Siames iFokus

Siames

Etikettsjukdomar
Läst 1996 ggr
cosbykatten
0

Gangliosidosis?

Efter en lugn dag på jobbet (hah, som om sådana fanns… Oskyldig) roade jag mig med att läsa lite i Sveraks regler för uppfödning och stamboksföring. I den finns en lista på rekommenderade genetiska tester (sid 21), och där finns siames med.

Den sjukdom man rekommenderar att man inom Siames, Korat och Burma  testar genetiskt för innan parning är Gangliosidosis. Enligt min allvetande favoritbok ("Kattens Sjukdomar" av Anne-Marie Nilsson, rekommenderas!) är detta en sjukdom som innefär att katten har ett defekt enzym, beta-galactosidas, som orsakar svaghet, inkoordination, darrningar och kramper och förändringar i hornhinnan. Symptomen börjar vid 2-3 månaders ålder och katten dör vid 1 års ålder.

Nu till min fråga - är detta vanligt på siames/oriental? Jag har själv inte läst en rad om tester ang gangliosidos tidigare, utan det som man verkar prata mest om är Fiv, Felv och PRA mfl… har vi haft några fall av Galgiosidos de senaste åren? Eller är den ytterst sällsynt? Hur ser det ut i våra kära grannländer?

Tacksam för svar! :)

MalinL
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har aldrig hört talas om ett fall hos SIA, men det betyder förstås inte att det inte finns. Har för mig att jag läst att detta yttrar sig tidigare på SIA än på burma så om det vore vanligt hos några raser borde någon ha upplevt det.

kalindas
0

Aldrig hört talas om…

/Elisa

karitzy
0

FIFe anbefaler Gangliosidosis test på BUR/SIA/KOR (På Koraten er obligatorisk). NRR har lagt dette inn på kjøpekontrakten deres som oppdretterne bruker.

Karitzy(。❤‿❤。)

[nollottan]
0

Hur gör man testet och varför? Är det genetiskt? kan man behandla det om det upptäcks i tid????

MalinL
0

#4 Nej man kan inte behandla det. De katter som är drabbade (homozygota) dör och symptomen uppträder rätt tidigt, innan leverans.

cosbykatten
0

#5 > Det är väl kanske bra egentligen… att det upptäcks innan leverans. Känner du till några fall av gangliosidosis de senaste åren?

MalinL
0

#6 Nej jag har faktiskt aldrig hört talas om någon som drabbats av det, och ja jag håller med, det är bra att det upptäcks innan leverans och att det debuterar så tidigt för då blir det ju automatiskt så att homozygota katter inte används i avel, om jag förstått det hela rätt vill säga.