Siames iFokus

Siames

Etikett: kattprat
Läst 1591 ggr
[DiiVau]
0

Hur skulle ni beskriva..

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

..era siameser/balineser eller vad ni nu har för sort, när det kommer till ljudnivå på deras läten?

*skrikiga?
*pratiga?
*tysta?

Själv har jag lyckats finna en riktig liten Paul Potts imitatör. Han är riktigt högljudd av sig:)
Jag har alltid hört att Kategori.4 är väldigt pratiga men vad definierar isf folk som "pratig"? För mig är det skillnad på skrik och prat.
Jag trodde mer på "joller". Så undrar väl om det är i denna ton som han kommer ligga på? Förvånad

Jag har alltid haft en sjungande katt hemma. Hon älskar att göra sig hörd så van är jag (tror jag).

Ni får jätte gärna lägga in film om ni har :D

MalinL
0

Han låter nog mycket för att det är en ny miljö för honom och därför är han lite osäker.

Mina katter skriker inte, om de inte är instängda någonstan eller löper. De jamar när de är hungriga och de svarar när jag pratar med dem. Annars är det rätt tyst och lugnt här hemma.

[lisme]
0

#1 Sånn er det hjemme hos oss også bortsett fra at Muffin småprater når han leker med mus, ball osv. Han lager søte små lyder med sine myke stemme så det er bare søtt å høre på.

[DiiVau]
0

#1 Var han mer högljudd som liten då?=)

cosbykatten
0

Pixla låter omväxlande "Mjiiiiiii!!" och "Mjääääää!" :) Låter supersött, båda två!

Lejdet
0

" 1 Jag håller med Malin, mina katter låter bara om de löper eller är missnöjda med nåt, tex. jättehungriga/innestängda.

För övrigt svarar de på tilltal, men det är ett ganska lågt pratande bara.

Casper har nåt slags "getläte" för sig när man håller fast honom och klipper klorna… låter som allt annat än en katt.

MalinL
0

#5 "Getläte" har min Saga också för sig när hon är irriterad. Hon kuttrar på ett surt sätt, när man klipper klor eller gör något hon inte vill.

Maria29
0

#5 "getläte" passar jätte bra som beskrivning. Men om det är kykling eller klotrimning (särskilt siamesen) så låter det som mishandel.

När jag blev med Iza & Igor trodde jag att nu skulle det bli skrikande katter (alla kat4 "är" ju såna) men inte. Nu sitter jag med 3kastrater och ingen skriker eller är väsnas om det inte "behövs".Tungan ute

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[DiiVau]
0

Så hans Paul Potts väsen är mer "kattunge" läte som kommer minska? :P

kalindas
0

En film på mina då 12år Ecco & Holly 14år.
Ecco pratade mycket hela livet och i denna film är han riktigt tyst. Flört
Första gången jag hade hit en löphona, efter Ecco var borta, så fattade jag inte vad ägarna menade med att hon var skrikig. Ecco lät så alltid!

Bortse från bebispratet av matte. Skäms

/Elisa

[DiiVau]
0

det klippet var inaktiveret :o fungerade icke :)

kalindas
0

Testa att öppna det i nytt fönster som står under klippet. Eller pröva klicka på denna länk:

http://www.youtube.com/watch?v=nNa_Aegks9s

/Elisa

[DiiVau]
0

Ja men då funkade det ju. :)

[nollottan]
0

#11 jisses det låter som att Ecco har rejäla röstresurser….

Min lilla Catla har väldigt mycket att berätta för mig varje dag (tydligen) så ibland måste jag be henne lugna sig lite, jag hinner ju inte med när hon ska berätta så många saker på en gång :-) nästan som ett litet barn som kommer hem från skolan och ska berätta allt den gjort under dagen. Frodo pratar bara genom att fräsa eller säga prpr ljud. Junis och Ziggy pratar gärna om man startar konversation med dem annars så är de väldigt lugna. Men ingen av katterna är speciellt högljudda och Catla blir snabbt hes när hon pratar för mycket. Men det är inga ljud jag någonsin tycker är jobbiga…. skulle väl kanske vara när Ziggy ropar på flickorna på nätterna. Catla är tyst när hon löper om jag har henne i famnen hela tiden så hennes löp störs jag inte av.

Ginga
0

jag skulle säga att knopfler pratar.  Skrek gjorde han bara innan han blev kastrerad, då kunde han gå runt och skrika konstant "utan anledning".

Nu pratar han bara när han vill något, när vi kommer hem o han möter oss i dörren, på morgonen när han vill säga godmorgon då går han efter en och pratar tills man lyfter upp o gosar lite. När man lagar mat och han troor att han vill ha något.

Han svarar alltid på tilltal. Han har olika röstlägen beroende på vad han vill. Han tycker tex INTE om att man kommer för nära ansiktet på honom då har han ngt bräkande läte

Här har han lite "mysprat", så här låter han när han bara vill att man ska prata tillbaka. Blir betydligt bestämdare och höjluddare tongångar om han vill att man ska lyfta upp honom.
http://s19.photobucket.com/albums/b181/giinga/?action=view¤t=Knopfler4feb.mp4

Supinesophie
0

Oddie är inte direkt högljudd förutom när han är instängd så.. Ibland får han dock nåt ryck och hoppar upp på tv:n och sitter där och jamar i högan sky!

Sen jamar han normalt (lika mycket som huskatterna) när han ska få mat samt när man kommer hem ibland. Båda gångerna övergår jamandet i spinnande. Glad

Sen har han tystare och hesare ljud när man pratar med honom eller när han vill ha uppmärksamhet.

De flesta ljuden är såå gulliga Skrattande (och vissa mindre gulliga..)