Siames iFokus

Siames

Etikettsjukdomar
Läst 26959 ggr
kalindas
8

Njurproblem/mager katt...

Ni som haft katter med njurproblem. Hur har dessa katter mått och hur märkte ni att de inte var friska?
Vill veta vilka symtom era katter hade?
Magrade de av? Mådde illa? Eller såg ni det på andra saker?

Orsaken jag frågar är att Saga är så tunn. Hon har varit en slank katt alltid, men tung och musklad. Nu är hon väldigt smal och jag tycker det ser ut som hon mist muskelmassa.
Hon har tandsten, men tandköttet ser fint ut. Hon är inte öm i munnen.
Är pigg och leker. Men hon är konstant hungrig, äter massor och springer efter och tigger hela dagarna.
Har inte maskat av henne, men är skeptisk till att hon har mask.
Ska fixa en veterinärtid nästa vecka och ta blodprov. Syns det inget så kommer jag att be dem ge henne en avmaskningsspruta och ta tandstenen.
Oroar mig dock för njurarna, då jag vet om njurkatter i släkten, men har för mig att katter med njurproblem ofta matvägrar och mår illa.

Det enda jag kan hitta (om det inte är mask) är annars sköldkörtelproblem, men det drabbar mest äldre katter och Saga är 4år.

Någon som varit med om något liknade på någon katt? Vad var i så fall orsaken?

Bilder nedan tog jag för någon vecka sedan. Tycker hon är ännu tunnare nu…Obestämd

/Elisa

carinbrack
2

Min katt med njurproblem fick personlighetsförändringar, envisades med att sova på hatthyllan och andra underliga saker han aldrig gjort förr. Han kändes liksom inte som sig själv, om du fattar vad jag menar. Och så blev han mager. Men inget illamående.

Lejonhjarta
0

Hon såg faktiskt lite tunn ut Elisa. Men kanske e konstig vinkel. Håller tummen för att hon bara tycker illa om maten eller nått annat banalt! Ska kolla lite med en kompis som tog över en katt från mig för många år sedan. Har för mig d var nått sånt som spökade…..

Lejonhjarta
3

Kollat å d var njurarna. Avmagring, försökte kissa överallt å luktade enormt illa ur munnen.

tuska
0

I somras fick en 7 åring hos mej akut njursvikt, avmagring mycket dålig andedräkt, dålig aptit förloppet gick jättefort.  

Kreatinin provet visade i bott över 950, hon fick somna in, veterinären sa att hadde kreat legat på 500 skulle kosten kunna hjälpa henne att överleva ett tag till.

Hoppas din kisse inte har problem med sina njurar, det tycks vara lite lättare om det skulle vara sköldkörteln som spökar.

Jag tror inte på mask då skulle magen vara mera svullenObestämd

Siameshona
0

Hon låter precis som Mysen & han hade ju sköldkörteln, fast som du säger: det brukar drabba äldre katter. Hoppas det ej är ngt allvarligt med fina Saga

kalindas
1

Svullen är hon inte men väldigt insjunken, därför tror jag inte på mask. 
Tandsten har hon, men tandköttet är fint på henne, förr har det alltid varit en röd kant. Men inget sådant nu heller. Samtidigt sväljer hon alltid maten hel, så även om det var tänderna så borde det inte orsaka avmagringen.
Hon är mattokig, pigg och pälsen ser oftast helt OK ut. Jagar mig hela dagarna och vill ha mat. Får hon burkmat äter hon som en utsvulten. Men har sett att hon äter Iams också. Annars var jag ett tag rädd att hon matvägrade Iams och därför gick ner i vikt.

Kollade upp vilken vikt hon haft innan och då hon var i normalhull vägde hon 4kg, efter ett dygns spyande (då hon var inlagd för Herpes) vägde hon 3,8kg. Har ingen bra våg, men "tror" vikten ligger på 3,8 eller lägre.

Får offra mina icke existerande pengar och åka med henne till veterinären i veckan. Så jag får ett svar på om hon är frisk eller ej. Måste ju ändå ta bort tandstenen.

/Elisa

Attacks
0

Jeg har mistet katt i nyresvikt,og da gikk det også altfor fort. Skikkelig avmagring men likevel stor appetitt på mat, økt tørste og en grusomt lukt fra munnen. Lukter rett og slett avfallsstoffer,som det er også her,da ikke nyrene kan jobbe skikkelig med å filtere det vekk.

Håper det ikke er det Saga feiler,men dersom det er det,så er det bedre å la dem slippe,dersom noen tester kan bekrefte hvor langt det har gått.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

kalindas
0

Är det njurarna så kommer jag ta bort henne. Vill inte att hon ska bli så akut sjuk och må dåligt. Har ingen möjlighet att behandla henne med specialfoder eller anabola steorider och annat de ger njursjuka katter. Är ju tyvärr något obotligt och då jag ska flytta, så skulle det samtidigt bli lite väl mycket stress för en känslig/sjuk katt.
Men jag hoppas att det inte är så allvarlig, men förbereder mig även på att det kan vara så.
Ska försöka fixa en tid på tisdag eller onsdag.

/Elisa

margrethe
0

hoppas verkligen inte det är sköldkörtlarna heller! min älskade kisse fick symptom: åt alltid, stal all mat han såg, kissade enormt, magrade massor, började jama mycket och dålig lukt från munnen

det var sköldkörtlen… och behandling mot den var inte något jag ville…biverkningar: trött, klåda och eksem, tappa päls, ingen aptit mm mm och i de flesta fall så under behandlingen visar det sig att njursvikt också finns och visar sig då…allt enligt veterinär och går att läsa om

så…min älskade Stina fick somna in den 18 februari i år

lycka till med din kisse! hoppas att det går att bota

margrethe
0

tillägger att han spydde massor med….inte pälsbollar utan riktiga spyor

kalindas
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Saga har gått upp i vikt igen. Glad
Hon är i sig själv en slank katt, även extremt matfixerad och blir lätt stressad.
Men nu ser jag att hon mår som vanligt igen. Är inte så insjunken längre. Hon har även fått sina tänder fixade och fick beröm för friska och fina tänder. Glad

/Elisa

AngelsCo
0

Det finns så mycket som kan ge viktnedgång. Belle tappade i vikt och efter ett tag började hon se lite illamående ut (och började matvägra) varpå man misstänkte tarmsjukdom men tog en hög prover, och bukspottkörtelprovet visade på en förhöjning. Värden tillbaka till det normala av sig självt efter ett par veckor och hon är på väg upp i vikt igen. Vi vet inte vad som utlöste det, men troligtvis spelar stress en stor roll i det här fallet.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus