Siames iFokus

Siames

Etikett: kattprat
Läst 9345 ggr
[lisme]
0

Kattunger, sykdom og tunge tider

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det har vært en tøff tid med våre to kull, spesielt de siste ukene. Da det yngste kullet vårt var 1 uke gammel fikk begge mødrene og alle kattungene kraftig diaré. Det ble en omstendig prosess for å få de små friske igjen. Lille Ko Samui kom seg ikke skikkelig etter denne diaréen, og døde av lungebetennelse 06.12.2010. Årsaken til lungebetennelsen var Pasteurella Multocida, som sammen med Mykoplasma er hovedårsakene til de aller fleste lungebetennelser.

9 dager etter at Ko Samui døde, fikk Ko Phi Phi Lee en ufrivillig tur opp på det høyeste klorestativet vårt og på den øverste plattformen mistet hunnkatten som hadde stjålet henne fra mamman, den lille kattungen ned på skiferhellene 185 cm lenger nede. Vi dro selvfølgelig til veterinær med henne, og vi ga henne en sjanse til dagen etter. Men det ble klart at vi hadde bare en ting å gjøre, og da vi kom til veterinæren igjen hadde hun mistet all følelse i bakbeina. Hun ble avlivet 16.12.10.

Mellom disse dødsfallene ble Jagara vaksinert da hun var 8 uker gammel. Ca to døgn etter vaksinasjonen møter vi et trist syn når vi kommer ned på katterommet. Begge øyene hennes var gjenklistret og fulle av puss. Det så ut som om hun hadde fått to fotballer i stedet for øyne. Vi vasket og dryppet, men det ble ikke bedre og 11.12 dro vi til veterinær - igjen! Da hadde også Cheetara fått det samme. I tillegg hadde begge to lungebetennelse, så det ble Imacillin og Fucitalmic. Og siden har vi holdt på med antibiotika og øyedråper/salve. Veterinæren ville ikke at vi skulle ta svabertest av pusset fra øyene på kattungene, så det ble dessverre ikke gjort. Da Fucitalmic ikke virket, ble det foreskrevet Spersadex med Kloramfenikol. Det fungerte forsåvidt greit, men de ble ikke bra. Etter enda en kontroll hos en annen veterinær ble det slått fast at de ikke skulle hatt Spersadex fordi de hadde puss i øynene begge to. Spersadex er kortison, og kortison slår ut immunforsvaret og gir bakterier muligheter till å etablere seg. I tillegg kan øynene bli ødelagte av Spersadexen. Og nettopp det skjedde. Jagara og Cheetaras høyre øye er skadet og Jagara vil nok aldri kunne se på det øyet igjen. Det er bedre muligheter for Cheetara, tiden vil vise hvordan det blir. Det ble tatt svabertest av øynene på jentene, og det ble konstatert Mykoplasma Felis. De fikk da bytte medisin igjen, og nå går de på Vibranord (Doxysyklin) og Terramycin-Polimixin B. Lion-O og jentene til Spitfire har også hatt symptomer, men har ikke vært skikkelig syke heldigvis! I forrige uke ble det tatt tester av noen av de voksne kattene, og til helga regner vi med å begynne å medisinere alle sammen. De voksne skal også ha Vibranord og Terramycin-Polimixin B - i 4 uker. Kuren til kattungene vil bli forlenget slik at alle er ferdige på samme tid. Forhåpentligvis vil de da være friske, og det skal tas nye prøver for å kontrollere resultatet. Når alle har vært symptomfrie i 4 uker, blir gjengen friskmeldt igjen og da kan vi begynne å tenke på flytting av katter.

Et bidle av Jagara fra forrige søndag, her ser dere hvordan øyet ser ut nå. Og dette ser flott ut i forhold til hvordan det har vært!

På det verste så hverken Cheetara eller Jagara på noen av øynene, og når vi vasket dem opp blødde de fra både øynene og nesen. Det var så ille at hverken FInn-Ove eller min datter Marie orket å være med på å stelle dem.

Jagaras øye i dag er mye bedre, nå er det bare en liten klump med arrvev midt på øyet. Ingen vet hvordan den vil utvikle seg, det kan bare tiden vise.

Cheetaras øye ser nesten helt ok ut, men de er begge veldig sensitive for lys, derfor kniper hun høyre øyet nesten helt igjen.

Lion-Os øyne er helt bra nå, det var bare noen få dager at han hadde litt puss i øyekrokene. Her er han sammen med Ko Tarutao og Puma.

