Ultraljud

Åh, håller tummarna för er!! :)
Varför ska hon ultraljudas?
#2 Ja, det undrar jag lite också? 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Varför inte?
Ja, det finns många anledningar att göra ett ultraljud för att se dräktighet.
Hoppas det visade vad du hoppats!
#4 Jag skulle själv aldrig ultraljuda en hona om jag inte trodde nåt var galet. Varför utsätta en dräktig hona för den stressen och den smittorisken som ett veterinärbesök utgör om man inte måste?
#6 Så tänkte jag också. Tids nog får man veta ändå. 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Nej kanske inte bara för nyfikhetens skull men som sagt, annars finns det många anledningar att göra ett ultraljud.
#8. Helt rätt inte bara för nyfikenhetens skull
Jeg har tatt ultralyd 2 ganger. Det er veldig gøy å se på, mest ser man jo,jo lenger på vei i drektigheten katten er. Første gang var mer for å teste apparatet,så dyrlegene mine fikk trening, og jeg tok med verdens mest laidbacke katt som overhode ikke stresset. Men som sagt, det var hjemme hos dem privat, ikke noen stor klinikk med høyt smittepress.
Den siste gangen tok vi det faktisk hjemme på kjøkkenet mitt for knappe 2 uker siden. Ingen katt som stresset der nei,ingen barbering så klart,og ingen beroligende 
Jeg gjorde det fordi jeg ville se på chippen var ute av kroppen på Major,og det var den tydligvis 
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Detta är en mindre klinik och vi ska vara där vid stängnings dax. Så att stressen minimeras
Det spelar ingen roll när du gör det hon kommer att bli stressad ändå. Hade själv aldrig gjort ett ultraljud bara för att se hur många det är då du inte kan lita på detta utan enbart stressa honan vilket i sin tur kan bidra till att hon blir stressad och riskerar kattungarnas hälsa
Der er faktisk forskjell på katter,ikke alle stresser like mye. Det ser jeg også blandt kattene jeg har hatt/har hjemme selv også. Man kjenner sine egene katter best selv,til å vite om man kan utsette dem for det ene eller det andre. Meg personlig,hadde ikke tatt den første ultralyden,hvis det ikke var nettopp den katten det hjalt. Og den andre var viktig av flere årsaker,ikke fordi jeg bare ville "se om der var bebiser".
Jeg er kanskje i en veldig unik situasjon,da mine lokale dyrleger kan komme hjem til meg å gjøre det aller meste.
Men så klart blir det en annen opplevelse når man må på en klinikk. Det jeg ville uroet meg mest for er smittepresset,mer enn at dem blir stresset. Det er derfor jeg er så glad dem kan komme hjem,selv bare om det skulle gjelde en vaksine. For selv om man kommer etter stengestid på en klinikk,så florerer der jo likevel av andre basselusker,uansett hvor godt dem har vasket.
Men siden embla2 har booket time for ultralyd,så ønsker jeg henne lykke til. De aller fleste gangene er det ikke noe problemer,og man får en opplevelse for livet om drektigheten er kommet såpass langt at man ser mer enn bare sorte skygger.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Visst är det alltid en risk! Eftersom embla2 nu redan gjort ett ultraljud och bedömt riskerna så hoppas vi på det bästa 
Viket privilegium att kunna göra ultraljud hemma!
Jag har nu en vetrinär som skall komma hem till mej för att göra vaccinationer, chippmärkning och besiktningar hemma och det känns så skönt. När jag väl får mina efterlängtade ungar. Att också kunna göra ultraljud hemma hade vart toppen.
#13. Tack.
Varje djurägare känner sin katt bäst och om Embla bedömer att Kakan inte verkar så värst uppspelt över att åka på utflykt är nog ingen (eller mycket liten) skada skedd.
Det är väl snarast bra om katten lär sig att det inte är farligt att komma till veterinären och att åka bil, så blir stressen mindre när hon MÅSTE åka och dessutom mår dåligt.
Vi väntar med spänning på resultatet, blir det några pälsbollar tro?
Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.
