Lika som hunden!
Årets bästa djurskyddsnyhet kom förra veckan av landshövding Eva Eriksson i Värmland. Hon leder som bekant den stora djurskyddsutredningen, och berättar att den kommer att föreslå obligatorisk märkning och registrering av katt!
Det ser ut som att det kan gå igenom att katten ska märkas precis som hunden!
Tjohooo!!! 
Det glädjer mej.
Det kan hjälpa att det minskar på alla hemlösa katter att uppfödare av "husisar" blir tvungen att ID märka kattungarna och registrera nya ägare på katterna, det blir svårare att bara slänga ut sina katter vind för våg.
Säjer även jag Tjohooo
Bra nyheter! Tror som Tuska att det kan hjälpa att reducera antalet oseriösa uppfödare, i längden hjälper det nog även att höja katternas status. Frågan är vad konsekvensen blir för de som ändå struntar i att registrera eller märka sina katter.
Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus
Bra nyhet! 
/Elisa
Vad bra, hoppas det blir så! 

Det låter verkligen bra
Mycket bra, såklart. Men hur ska man hålla koll på att det följs? Och vad blir "straffet" om det inte följs?
Låter jättebra! Men väldigt, väldigt svårt att se till att det följs. Men allt som är ett steg i rätt riktning är bra, så jag är positiv :)
min stora rädsla blev genast, och alla andra blir de då skjutna? för övrigt tycker jag absolut det är ett bra förslag. Alla hundar ska ha ägare och får inte springa omkring vilda så varför skulle katterna?

I utlandet så är ju hundarna som våra katter är, lite si å så. Någon som vet hur länge sedan vi i Sverige hade "våra" hundar på det viset?? Hur länge har det tagit tills vi fick ordning på detta? Hur länge kommer det ta tills vi har samma ordning på katterna? Bara en tanke om d går å jämföra lite…