Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 1907 ggr
kalindas
0

Elliot mår inte bra...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Märkte i morse att elliot spydde upp rent saliv, men reagerade inte så mycket på det utan bestämde att hålla koll på honom. Då han var pigg och som vanligt.
Åkte till en kompis och var borta några timmar.

Kom hem och upptäckte (för jag vet inte hur många gånger i ordningen) att jag lyckats stänga in honom i datarummet. Denna gång var det dock bra, då jag fick se att det var mer än salivspya.
Elliot hade spytt ett par gånger, sen även bajsat något som liknade mörkblodat slem…
Men glad och pigg var han och lycklig att bli utsläppt, såklart!
Ringde till veterinär, som sa att jag skulle ha is i magen om han var pigg som vanligt.

Såg senare att han såg lite lessen ut och testade att ge burkmat. Elliot brukar normalt kasta sig över maten, men idag backade han bara undan och så lessen ut…
Så jag åkte in akut med honom.
Veterinären kände inget konstigt på magen, ingen feber och med klara ögon och blank päls, så var det svårt att sätta diagnos.

Är ju rädd att han stoppat i sig något som satt sig i tarmarna…

Men vi gav han kontrastvätska (passade på att måla hela rummet och oss vitprickiga) och han fick zantac i nacken.
Detta med en förhoppning att det är någon typ av magkatarr.

Efter varit hemma 1,5 timmar så spyr han upp kontrastvätskan. Vilket gör mig orolig. Hade det varit irritation i magsäcken, borde den ju kommit upp tidigare.
Pratade med vet. igen och han vill att jag ska försöka ha is i magen och ge zantacen en chans att verka. Men är han inte bra imorgon, åker jag in igen och gör en större utredning.

Så håll nu tummarna att det "bara" är magkatarr och inte något värre. Ellie och Elliot är experter på att stoppa i sig allt möjligt.

/Elisa

cosbykatten
0

Håller tummarna att allt ska gå bra!!

Nilla
0

Jag håller med om att du ska ha is i magen. Gå på allmäntillståndet. Det är ju bra, säger du! Han är pigg och glad!

Om tarm eller magslemhinna är irriterad efter upprepade kräkningar, kan det komma lite blodblandat. Om han har blod i kräk eller avföring UPPREPADE gånger, då ska du söka veterinär. Det har du ju gjort nu.

Låt hans mage och tarm vila. Ge Zantac och probiotika, kokt fisk och avvakta ett par dagar.

Jag vet att man blir orolig. Har själv en katt med blodblandad spya idag. Jag går på allmäntillståndet och avvaktar ett dygn. Under tiden ger jag snäll mat för magen, håller koll på temp och ev tecken på uttorkning.

Håller tummarna! Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
0

Just nu mår han inte bra. Han är väldigt dämpad. Den blodiga avföringen var mörkt blod, så är det en tarmkatarr, så är den väldigt kraftig och blöder.
Men han ska få lite vätska om ett tag. Dvs. om han kan behålla det.

/Elisa

Nilla
0

Ser du ingenting? Har du förlagt luppen? Skrattande

kalindas
0

Nu ser jag inläggen. Men ofta är de försvunna. Var tvungen att skriva själv i tråden för att se dem.
Ibland dyker inläggen upp flera timmar efter jag lagt in dem.

/Elisa

flis
0

Håller tummar o tassar att det inte är ngt allvarligt. Människor kan ju känna av magkatarr mer vissa tider, det kan kanske katter också.

Förr trodde jag att det var bara hundar som stoppade i sig allt möjligt, men nu vet jag bättre.

MalinL
0

Håller tummarna för Elliot!

Nilla
0

Om de kräks och är dåliga i magen, mår de lite ruggigt i någon dag. Kom ihåg att vi förr diskuterat det här med lite blod i avföringen. Det kan vara irritation. Katter kan också ha en släng av magåkomma.

