndagen vägrade nästa döma henne som brun…..
Är väl bara å fortsätt å se vad dom säger nästa gång. Kan väl bero på ljuset på utställningen åxå.

Jag tror du har uppfunnit en ny färg helt enkelt :-)
Ta kontakt med Dagny Dickens hon är en av dem som förespråkar dilute modifer (stavas det så?) färgerna.
Apricot o caramel är godkända inom WCF.
/Elisa
#15 ja lilla Barbie stackarn.
Blir mest lite irriterad då jag tänker på alla andra som oxå råkar ut för detta och måste regga sina katter hit och dit. Vi lägger ju faktiskt ner en hel del slantar på detta….
Kanske domarna borde bli lite mer insatta och uppdaterade i ämnet färger???? nä förlåt det var dumt sagt av mig nu känner jag mig som en dålig förlorare (skulle annars blivit NOM idag) men så är det inte, jag är bara lite förvirrad…

Nu har jag ju inte sett din katt på riktigt nära håll, endast på bild och då han bedömdes idag. Jag upplever honom som lila.
Steph ville färgändra mammas GIC S*Spotless David (balines) från lilatabby till fawntabby för några månader sedan. Min första tanke idag när jag såg din grabb på bordet var "kommer hon vilja ändra hans färg till fawn också?" David och din hane har den där lite beigeaktiga färgen, framförallt i svansen och de är lite sämre utfärgade på benen än några andra lila. David är lila, inte fawn, han har fått chokladavkommor med två olika kanelhonor.
Jag skulle tro att det är själva kanelanlaget i sig som ställer till det med färgen. Den brukar påverka choklad i sig till en mer "muddy" färg som man brukar kalla det. Det finns flera olika toner av choklad så självklart finns det olika toner av lila och balineser med sin längre päls maskar ibland ut på ett annat sätt just med de ljusa färgerna (iaf enlligt min erfarenhet) så jag skulle om jag var du smälla iväg ett test till UC Davies bara för att slippa färgändra honom och sen säga det till de domare du träffar.
Karamell är väl en möjlighet men den är aldrig/jag har aldrig sett en så ljus lila karamell, tonen på karamell brukar vara mörk. Jag har sett ett par riktiga karamell och när du ser en karamell så KAN du verkligen inte avgöra färgen, den är helt.. mysko bara.
Jag tror att din katt är muddy-lila. När en domare kommer med en katt och vill färgändra brukar de flesta domare bara hålla med för de vill inte hamna i luven på varandra.. förutom makarna Coste som babblade i en evighet på aggressiv franska huruvida Nemesis var smoke eller inte!
tack alla för era råd uppmaningar och åsikter :-)
Jag håller med #20.
Själv är jag rätt säker på att denna katt är lila och inte fawn. har gått igenom hans mammas stamtavla nu rätt många generationer bakåt och jag har inte hittat en enda kanel eller fawn.
#22 Tack för all hjälp Malin :-)
#17 Det fins ju inget dna-test för dilute modifier. Många anser nog att dessa färger är (sämre) vaianter än lila och blå, i england finns det knappt några lila och blåmaskade kvar, för många reggar dem som caramel för att vara på den "säkra sidan".
Som uppfödare till denna katt så tvekade jag aldrig på att han var lila när han var unge, vilket jag faktiskt gjort på andra lilamaskade ungar jag sett (då de liknat de omtalade caramellerna) men reggas som lila i Sverak.
Lägger upp några bilder på honom som liten. Hoppas du inte misstycker Malin?
Här ligger han brevis sin lila mor. Jag har gått igenom hennes stamtavla och jag har svårt att hitta några kaneler där. http://pawpeds.com/db/?a=p&id=865607&g=4&p=sia&date=iso&o=ajgrep

För mig är han (fortfarande) lila. En fin sådan!
Kanelbärare kan han ju vara i och med att han har kanel på pappas sida.
Han är så lila som man kan bli tycker jag. En fin lila färg dessutom. Men det är väl så när man har "bra" färger. Domarna har aldrig sett det förut. En domare skulle ha min Jerry till kanel för han var så röd….

Han är en underbart fin katt och det var jättesynd att de skulle börja krångla igår så han inte blev nominerad
Jag såg ju honom och höll i honom igår och jag anser också att han är lila fast dåligt utfärgad ännu så länge. Fawn är väl beige och det är han ju INTE !
Jag tycker inte att han är så dåligt utmaskad.
På bilderna jag lade in ovan är han 10 veckor resp 6 månader.
Jag ser hellre att de maskar ut på det här viset än att de mörknar för tidigt. Pointsen hinner djupna mer och skapa mer kontraster på det här viset.

# 28 det som är lite underligt är att han ser betydligt mer utmaskad ut på dina bilder från när han var yngre än han gjorde igår och på den översta bilden? Kan han ha bleknat?
Bildet i innlegg #30 gir jo en mørkere maskefarge bare på grunn av at ansiktet er i skyggen, du ser jo at lyset er på toppen, ørene og bakover ryggen
om jag skulle gissa så tror jag att han har en helt "normal" maskning fast ljus, men har liksom fått in lite mer "mjukare" färger i den vartefter han har växt och pälsen lika så.
Han har ju kanel i stamtavlan så den kanske lyser igenom som en ghostcolour som det kallas….

#33 helt utanför ämnet men har du hittat min adress?
Så öppet och vackert hans ansikte är. Han ser ljuvlig ut, som en ängel!
#¨35 åh, tack det var en snällt sagt hälsar Ziggy

Han ÄR fantastiskt snygg kan jag intyga som känt och klämt på honom;-)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Puttar upp tråden igen till er som kommer ihåg detta inlägg :-)
Jag har varit lite seg, men nu har testet blivit iväg skickat och jag har fått mail bekräftat att det har kommit fram till VGL UC Davis. Så nu tar det väl 5-10 arbetsdagar innan svaret kommer…spännande :-)
Till er som ska testa för PRA så gör man det på samma sätt som jag gjorde DNA färgtestet, inte alls krångligt och 40$ blev 281 svenska kronor. Inte speciellt dyrt i mina ögon. Tråkigt endå tycker jag att inte Sverige har ett egen labbservice… Jag återkommer med svaret i tråden så fort jag får det tillhanda :-)
Spännande! Ser fram emot svaret! :)
Nu har provsvaren kommit! och med lite hjälp av uppfödaren att tyda svaret så är min katt: LILA! och bärare av kanel :-)
Så var det mysteriet löst. Han blev tydligen vriden och vänd på många ggr på utställningen i helgen så jag räknar iskallt med att diskussionen kommer att komma upp bland domare igen :-)
Vad roligt! Skönt att du hade rätt också 

Grattis eller vad man säger? ;-)
Vad bra med kanelbärare, för då kanske man skulle ta och kolla lilla Vega också som borde bära på kanel och återkomma för parning om ett halvår drygt?
Hur tar man provet? Är det med bomullspinne bara eller blodprov?
#42 en vanlig bomullstops :-)