Siames iFokus

Siames

Etikettsjukdomar
Läst 2331 ggr
Maria29
2011-03-17 10:37
0

en fråga????

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Iza är bokad för kolonoskopi den 28-29/3 det tar tydligen två dagar. Jag har aldrig haft en katt som behövt detta ingrep och känner mig därför orolig (man vill göra detta pga hennes kräkningar). Så nu sitter jag här och oroar mig för min katt (är det vanligt med kolon, på siameser/kat4?????). Görs hela ingrepet rektalt eller är det en op?

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

tuska
2011-03-17 10:42
0

Dom tittar in i tarmen rektalt ev. tar biopsi. Hur vanligt denna undersökning görs pga. kräkningar har jag ingen aning om. För mej låter det som dom går fel väg, om nu inte kissen har problem med diarre.

Maria29
2011-03-17 11:01
0

Hon har ingen diare, men har ätit pepcid samt antibiotika är även testad för torr fip (det har hon inte heller) då hon haft högt antal vitablodkroppar. Vare sig Bruno eller Igor är sjuka så vad hon än har för problem så är det inte smittsamt. Men jag känner mig oroad efter som jag inte gillar ingrep på något av mina "barn"

tuska
2011-03-17 12:39
0

Ena dagen ska hon säkert ha medel som rensar magen för att tarmen ska vara ren , hon får säkert sova under undersökningen, det är inget större ingrep.  De kan ju titta från den andra änden (gastroskopi) och det är lika där med kamera och oftast tar de ett prov på magslemhinnan. Du behöver inte vara orolig för undersökningen.

kalindas
2011-03-17 16:30
0

Det måste väl ändå finnas en anledning till kollen?
Har hon haft diarré innan Pepciden?

Vad är det för typ av kräkningar hon har? Hur ofta och hur ser de ut?
Kräker hon fortfarande.

Katter kan få irriterad tarm och då kan Pepsid läka den. Min Jackson hade sådant. Han blev frisk av cortisonet.

Men om din katt nu är 100% frisk, dvs. inte kräker/har diarre längre, så förstår jag inte vad de ska in i tarmen och kolla.

Men som Tuska säger, så är det inget farligt för katten, som sover under ingreppet.

/Elisa

Nilla
2011-03-17 19:51
0

Vad ger du henne för foder?

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Maria29
2011-03-18 08:27
0

#4Hon har alldrig haft diarré och hon kräks ofta (nästan varje dag och rätt mycket). Om man jämför med gräsätarna (pojkarna) så är hennes spya brunaktig (typ foder). #5 RC-Siames samt RC-I/D (hon är en hetsätare så Siamesfodret är lättare pga stora bitar). Hon har inte så bra tänder heller antagligen pga kräkningarna (men hon gillar kokt kykling)

kalindas
2011-03-18 09:09
0

Många katter kräks av RCs foder. Mina kräks varje dag när de äter RC.

/Elisa

Maria29
2011-03-18 09:19
0

#7 När hon (och Igor) kom så blev jag inte klok på vad de åt, lät som en salig röra (jag hade då hemma Iams och det funkade inte alls). Jag provad olika foder typ Orijen men jag har kräsna katter sen har jag problem med storleken på vissa foder. Jag har haft Iza sedan i början av augusti och provt en del foder.

kalindas
2011-03-18 09:54
0

Testa James Wellbeloved. Aldrig haft någon katt som spytt av det fodret. De kan ev. spy första dagen pga att de äter för fort och för mycket. Men det går snabbt över.
Fördelen med James wellbeloved är att många allergiska och känsliga katter tål fodret.
Testa att köp Lamm & Ris.

Ett annat alternativ är Hills veterinärfoder som heter D/D, som innehåller hjort och ärtor. Även det är bra mot känsliga magar. Lite större bitar än JW också.

/Elisa

kalindas
2011-03-18 09:57
0

Vis av erfarenheten så blanda inte för mycket.
Prova något av fodrerna ovan och om hon inte blir sjuk eller spyr otroligt ofta, så håll dej till de fodret i minst tre månader. Ge inget annat!

/Elisa

Corydoras
2011-03-18 13:47
1

Jag skulle också ge rådet att testa lite olika foder (jag tror inte alls på RC längre…).
Jag hade en siames för ett antal år sedan som kräktes hela tiden, och hon kräktes även upp BARF. Min vanliga veterinär sa att det nog var allergi, men hon hade inga andra symtom än att hon bara kräktes och verkade ha ont.
Hon började spy blod och fick Losec för att skydda slemhinnorna på insidan. Hon var så mager att jag inte vågade bjuda hem människor till mig. Tillslut fick jag kontakt med en veterinär som blev mycket intresserad av min siames problem och efter omfattande undersökningar visade det sig att hon hade någon som liknade megaesofagus "förstorad matstrupe" (som bland annat finns på hund) , men veterinären hade aldrig hört att en katt drabbats tidigare.
Efter ett halvt år med specialkost blev avlivning tyvärr ända utvägen eftersom hon bara blev sämre och hade så ont. Megaesofagus är medfött och obotligt.
Jag har ännu inte hört att någon annan haft en katt som fötts med denna defekt, men har det funnits en så kan det ju finnas flera. :-(