Håll koll på avföring, temp och allmäntillstånd. Har han spytt blir han dämpad.

kalindas
0

**
Gör små stjärnor för att kunna se inläggen som kommer in.

/Elisa

Broddans
0

Vi håller alla tummar vi kan för att det inte är någonting allvarligt! Rynkar på näsan

Corny
0

Vi håller också tummar och tassar!

Denna kommentar har tagits bort.
kalindas
0

*

/Elisa

GunillaSverkersson
0

Vi håller också tummarna. Vilken jättefin bild på honom.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

[nollottan]
0

åh jag är lika sinnad som dig! jag åker hellre in en gång för mkt och betalar en 1000 lapp än att vänta för länge och komma försent…. sån är jag. Mamma säger att jag har blivit skadad efter att jag jobbade på djursjukhuset och såg alldeles för många komma in försent med sina djur…. hoppas nu att det inte är något allvarligt med fina fina Elliot!

Liljekatten
0

Söta Elliot! Hoppas han piggnar till snarast!

kalindas
0

Han spyr trots han inte har nåt i magen. Vet hur sjuk Saga var efter att ha gjort detsamma. Funderar på att vätska upp honom. Ska sätta klockan på 8:00 och fixa tid direkt. För blir han inte bättre under natten, så måste de kolla så det inte sitter nåt i tarmarna…

/Elisa

Attacks
0

Håper det order seg for han. Det er så skummelt når dem blir syke,for det skjer så akutt.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

SacredSouls
0

Uff stakkars Elliot.Håper han er bedre i morgen kalindas.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

SacredSouls
0

#5 Har lest litt nå og det er tydeligvis en bugg det der.Flere har det problemet.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Nilla
0

Jag talar naturligtvis bara om att vänta något dygn. Du har ju varit hos veterinären och fick just det rådet. Men det är bara du som vet hur din katt mår, Kalindas. Håller tummarna för att det vänder.

hecajon
0

Hoppas det har vänt idag och att Elliot mår bättre!

Risavkok fick jag rådet av veterinären att ge Maja när hon inte åt på en vecka, all mat kom upp lika fort, och det ska tydligen vara lugnande för oroliga magar. Men hon hade blivit kastrerad, vaccinerad och en tand utdragen, så jag hade lite möjliga orsaker till varför hon blev dålig och till slut fick hon även "socker" dropp i flera tim. Så mager hon var då, men nu är hon en rund och trind dam i sina bästa årGlad

Siameshona
0

Ja, hur mår lilla Elliot idag?? Bra hoppas jag!!

kalindas
0

Elliot mår inte jättebra. Ska åka och köpa lite kycklingfilé och se om jag får i honom lite av det. Han slickade i sig lite RC recovery, och jag tror han dricker.
Bajset som kommer ut är inte bajs utan liknar mer vattnig gele. Har en tid 13,50 om jag känner det skulle krisa.

/Elisa

SmirreIce
0

Men stackare lite låter inte som att det är bra.

Nonimonos
0

Inte för att förringa att han är dålig och att du gör allt du kan men jag måste fråga om du har testat mot giardia och tf? Det är fler och fler som är drabbade av detta, ibland bara det ena men det finns fall med även båda.

kalindas
0

Tycker det är konstigt om han pangbom skulle får giardia, då han inte varit sjuk i det innan. Plus haft jättefin mage.
Speciellt då han bara går härhemma. Men visst kan jag testa för det framöver.

Just nu är jag dock mest orolig för att han bajsar gele och allt han får i sig kommer upp några timmar senare.

Avbeställde tiden då han är ganska pigg.
Är det magsjuka så läker den ju ut.

Men jag vet inte hur man kan se skillnad på magsjuka och om han svalt nåt. Obestämd
Han tar inte ens kokt kyckling och slickar sig om munnen hela tiden. Men är ganska pigg och pratig…

Så nu velar jag om jag ska ha is i magen eller åka in akut…

/Elisa

AmandaWvW
0

Vad sa veterinären om att han kräktes upp kontrastvätskan? Blev han röntgad?

Jag tycker Pro kolin brukar funka.

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

Helenaf76
0

Tycker att du ska åka in med honom iallafall. Det hade jag gjort.