Lion-O og mamma Wen

Ko Tarutao, ei veldig bestemt jente som ikke gir seg før hun får det som hun vil! Hun har doblet vekten sin etter at vi begynte med Vibranord. Nå er hun nesten 1 kg Skrattande Men det har vært noen tøffe uker med tvangsfóring. De har fått a/d som jeg ga med sprøyte, det var mye slåssing Flört Men jeg vant! Og plutselig en kveld sist uke sto Tarutao og spise tørrfór! Da kom tårene - igjen Skäms

Ko Kham Yoi, eller stripa som vi kaller henne. Hun er også ei rampejente, og sammen med de 4 andre kattungene er hun høyt og lavt og over alt. Favoritten denne helga har vært bokhyllene våre. Ellers er det gøy å sitte foran tvn og se litt før vi prøver å fange noe av alt det rare som rører seg der.

Alle 3 av de aldste kattungene var reserverte, men da Cheetara og Jagara ble syke avsluttet vi salget av dem. Vi har erfart at kattunger som er syke som små ofte kan utvikle sternumkrok og ha den for ei tid. Vi har opplevd det 4 ganger, og 3 av gangene har kroken forsvunnet når kattungen har vært rundt året. Vi får se hvordan det blir med nr 4, om den også kvitter seg med kroken. Pr i dag har vi selvpålagt karantene, NRR har bare karantenebestemmelser for Klamydia, Fiv, FeLV, Calici og ringorm.

Vi ventet to kull første uka i januar, men da jentene var på dag 60 begynte de å løpe begge to…… Rynkar på näsan Det var  litt kjipt, men forsåvidt bra at vi ikke fikk flere kattunger å engste oss for nå. Muffin har fått Suprelorinchip så pr i dag har vi ingen fertile gutter. Dvs Joker og Vasco er på tur til å bli fertile, men vi får se hvor lang tid det tar.

Vasco er blitt en stor gutt nå, og han ser tykk og god ut Flört Det meste er dog pels, han har en fantastisk tykk og silkeaktig pels, og den er lang! Vasco og Muffin er like store, og når de leker går det fort og hardt for seg! Begge to liker å leke med kattungene - og Puma…… Puma liker å leke når hun har overtaket, ellers blir hun sur. Typisk jente?

Vasco elsker skinke, og det må være en bestemt type skinke! Vi pleier å lage hjemmelaget pizza på lørdagene og når vi kommer hjem med handleposene, står Vasco klar til å undersøke dem. Han forlater ikke hælene til Finn-Ove før han får skinke…. Skrattande Finn-Ove har prøvd å gi han skinkepålegg og skinke på boks, men det er ikke riktig type! Det skal være smårettsskinke! Da går Vasco på to bein og slår Finn-Ove på magen for å få smake

barkens
0

Men oj vad mycket tråkigheter ni har varit igenom! Man kan tycka att hälften vore nog..! Och så tråkigt med deras ögon. Men värst är det väl med olyckor.. när en annars frisk katt råkar ut för något, som stackars Ko Phi Phi Lee. Gråter

Nej får hoppas att det är slut på tråkigheter för er nu! Önskar er all lycka o välgång för resten av året och alla kommande också för den delen!

Enough's enough, som de säger..

barkens
0

Lion-O - vilken tuffing! Snygg! Kyss

Helenaf76
0

Vilket jobbigt år ni haft. Håller tummarna att 2011 blir ett bra år för er. *kram*

Nilla
0

Ni har inte haft det lätt, Lisme. Så mycket olycka och elände. Otroligt ledsamt med den lilla som trillade från klösträdet. Gråter

Veterinären som skrev ut fel ögonsalva har felbehandlat dina kattungar, så att de fått lida och riskerar att bli blinda. Du bör anmäla veterinären, även om det känns jobbigt. Så här får det inte gå till.

Tur i oturen ändå, att det inte blev några fler kullar mitt i allt detta. Nu behöver katterna bli friska och få egna hem. Sedan behöver ni vila upp er bägge två. Tack för att du vågar dela med dig. Nu får vi hoppas att lyckan vänder. Styrkeklem!

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

alltidsiames
0

Ja, man blir så ledsen för eran skull. Det är en kamp ständigt. Jag hoppas också på ett ljuvligt 2011 för er!Kyss

kalindas
0

Rynkar på näsan
Hoppas detta året blir bättre.

/Elisa

carinbrack
0

Ja, vilken jobbig tid du haft. Hoppas du betat av all olycka för ett par år framåt nu.