Varje djurägare känner sin katt bäst och om Embla bedömer att Kakan inte verkar så värst uppspelt över att åka på utflykt är nog ingen (eller mycket liten) skada skedd.
Det är väl snarast bra om katten lär sig att det inte är farligt att komma till veterinären och att åka bil, så blir stressen mindre när hon MÅSTE åka och dessutom mår dåligt.
Vi väntar med spänning på resultatet, blir det några pälsbollar tro?
#17. Tack. Hade det ej varit nödvändigt så hade jag ej åkt med henne. Tycker som AmandaWwW. Kakan är ingen tjej som stressar upp sig i onödan. Hon gillar att få uppmärksamhet. Hon blir även trygg i olika miljöer kan hålla med om att det KAN stressa vid dräktighet men jag känner Kakan så pass så jag både vet o ser på henne om det går för längt.
Kakan är ju världens coolaste katt! hon kommer förmodligen titta på ultraljudsskärmen tillsammans med er 
Jag är nyfiken på vad som gör det nödvändigt att göra ett ultraljud i tidigt stadium. Vad kan man finna och förhindra osv? Med risk att verka onödigt dum så ställer jag frågan. :-)
#20. Nödvändigt och nödvändigt, allt är relativt.
En utav mina honor absorberade sina ungar i näst sista veckan av dräktigheten och nu när hon förhoppningsvis är dräktig igen så kommer jag att göra ett ultraljud, med inrådan av vet., för att se så allt ser bra ut. Gör det det så vet man i alla fall att ungarna är normalstora och mår bra i ett tidigt stadie av utvecklingen.
En annan anledning kan vara när man har lånat hem en hane för parning och han av någon anledning behöver att åka tillbaka hem så fort man vet att honan säkert är dräktig.
Jag har bara tagit ultraljud på en kattmamma där inte dräktigheten visat sej gå normalt. Då tycker jag det är befogat.
#21 Självklart är allt relativt. Min fundering är mer vad man kan göra åt det man ser på ett ultraljud i tidigt stadium. Man kan se om allt ser bra ut… men om det inte ser bra ut?
Än så länge utövas väl inte aborter på katter, eller är det något som ni skulle göra då istället för att låta honan och naturen antingen kasta i förtid, absorbera eller gå full tid och föda ut döda fosterkakor osv. Katter har ett vad jag tycker rätt väl utvecklat sätt att ta hand om situationen om det går fel under dräktigheten (se meningen ovan)- visst kan det gå fel och det kan bli infektioner osv men då kan vi ju sätta in hjälp. Men livmodersinflammationer osv kan vi ju inte förutse genom ultraljud vad jag vet.
Och om man skulle få se att det inte stod så bra till med fostren så kan man väl inte göra mer än att ta så väl hand om mamman som möjligt, ge den rätt mat och förutsättningar osv - men det försöker vi ju alla göra med de blivande mammorna, ultraljudad eller ej. Hoppas jag.
Jag ser inga konstigheter att ultraljuda eller tom röntga när dräktigheten börjar ta slut och om komplikationer som blödningar osv uppkommer men just att göra det tidigt för att vilja förutse att det ska gå bra, det ser jag inte meningen med. Men som jag sa så vill jag gärna veta om det är något ni som gjort det har haft som ett "om det är så här så kan vi åtgjörda det med detta" syfte.
Och det med hanen som ska tillbaka när det tagit - den tänkte jag inte på. Ja ett sånt läge kan man ju kanske hamna i. Hur tidigt kan man ultraljuda och se resultat?
Tyvärr så är ej Kakan dräktig.
Från dag 28 kan man ultraljuda enligt min vet.
Nej, men!
Skönt att du fick reda på det så här tidigt, behöver du inte gå och fundera så mycket.
Bättre lycka nästa gång.
#25. Tack ja man kän nu släppa allt

Tråkigt tråkigt.. hennes mamma blir ju dräktig bara hon tittar på en hanne ;-)
Då löper hon nog strax om ska du se.
oj vad tråkigt….
Så trist det ikke var noen der. Har hun vært drektig så har kanskje naturen selv ordet opp,så går det helt sikkert kjempebra neste gang