Qetesh
0

Nämen stackars lilla gubben Rynkar på näsan Har svårt att råda, men jag (som i och för sig är ganska oroligt lagd) skulle nog åka in med honom igen…  Vad säger veterinären?

Hoppas allt löser sig och han blir bättre snart!

yve2
0

#26 Jag har ju varit med om både och, att något fastnat i mage/tarm som inte hör hemma där och magsjuka katter.

Så här reagerade mina.
De katter som har fått i sig något som stannat kvar i mage/tarm har inte velat ätit eller druckit något. De har blivit slöa & hängiga rätt så snabbt.

De som har varit magsjuka har försökt äta lite emellanåt men inte fått behålla det, men varit hyfsat pigga. De magsjukas bajs har varit allt från "vatten" till gelé-liknande konsistens men det beror ju oftast på att de inte får behålla något som kan ta sig genom tarmen.

Det bästa är att försöka truga i dem så mycket som möjligt för ju fortare de har något som går genom mage och tarm ju fortare får de ut de sjuka, sa min veterinär som även rekommenderade Pro kolin

It's a cat's world… adjust! :)

Nilla
0

Om han slickar sig om munnen, mår han nog illa. Hur mår han nu?

kalindas
0

Elliot är inlagd över natten, för att kolla om kontrastvätskan går genom tarmarna. Han ska få medicin så han inte spyr upp den.
Alla blodvärden var bra, inga infektioner.
På röntgen syntes en infärgad fläck, men vet trodde inte den stoppade upp. Han var mer misstänksam på lite hopknölade tarmar längre ner.
Hoppas få svar senare ikväll om de upptäcker något.

/Elisa

Hyacint1
0

Vackra Elliot kan han  vara släkt med Skatan montro ;)

Denna kommentar har tagits bort.
kalindas
0

Skatans son. Glad

/Elisa

Nilla
0

Ok. Fortsätter att hålla tummarna och hoppas att du får hem honom imorgon.

Lejdet
0

usch och fy, stackars er!

Jag har ju själv haft mkt. magproblem ett tag med mina kissar men just nu mår alla bra. Jag har haft en med invagination av tarmen och då blev han sjuk extremt snabbt och kräktes bara skum, ingen avföring kunde ju passera.

De med maginfektion har haft geléiga diarréer och inte kräks på samma sätt. Ibland har det varit blod i avföringen.

Håller tummarna för er!

[lisme]
0

Krysser fingre for Elliot!

Missannas
0

Håller också tummarna för din fina Elliot, hoppas han blir frisk snart.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

kalindas
0

Ska hämta hem honom efter natten på djursjukhus. Han var lessen och sitter i ett hörn sa djurskötaren.
Det verkade som kontraströntgen hade gått igenom normalt och han hade inte spytt mer.
Så håll tummarna att han börjar äta och även bajsa när han kommer hem!

/Elisa

Liljekatten
0

Skönt att det inte verkar vara nåt stopp i tarmen iaf. Vi får hoppas att han kommer igen sig snart när han får komma hem.

kalindas
0

Han är hemma nu och är väldigt lycklig. Han äter även RC recovery. *jippie!*

/Elisa

Zandrinos
0

Krya på dig Elliot!!

[nollottan]
0

Skrattande

flis
0

Va skönt att det gått bra! Skrattande

Missannas
0

Vilka bra nyheter Glad

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Lillatassen
0

Åh härligt att höra! ! :)

kalindas
0

Han äter fortfarnde dåligt, tar t.ex. inte kokt kyckling. Tror inte han bajsat ännu. Varken kontrastvätskan eller annat.
Ska försöka tvångsmata honom lite senare igen.

/Elisa

Qetesh
0

Hoppas Elliot mår bättre idag och kommit igång med ätandet och gått på lådan! Glad

kalindas
0

Nu äter han och mår som vanligt. Glad
Vet dock inte hur han är i magen ännu.

/Elisa

SmirreIce
0

åh, vad skönt att han mår bättre nu