Katt och Hund tillsammans
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej,
Nu undrar jag ifall det är någon som vet om det finns vissa hundraser som går ihop med siames/ oriental och vissa som inte går ihop??
Mvh Ninni
Är det av en snäll och lugn ras såsom collie, som jag har brukar det sällan vara några problem. Men intensiva envetna hundar brukar inte fungera så bra med kat4 katterna. Som gärna vill bestämma.
De flesta katterna älskar hundar. Men har även haft ett par som anser hundar ska ha stryk ett par ggr om dagen. Då bör det inte vara en hund som svarar upp…
Söker du hund?
Gemdales http://gemdales.se har ett gäng kattvana collie till salu.
/Elisa

#1 Okej.. :) vad tror du om en Cavalier King Charles Spaniel?
VI har en PapTerrier (blanding av Papillon og Yorkshireterrier) i tillegg til kattene og det fungerer kjempebra! Ellie mener at hun er sjefen og hun kan alle regler som gjelder og når kattene bryter en av reglene løper hun bort til katten og bjeffer. Kattene ser ut til å trives med Ellie, de koser mye med henne, de leker sammen og sover sammen. Ellie tar et tak som tante med kattungene og vasker romper og pels

#3 Haha.. :)

Tror inte det är så mycket ras som individ och erfarenhet som avgör om de går ihop eller inte.
Jag har två intensiva och alerta vinthundar/jakthundar hemma och det går jättebra ihop med min siames. De både leker och myser ihop

Cavalier King Charles Spaniel går säkert jättebra! 
/Elisa
Jag tror också att en Cavalier kan passa bra ihop med en siames - särskilt om hunden är valp när den flyttar in hos katterna. Då brukar det alltid gå bra, eftersom katterna då får uppfostra valpen 

#6 #8 Vad bra,.. jag och min sambo vill nämnligen ha en hund så småning om.. (visserligen inte överens om ras, men det ska väl lösa sig) Har funderat på en Golden Retriver, Labrador (vill vi både ha), men nu har jag fått upp ögonen för en Cavalier. Dels eftersom vi bor 4 trappor upp, så kan det ju vara ganska bra att kunna bära hunden så den slipper det här med höftproblem etc. Men också för att det verkar vara en perfekt ras för oss.
Cavalierer är ju supersöta och snälla :-) Jag har alltid haft hund och katt och det har varit allt från golden, schäfer, labbe, griffon, ridgeback och just nu har jag en Jack russel. Alla har funkat hur bra som helst :-) MEN jag kan ju helt klart säga att terriern russeln har varit "intensivast" med katterna.

#10 :) Jag hoppas att det blir en sådan liten Cavalier. Eftersom vi bor så högt upp och viserligen vill vi ha Golden ju men det är inte bra för höfterna. Så det får väl bli när man flyttar till lägenhet på lägre väning eller hus. Jo det kan jag tänka mig att Jack Russeln är..
www.earlymornings.se har cavalierer som söker hem. Trevliga och engagerade uppfödare. Min collie kommer från dem.
/Elisa
Jag har golden samt en vinthundsmix och det är inga problem öht lägg till att jag bor 3tr utan hiss. När det gäller höfter så måste man ha en bra uppfödare. Du har ju sett bilderna på bruno och hundarna.
Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus
#11 > Tänk bara på att prata med uppfödaren om hjärtproblemen som Cavalier dras med. Det behöver inte vara något bekymmer, om man ser till att köpa valp från en ansvarsfull uppfödare som bara avlar på hundar som varit friska långt upp i åldrarna. Ett tips bara!
Cavalierer kommer aldrig gå bra, de är på tok för blodtörstiga, de är våldsamma varelser…
Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.
De ser väldigt agressiva ut..
/Elisa
Är det inte lite pessimistiskt att anta att alla hundar kommer få höftproblem, den absoluta majoriteten av hundarna även i raser med mycket höftproblematik klarar fyra trappor hela livet. Se bara till att föräldrarna är friröntgade i några generationer och håller koll på vikten, så bör det nog gå bra.
Om du ska köpa cavalier är det bra att tänka på mer än bara hjärtan, utan också syringomyeli. Det är problem med centrala nervsystemet som tros härröra från huvudformen.
De cavalierer jag har haft, 5 st och en kull, har varit superbra hundar, anpassningsbara, lättlärda och genuint vänliga. Av de fem har tre gått hädan, två vid 13 års ålder, och en vid 12.
Jag skulle med glädje rekommendera dem som förstahund.
Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

#13 ja, det är ju iof sant.. jag bara tänkte i för väg
#14 Juste, det var ju det där med hjärtat, tack för tipset.
#17 Ja det var bra att du sa det.. mycket man inte tänker på.
Men så ni tycker egentligen att vi skulle kunna skaffa oss antingen en cavalier eller en golden, det skulle inte spela någon roll det här med 4 trappor då? Om man kollar upp att golden är friröntgade från höftproblem Och om man kollar noga om cavalier att de är friska från allt det där?
15#Din blenheim och black and tan är nog så mordiska, not. Vackra hundar och katt.
Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Vi har fem hundar hemma av tre olika raser: belgisk vallhund, papillon och pyreneeisk vallhund. Alla hundarna går utmärkt med våra katter, inga problem alls
Det som vi är väldigt noga med är när en valp flyttar in till oss och vill jaga en katt, det är verkligen NO NO. Hunden lär sig det snabbt för våra balineser och orientaliska långhår är så SNÄLLA.
Ibland kan de till och med leka med varandra även om det blir lite språkförbistringar p g a kroppspråket
Följ våra fyrbenta vänner på www.merlions.se

Jo det har jag hört och läst om att man måste vara hård med det.. annars kan det gå illa.

Vi har en mellanschnauzer och en dalmatin hemma hos mina föräldrar, nu är var ju dom iofs både kattvana och ganska gamla och lugna när vi skaffa kat 4 (Schnauzern fyller 16 i år, och dalmatinern är 12). Men det har aldrig vart nått problem.
När vi var små så hade vi några kullar på våran bondkattshona. Mellanschnauzern älskade dessa! Hon låg utanför och väntade tills mamma katt var tvungen att gå iväg och äta eller gå på lådan, då smet hon in till dem och la sig och tvätta och gosa med dem.
Min mormor har även en riktigt ettrig dvärgschnauzer som är runt 5 år, även hon går riktigt bra ihop med våra kat. 4 :)
Vi har alltid haft katt och hund tillsammans och det har alltid funkat bra! Men som sagt, vi har ingen erfarenhet av kat 4 tillsammans med en riktigt ny valp.
/Elvira
- S*Broddan´s - www.broddans.se

Här har ni mellanschnauzern lissa som fyller 16 år idag, Snake charmer, och den lilla ettriga dvärgen Zamira :)
- S*Broddan´s - www.broddans.se