Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 1083 ggr
Biames
0

Hur ovanligt är det med siames "paddor"?

Hej

Har nydligen skaffat mig en blåsköddspaddsmaskad siames hona som är tänkt att användas i avel. Nu är det så att jag har fått höra att det inte är så vanligt med denna färg då det inte är så många uppfödare som gärna avlar på dessa för att sköldpaddsmaskade siameser är svår sålda. Stämmer verkligen detta? Själv tycker jag att "paddorna" är helt underbara, visst har de kanske lite mer temprament än de andra siameserna men detta är ju en del av deras personlighet. I vilket fall som helst så tänker jag ta 1-2 kullar på henne då hon har en mentalitet som varje uppfödare kan önkska sig, och se får vi ju se hur svårt det blir att sälja kattungarna, i värsta fall får alla stanna kvar hos mig ( hi, hi) det gör inte mig något ( fast manen lär väl flytta ut på balkongen. Men jag då har jag ju alla mina katter som värmer mig på kvällarna, skämt o sido. Vore kul att få höra andras åsikter ang färgen.

Trevlig Påsk på er alla

Mvh Biames

Celia
0

Hej Biames

Vi har haft så mycket rött och paddor att jag vet att detta inte är sant. De är inte heller hetare i temperamentet, bara lite mer ego, avundssjuka och bitchiga (i positiv bemärkelse).

Vi råkade ut för samma varningar som du när vi ville avla på vår rödmaskade hona. "Du kommer aldrig att få sålt paddor och rött/creme" osv. Så fel de hade!

Kör så det ryker och ha en go och glad påsk ;)

Håller tummarna för att du ska få många liknande svar så att du blir övertygad ;)

Canoodles
0

Paddor är underbara!!! De är lite mer av det mesta som Celia skriver. Är de keliga så är de mer keliga och är de tjuriga så är de mer tjuriga!

Det är lite så att vissa människor inte har insett charmen med paddor och kanske behöver lite lätt övertalning, men har man väl en gång falllit för en padda så älskar man dem!

Biames
0

Jag håller med dig att man har man fallit för en padda så är man fast. Jag hade faktiskt bestämt mig för att skaffa mig en bruntabby från början min fick då höra att dessa finns det över allt, och skulle det inte varar roligt att ha en färg som inte alla andra har? Började där efter att kolla runt lite och hittade en uppfödare relativt snabbt som just hade paddor som då var 7 veckor, så jag hade tur. Nu var det ju bara att man skulle välja en också och detta var ju inte lätt. Råd frågade en kompis som har orientaluppfödning vilken hon ansåg vara bäst om man nu ville ställa ut henne och då valde hon Wilda och jag hade turen att hon inte var redan tingad. Så nu är hon här och jag ångrar mig inte det minsta för hon är så jätte go. Så nästa gång så kommer jag inte tveka när det gäller paddor, är dock sugen på att skaffa mig en bicolorhona längre fram, kanske har turen att få någon i de framtida kullarna vi får väl se.

PollyBoffin
0

Äsch! Inget kort på paddan! Jag får svinga mig till din sida och kolla om du har något galleri istället!

Själv är jag inte svag för paddor, gillar inte färgen och har tyvärr haft väldigt dålig erfarenhet av en… Men smaken är som baken och mångfald är alltid trevligt så avla på henne! Jag tror inte ungarna kommer bli svårsålda!Skrattande

Canoodles
0

En bicolor-hona kan ju vara sköldpadd och vit, så du kan ju få både ock så att säga!!!!

Biames
0

Jag hoppas på båda delarna. Det hade varit roligt att få fram lite ovnaliga färger men man skall ju inte hoppas förmycket.

twistnshout
0

Det är nog så att det är antingen eller när det gäller paddor. Långt innan jag skaffade siames så tyckte jag att paddor var något av det fulaste som fanns. Men det ändrade sig radikalt och mina två första siameser var paddor….
Sen vet jag inte om jag håller med om att paddor är mest bitchiga osv. Tycker att de bruna är nog så duktiga på att "vara värst". Men det kanske är individberoende?

Biames
0

Nja, min är ialla fall BITCHI hon har bara på 7dagar tagit över här hemma så att mina två birma hanar inte har så mycket att säga till om. Kan hålla med dig om att antigen så tycker man om paddor eller inte. Jag var själv lite tveksam i början men skulle absolut inte tveka nu för att skaffa en till.

Canoodles
0

Min erfarenhet är inte att de är bitchigare än andra utan bara MERSkrattande

De paddor jag har och har haft har varit goda som guld, men de kan också vara fulla i sjutton!

Det verkar vara någon sorts allmän åsikt att paddor är bitchiga, har fått kommentarer om min huskattspadda på djursjukhuset här. De var på sin vakt och hade stenkoll på henne och sen efter en stund så säger de- Men hon är ju snäll!!!!

Faktum är att röda katter/paddor behöver mer sövningsmedel än andra katter så nog är det mer i dem alltid!!

[hakkapelitta]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har då en siamespadda, och hon är precis som alla andra beskriver, lite mer av allt, lite envisare och ganska mycket bitch, men när hon är mysig är hon mysigare än mysigast! :)

Canoodles
0

Precis så är de ju!!! Allt, både goda och dåliga sidor blir lite mer!

Canoodles
0

Biames: att hon har satt dina birmakillar på plats har nog kanske inte så mycket med att hon padda att göra utan att hon är siames!!! Jag kan tänka mig att dina birmakillar är klart konfunderade över det lilla spindelaktiga krypet!!!

Celia
0

#7 - det där har vi diskuterat länge nu. Du har kanske rätt i att dina brunmaskade är 'lite mer' i jämförelse med dina paddor. Men glöm inte att dina bruna är uppfostrade av dina paddor - och dina paddor är uppfostrade hemma hos mig! Hängde du med i poängen där? ;) Hehe…

Biames
0

Visst är det så att hon har tagit över här hemma är också just för att hon är siames, men blev ändå lite förvånad då min minsta birma hane som är 7mån är rättså tuff av sig tillät att hon klampade in och tog över. Nu är det ju inte så att hon bara bestämmer här hemma utan de har väl sina små egna revir där de "försöker" bestämma. Förutom att det var ett himmla liv när paddan kom så går det rättså lungt till. De två minsta har funnit varandra, då den lille birman har adopterat siamesen och har nu fått rollen som styvmamma och den "gamle" birman bara är där. Hade nästan önskat att det var den älder herren som tagit hand om siamesen då han är väluppfostrad och vet vad man får göra och inte göra här hemma, detta har da Vinci ( som den lilla birman heter) inte lärt sig än så han är inte den lämpligaste kandidaten att uppfostra den lilla men det är ju dels därför jag finns. Som tur är så ser jag charmen i det hela, birma som siames så är de ändå mina extra barn och det är väl så det skall vara eller hur?

Mockfjardingen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tillhör dem som alltid varit väldigt förtjust i paddor, kanske för att jag gillar det där lite extra.. Det finns många fördomar om dem, att de ska vara svårare att ha och liknande men jag tycker att de faktiskt är lättare att handskas med. De uttrycker ju så tydligt vad de anser om saker!

Jag har aldrig haft svårt att sälja mina "padd-bebisar" eller röda hanar, de är faktiskt efterfrågade!
Fram för fler "naughty torties"!

Celia
0

#15 - vilken pingla! Inte konstigt att det blev en egen tråd om paddor, de är helt outstanding Kyss

Biames
0

Som sagt så kommer inget som helst att avskräcka mig från att avla på min lilla padda, tycker bara det vore kul om jag fick någon eller några paddor i kullen, någon biocolor, svart orientla och tillsist någon röd samt tabby variant av någon färg. Det bästa av allt är om alla dessa färger kunde komma i en och samma kull för då hade jag inte behövt skaffa fler katter utan hade behållt dem alla själv * fnissar* men då hade som sagt mannen gått i taket, men jag hade i alla fall blivit glad och nöjd.

Är det någon av er som kommer till jönköping den 14 april. Min lilla padda skall ställas ut för första gången då.

[viciousy]
0

Paddor är härliga Glad