Liljekatten
0

Usch och fy vad ni haft det jobbigt med era katter. Rynkar på näsan Och jag säger som Nilla, anmäl veterinären som skrev ut ögonsalva med cortison! Det är ju hemskt att kattungarna kanske mister synen pga det. Och stackars liten som föll ner från klösställningen. Gråter

Lejdet
0

Usch jag lider med er för jag har ju själv befunnit mig i samma sits ungefär på sista tiden, så jag vet hur frustrerad man blir när man tycker att man gör allt  man kan och ändå går allt åt skogen!

Man tappar sugen och undrar vad man håller på med.. lägger ut kopiösa mängder pengar och tid på veterinärbesök, specialfoder etc.etc. och oroar ihjäl sig för de små.

Just nu andas jag ut och alla mina 15 katter mår finfint för tillfället men man vet hur fort det kan vända.

Styrkekramar från Lejdet!

Rokkur
0

Usch så hemskt! Håller med tummarna att 2011 blir ett bättre år för er.

Kram!

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

[nollottan]
0

Jag finner inga ord….verkligen tråkigt, krävs otroligt mycket positiva tankar för dig och styrka att orka kämpa på!

STOR styrkekram från Sverige!

[lisme]
0

Tusen takk for gode ord og klemmer!

Barkens: Lion-O er enda finere i virkeligheten! Skulle så gjerne sett at han fikk et hjem der han ville blitt stilt ut, og kanskje fått et kull eller to etter seg…….

Det har som jeg tidligere har sagt, vært ei tøff tid. Og den er ikke over ennå….. I går kveld snakket jeg med Siv, som er den nye eieren til Læstefar. Hun kunne fortelle at Læstefars venn, Devon Rex-gutten Astrix, var veldig syk. Hun hadde levert han hos veterinæren tidlig på dagen i går, og det ble konstatert at han hadde en kraftig lungebetennelse Rynkar på näsan Han hadde veldig høy feber og mye smerter så i tillegg til Imacillin fikk han også Metacam. Jeg spurte om Læstefar hadde noen symptomer fra øvre luftveier og eller øyne, men det hadde han ikke. Grunnen til at jeg spurte fordi min første tanke var Mykoplasma. Siv kunne fortelle at Læstefar ikke hadde noen symptomer, og var tilsynelatende frisk som en fisk. Det var jeg jo selvfølgelig glad for, men jeg fortalte Siv hva jeg tenkte på og spurte om de hadde tatt noen prøver av Astrix. De hadde bare tatt blodprøver, ingen svaber. Jeg fikk telefonnummeret til Sivs veterinær og i dag tidlig ringte jeg og fikk snakke med han. Jeg fortalte om situasjonen her hjemme, og han ba meg om å sende en mail og fortelle hvordan det var her og hvorfor jeg tenkte på Mykoplasma hos Astrix. Mailen er sendt og nå sitter jeg bare å  venter på at han skal ringe meg. Jeg har snakket med vår veterinær og også hun mente at de burde ta svaber av Astrix. Selv om han hadde begynt på antibiotika i går tar det mye lenger tid enn et døgn før Mykoplasmaen er borte. Jeg håper selvfølgelig at det ikke er Mykoplasma Astrix har, men vi vil uansett betale for testingen av han. Og er det Mykoplasma som er årsaken til lungebetennelsen hans, burde også Læstefar medisineres. Dette blir en dyr "skøy" men vi må gjøre det som er riktig. Og blir mistanken min bekreftet må selvfølgelig vi betale for behandling og medisiner til de to gutta. Tror ikke vi trenger kalkulator når vi skal regne på hvor stort overskudd vi får på disse to kullene (ironi)

Jeg fikk også medhold i at vi ikke venter på resultatet av svabertestene som ble tatt på sist torsdag, men starter i dag med medisinering av alle kattene. Så i kveld starter rodeoen! Cool Det er nemlig nok å gi den første katten medisin, så skjønner de andre hva som vil skje. Og da er de borte vekk som ånder i en fillehaug Obestämd Og selv om vi finner dem, er ikke det det samme som å få tak i dem. Noen som trenger kurs i medisinering av katter? Dere er hjertelig velkommen! Alle 15 kattene skal da medisineres to ganger pr dag i minst 4 uker. Det blir mange ganger opp og ned trappa pr dag Tungan ute Skal se vi risikerer å få bedre kondis!

Nilla: Ja det er forferdelig det som skjedde med Ko Phi Phi Lee, og vi ønsker selvfølgelig at det ike hadde skjedd. Jeg tok det veldig tungt og kjente at jeg bare ville stenge kattungene inne på et rom sammen med mødrene sine, uten muligheter til å klatre i det hele tatt. Heldigvis har jeg en jordnær og intelligent mann, og han sa at vi måtte la kattungene få lov til å utfolde seg fysisk selv om det da ville skje ulykker. Fordi vi ønsker friske, sterke og sosiale kattunger og det blir de ikke om de holdes innestengt på et rom uten noen form for utfordringer. En helt annen sak er det at vi kan bli bedre til å legge til rette for at ulykker ikke skal skje, med for eksempel å legge madrasser på gulvet rundt de høye klatrestativene. Nå er kattungenes favorittplass bokhylla vår som går fra gulv til tak (takhøyde 360 cm!), og der er det litt vanskelig å forhindre at de skaer seg, men noe får vi finne på. Joker elsker å vise seg fram for de andre kattene og kattungene, så han balanserer på rekkverket på trappa, og det er vel ca 4 meter ned Obestämd Puma synes det er veldig spennende, og det samme gjør Lion-O……

Lejdet
0

# 12 ojoj jag lider med dig som ska tvinga i alla katterna medicin 2 ggr/dag så länge!

Jag avslutade för några veckor sen 10-dagars antibiotikakur på alla mina kattungar plus att äldsta kastraten äter cortison, två ilskna honor p-piller.. tycker inte jag har gjort annat än tvingat i katter medicin! De flyr så fort de ser en tablettkarta eller en spruta!

Spotless
0

Oj, vad tufft ni har haft det! Känner lite extra för den lilla som förolyckades och för dem som blev felbehandlade och mist eller fått försämrad syn. Lycka till med medicineringen av katterna och med deras tillfrisknande!

alltidsiames
0

Jag tänker också att jag vill överbeskydda ibland men de klarar sig bättre i livet om de får testa gränser och träna sin fysik.

marysiam
0

Hoppas att det vänder snart för er alla och det blir ett friskt nytt år;) KramarGlad

Lejonhjarta
0

Fy attan sicket tufft 2010!! Gråter

Håller tummen för ett bra mkt bättre 2011!

Nilla
0

#12 Vilket helvete. Jag har problem att få i en av mina katter p-piller. Det räcker att jag tänker på dem, så är hon borta med vinden. När hon nu skulle ha en Vetrimoxinkur innan tandstensborttagningen, valde jag pasta, för att kunna kleta in dosen på insidan av frambenet. Man får inte vara dum när man har att göra med en liten apa med klor. Vågar inte ens tänka på, om samtliga katter skulle ha 2 ggr/dag. Det är ju nästan ett heltidsarbete. Förvånad

Jag vet att man inte kan skydda sin katter mot allt. Det finns faror i hemmet, som man inte ens kan föreställa sig. Som den gången en av mina kattungar hände och snurrade en meter upp i luften i en byxögla från mina finbyxor.

Bokhyllor och stora klösträd är lurigt, men nu hade ni en hemsk otur. Håller tummarna för att Laestefar inte bär på Mycoplasman.

[lisme]
0

Det ble rodeo Flört Joker var ikke med på at han skulle få medisin, og han er rimelig sterk! Første gangen forsvant alt ned gjennom halsen hans, men han hoppet ut på gulvet og klarte å få medisinen opp igjen. Plask! Selvlysende grønn-gul dam på gulvet Skrikandes Opp på spisebordet med han, ny sprøyte med medisin og da nektet han å lukke munnen! I tillegg kastet han på hodet så medisinen skvatt rundt ørene på oss Obestämd Vi ga han en halv dose i tillegg, og da gikk det bedre. Men det ble så mye styr med Jokerungen at jeg måtte få tak i Ronaxan til han. Og det var ingen sak å få skrevet ut resepten, men ingen apotek i området hadde Ronaxan……. Hadde jeg ikke hatt en avtale i dag tidlig, ville jeg kjørt til Harstad (noen timers kjøring + ferge og det samme på retur) for der ligger grossisten. Men jeg kunne ikke det, så det ble en hoppende rodeo i dag tidlig også. I morgen tidlig får vi forhåpentligvis tablettene til babyen min sånn at det kan gå litt bedre med medisineringen av Jokerungen. Vi bruker mer tid på å få medisin i Joker enn å gi 7 katter/kattunger øyesalve på begge øynene! Vi har 3 kattegrupper nå, en i kjellerstua, en på katterommet nede og en i resten av huset. En omgang med medisinering tar ca 10 minutter nå, om 20 dager er den vel enda raskere.

I går kveld når vi kom hjem hadde jeg fått en sms fra veterinæren. Jeg ringte henne opp og hun hadde fått resultatet av svabertestene som var tatt forrige torsdag. Det viste seg at en katt uten symptomer testet negativt på Klamydia, Mykoplasma og Herpes. En katt med symptomer testet også negativt på det samme, mens en katt med symptomer testet negativt på Klamydia, men positivt på Mykoplasma og Herpes……….. Gråter

Veterinæren vår samarbeider med SVA når det gjelder medisineringen, og de har blitt enige om at i utgangspunktet skal alle medisineres i 28 dager. Så får vi se om alle symptom er borte. Er de ikke det, vil medisineringen fortsette litt lenger. Så skal vi diskutere hvilken vei vi skal gå videre, selvfølgelig sammen med SVA, og det er for spennende å sitte å vente på! Katten som testet positivt er fryktelig tett i nesa, og er han ikke bedre til mandag vil han få en annen type antibiotika som han skal ha i tillegg til Vibranord. Godt jeg er flink til å lage lister og skjema! Det er helt nødvendig for å holde oversikten. I morgen er det veiedag, vi må veie dem jevnlig - spesielt kattungene - for å sjekke at de får korrekt dose med Vibranord.

Jeg informerte de som skulle overta Joker og Doc om resultatet, og de valgte å trekke seg. Hun som skal overta Mischa har også blitt informert, men jeg har ikke fått noe svar ennå. Kikki var veldig nær til å få seg et hjem, men den tiltenkte fórverten valgte å si nei.

kalindas
0

Tråkigt du fick diagnosen Herpes på en del av dina katter. Rynkar på näsan
Det var ju exakt samma jag fick här…
Kan lugna dej med att de behöver inte göra katterna de flyttar till sjuka.
Odin hade både mykoplasma felis och Herpes. Eddie som bor hos honom har inte fått någon symtom och Odin har inte fått tillbaka problemen.

Det var detta som var fördelen med Ronaxan. Jag behövde bara ge de 7 katterna 1ggr/dag.
Så det var att leta utt, fånga, grabba tag i nackskinnet och ofta så svalde de vid första försöket.
Spiddes tablett mosade jag och blandade med majonäs. Kletade sedan in katten med detta och han tvättade sig själv ren.

/Elisa

MalinL
0

# 19 Kan du inte blanda ut medicinen md något som Joker tycker om? Så har jag gjort någon gång när jag gett flytande medicin och det har funkat bra.

Håller med Kalindas, bara för att någon i gruppen testat pos på herpes behöver inte det betyda att någon av de andra katterna kommer att smitta katter i sitt nya hem med herpes.

MijmuPix
0

Uff, så mycket jobbigt ni drabbats av den senaste tiden Gråter Hoppas att det snart vänder och att katterna snart kryar på sig!

kalindas
0

Fick tipset att ge L-lysin till katterna. Speciellt när det uppkommer lite stressande situationer.
Odin som flyttade till nytt hem, var den katt som jag testade på SVA och han hade Mykoplasma Felis och Herpes.
Var lite orolig att det skulle bryta ut på honom, då han flyttade från ett hem med bara mig, en hund och katterna, till ett hem med fyra små pojkar och liv och rörelse.
Men han fixade detta galant!
Även då Eddie flyttade in blev han inte dålig, inte heller Eddie blev sjuk. Det enda hans nya matte märkt (och som jag märkt på Smilla och Saga här) är att de lättare drar på sig förkyldningar.
Men tar jag t.ex. Elliot här hemma, så har han inte varit sju överhuvudtaget, systern Ellie har dock ett rinnande öga pga för tät tårkanal. De hade bara fått en vaccinering då snuvan bröt ut här.

/Elisa

[lisme]
1

#23 Har lett etter L-Lysin som selges i helsekostbutikker i Sverige. Jeg har ringt rundt og vært innom de som ligger i området, men de ser bare rart på meg når jeg spør eller sier at det har de aldri hørt om noen gang. Når jeg forteller hva det er og at det skal brukes på katt, får jeg beskjed om å gå på dyrebutikken. Har funnet en nettbutikk som selge L-Lysin men de selger ikke til Norge fordi det ikke er tillatt?!

Jeg har etterhvert lest litt om Herpes og Mykoplasma, og jeg vet at de fleste kattene ikke har utbrudd mer enn kanskje en til to ganger i livet sitt. Og at det ikke skal væer fare for at de smitter andre voksne katter om bare de andre kattene har en oppdatert vaksinasjonsstatus. Men i utgangspunktet sliter vi for å få solgt kattunger, og det har vi gjort helt siden vi startet, bortsett fra korthårskullet vi hadde. Og når vi sliter med salget og i tillegg kan fortelle at vi har Herpes på en av kattene våre, ja da kan dere tenke dere selv hva resultatet blir. Jeg ser at vi har veldig mange besøkende på hjemmesiden vår fra FINN. no og andre steder vi har annonsert de små, men vi har ikke fått en eneste mail med spørsmål engang. Og det er nok på grunn av at vi forteller om hva vi står midt oppi. For når veterinærene ikke vet noe særlig om Herpes, hva vet da kosekattkjøperne? "Nydelig katt, men de har jo sykdom i oppdrettet sitt så det skal vi ikke ha katt fra". Og ja det var et bevisst valg å fortelle om det som skjer, og vi visste at det ville medføre problemer, men vi nekter å pynte på fasaden og underslå opplysninger som er viktige for de eventuelt kommende kjøperne av katter fra oss. Vi skal ikke være av de oppdretterne som hevder at de aldri har hatt sykdommer på kattene og som heller aldri har opplevd å få kattunger med defekter. Jeg lærte da jeg var liten at det er stygt å lyve, og det holder jeg fast på som voksen. SOm oppdretter har vi et ansvar for de kattene vi har og for de kattungene vi skal selge til andre mennesker. Og da lyve og pynte på fasaden for å virke bedre enn andre som innrømmer at de har sykdommer til tider blant kattene, det er usselt rett og slett!

Elisa, du virker oppdatert på mange ting når det gjelder katt og sykdommer f.eks men selv du valgte å legge ned oppdrettet ditt da du fikk konstatert Herpes. Da kan du tenke deg hvordan det er for de som ikke vet noe…..

Jeg føler at vi akkurat nå sitter innestengt i et hjørne, men jeg vet av erfaring at det vil bli lettere etterhvert. Jeg skal sende mail til diverse mennesker som selv har erfart Herpes blant kattene sine, og noen som har forsket på det samme og sitter på en stor kunnskapsmengde om temaet. Jeg foretrekker å bli informert direkte, for skal informasjon gå gjennom andre mennesker er det alltid en risiko for at noe blir feil. Og det er ikke for å redusere verdien av at oppdrettere har hjulpet meg med å finne informasjon om dette, men det er så viktig å få så korrekt informasjon som mulig. Så får vi ser om jeg får noen svar…..

Øyet til Jagara blir bedre og bedre, og nå er det bare en liten prikk på øyet hennes som er rød og hoven. Kanskje vil den forsvinne helt! Vi har ingen flere katter med symptomer enn den ene som har fått påvist Herpes og Mykoplasma, og det er vi veldig glade for! Kattungene vokser godt og er i veldig god form. De kattene som er innestengte i kjellerstua og på katterommet er dessverre lite fornøyde, og noen av dem har mistet stemmen på grunn av at de har ropt nesten i ett kjør siden de ble plassert der. Det gjør vondt i hjertet mitt å høre desperasjonen deres….. Noen  av dem hopper opp og dunker til dørhåndtaket med blant annet nesa, og de har hovne, blå neser nå….. Og vi har ikke holdt på en uke ennå. Dette er bare slitsomt!

kalindas
0

Jo jag valde att lägga ner katteriet (i alla fall ett tag). Hade tänkt använda Ellie i avel, men då hennes syster dog i FIP, så kändes det lite som spiken i kistan. Hade ju en liten vag förhoppning att den linjen inte var känslig mot att utveckla FIP.
Men bevisligen hade jag för många katter på för liten yta och då får man sjukdomarna gratis. Rynkar på näsan
Så därför valde jag att kastrera även Ellie.
Hade inte Smilla och Saga haft kroniska problem efter Herpesinfektionen här så hade jag kanske vågat ta en kull. Men jag väntar till de är borta istället. Vill inte riskera att skaffa på mig för många katter igen…

Tycker det är bra att du är ärlig! Jag är ju själv likadan.
Visst blir det extra svårt då alla "vet" att man haft sjukdomar på sina katter. Många backar för att köpa från en uppfödare som går ut med att katterna har Herpes. Trots detta så finns det massor med "förkylda" katter i andra, vilka kanske också bär på Herpes, mykoplasma och Calici. Men det är svårt att bevisa.
I många lägen tror jag Calici är värre än Herpes, då det är mer smittsamt och inte försvinner med vanligt regöringsmedel.
Dock blir katterna inte lika sjuka.

En konstig sak angående förkyldning och vaccin är att på uställningar så ska kattern vara vaccinerad mot kattpest varannat år för att få ställas ut. Dock är det inget krav på att de ska vara vaccinerade mot kattsnuva, vilket helst ska göras var tionde månad.

Fick inte klart för mig om du fått tag i Lysin. Men här är en länk till lysin i kapslar. Tänkte själv beställa härifrån när jag får råd.

http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/l-lysine-100-kapslar

/Elisa

MalinL
0

#25 Nu förstår jag itne vad du menar. katterna ska för att få komma in på utställning  vara vaccinerade mot kattpest och kattsnuva varje år eller enligt tillverkarens rekomendationer (styrkt av veterinär), i alla fall är det så inom Sverak.

[lisme]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#25 Nei jeg har ikke fått tak i L-Lysin. Jeg har forstått det sånn at det ikke lenger brukes i forebygging av utbrudd, men at noen bruker det når Herpesviruset er aktivt. Med en katt som har konstatert Herpes kan jeg ikke se annet enn at det blir vanskelig å gi det i tillegg til det andre han skal ha. Det er veldig sannsynlig at han får en annen antibiotika i tillegg til det han allerede har. Jeg har sendt mailer til Bodil Ström-Holst ved SVA og David Maggs ved UC Davis for å be om råd og få mer informasjon om Herpes. Det er forsåvidt greit å lese på forum men man kan ikke være 100% sikker på at det er korrekt det som står der og man har ikke mulighet til å sjekke kilder på informasjonen. Derfor kunne det vært kjekt å få informasjon fra fagfolk innen sykdommer på katt. Vi får se om de tar seg tid til å svare meg Flört

I dag har gjengen fått grillet kylling, dvs bare kjøttet. Vi fjerner skinnet og beinene før de får spise. Etter et måltid med kylling og mye knurring fra Lion-O og Jagara mens man spiser, ender vi opp sånn:

Gutta sover godt på hodeputen sin, også kjent som Puma Flört 

Jagara passer på de andre kattungene som sover søtt

Attacks
0

Det blir nok en ordning på det til slutt.Du får bare ta tiden og kunnskapen til hjelp.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

kalindas
0

Det kan hända att det står kattpest och kattsnuva i Sveraks regler och det är jättebra i såfall. Glad
Men i IDPs regler (har inte kollat om det ändrats med WCF) så står det enbart kattpest.
Tog såklart för givet att kattsnuva vaccin var ett krav. Men enligt de reglerna var det inte det. Har påpekat till dem och hoppats att de ändrat.

/Elisa

kalindas
0

Får du svar från veterinärerna du mejlat till, så kan du väl skicka det till mej också. Det är alltid intressant att läsa. Glad

/Elisa

SacredSouls
0

Gråter Så fryktelig trist og slitsomt for dere Lisbeth. Jeg håper alt vil ordne seg tilslutt.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Elegantangel
0

De har L-lysin på djursjukhuset i Helsingborg telefon+4642-168000 och har de inte det så finns det på en annan djurklinik i Helsingborg.

De har öppet dygnet runt med tror det är bäst att ringa dagtid.

[lisme]
0

#31 Det vil jo helt sikkert gå seg til etterhvert. Ting blir aldri sånn som man tror Flört

#32 Takk for tipset!

#19 Jeg vil bare presisere at vi ikke har fått herpesdiagnose på endel av kattene, det er faktisk bare en Tungan ute

I dag våknet jeg til en mail, noe jeg forsåvidt gjør hver eneste dag. Men mailen i dag var litt bedre enn disse reklamemailene som innboksen renner over av. For mailen var fra en familie som ville kjøpe Tarutao! Og de syntes det var veldig bra at vi har vært helt åpne om det som skjer med kattene her. Så lille My (som er mitt kjælenavn på henne) skal flytte til en familie på 4 som har en balinesergutt og de er helt i startgropa på balineseroppdrettet sitt! Det er jo så gøy at flere vil drive med oppdrett på balineser! Håper de også vil delta litt på utstillinger etterhvert.

Ikke nok med at dagens første mail var veldig hyggelig, men senere på dagen fikk jeg en mail fra de som var interessert i Doc og Joker. De hadde lest endel om herpes og mykoplasma felis, og også hatt et møte med sin veterinær for å sjekke ut hva dette vil bety i praksis. Veterinæren deres hadde bekreftet det jeg har fortalt dem om disse sykdommene, og de har forstått at å overta Joker og Doc ikke vil medføre større risiko enn det vil være med en hvilken som helst annen katt. Så da skal bicolourene våre flytte likevel! Også de til et helt nyetablert oppdrett Glad

Det går fint med kattene og kattungene, og vi har fått rutine på å gi medisin. Det tok så lang tid før vi fikk tak i tabletter at Finn-Ove hadde funnet en måte å gi Joker medisinen på som fungerte. Det verste med dette er å høre på de kattene som er i kjellerstua og på katterommet, som står og skraper på dørene og roper alt de kan fordi de vil ut. Vi føler oss som forbrytere som utsetter dem for dette, men skal vi ha mulighet til å gjennomføre medisineringen er vi nødt til å gjøre det på denne måten. Det blir veldig mye stress om vi skal ha hele gruppen sammen og så skal vi jakte på dem to ganger hver eneste dag for å få gitt dem medisin. Innimellom står de andre kattene utenfor dørene og roper tilbake. I tillegg har vi etpar jenter med løpetid, og en Jokergutt som begynner å bli fertil sånn at han må rope tilbake. Mye lyd med andre ord!

Muffin er den fødte surrogatmor, han leker med ungene sine, vasker dem, spiser sammen med dem og tilbyr dem pupp Foten i munnen Eller, tilbyr var vel kanskje feil, det korrekte er vel at han tillater dem å gjøre det. Snille Puffemuff!

kalindas
0

Skönt att det verkar ordna sig för nya hem till en del av dina katter! Glad

/Elisa

alltidsiames
0

Åh vilken positiv utveckling, jag ryser av välbehag!

[lisme]
0

#30 Har fått svar fra begge to, men det var ikke akkurat noe revolusjonerende de kom med Obestämd

Berit Ström-Holst henviser til min veterinær og til SVAs hjemmeside der det står veldig lite om Herpes.

David Maggs har ingen henvisninger til litteratur overhodet, men sier at han tror at man bare må leve med herpes og herpesutbrudd fordi det er så utstrakt. Man bør ikke ha for mange katter (hva er for mange?) og ikke utsette dem for stress. Så det jeg var ute etter fikk jeg ikke svar på Rynkar på näsan Ingen overraskelse forsåvidt, men synes det er synd. Jeg vet fra alle andre tilfeller der informasjon skal formidles muntlig gjennom flere ledd, at informasjonen ikke blir helt korrekt på veien. Et sted må det da finnes noe skriftlig på dette?!

Jokerungen min har fått problemer med kvalme og oppkast, sikkert på grunn av medisinen siden det er en kjent bivirkning. Så nå blir han matet med våtfór en gang i timen, ca 2 teskjeer pr gang. De to siste gangene har det heldigvis gått bra og ingenting er kommet opp igjen. Men nå nærmer det seg kveldens medisindose…..

Attacks
0

Jeg har ikke lest å nøye her,men er det ronaxan dem får som medisin? Dem som har  gitt dette til katter som har fått påvist herpes i feks DK,gir dem mye å drikke etterpå,for medisinen kan etse i spiserøret.

Har du takk kontakt med damen jeg nevnte til deg? Hun er svært dyktig,så jeg tror du ville fått mye god hjelp og råd fra henne.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

[lisme]
0

Vi bruker faktisk både Ronaxan og Vibranord fordi apotekene sliter med å få tak i Vibranord i de mengdene det er snakk om. Alle kattene får et måltid med våtfór en stund før de får medisin, og det har virket veldig bra. Men Joker har som sagt hatt en tøff dag i dag. Han har fått medisin for litt siden og det har ikke kommet opp, ikke virker han kvalm heller. Så forhåpentligvis hjalp det å få litt mat en gang i timen. Han har ikke kastet opp siden sent i ettermiddag.

Jeg har vært i kontakt med henne, og hun deler villig på sine erfaringer. Og det er jo verdifullt, men jeg skulle gjerne hatt mer upartisk dokumentasjon og informasjon. Jeg liker dårlig at jeg bare skal få beskjed fra veterinæren min om hva som skal skje og hvorfor. De har tydeligvis en kommunikasjon gående med SVA, og jeg går ut fra at de har skriftlig materiale på den informasjonen som blir gitt fra SVAs side. Og jeg kan ikke skjønne hvorfor jeg ikke kan få tilgang til samme informasjon? Det ligger endel motstridende informasjon på nettet, og noen oppdrettere forteller ditt og noen forteller datt, og hvem skal man da stole på?

[lisme]
0

Atter en gang sitter jeg og lurer på hvorfor vi i all verden fortsatt bor her nord. Man skulle tro at det var en enkel sak å få medisin til kattene så lenge veterinæren skriver ut resept på det man skal ha. Men nei, det er ikke så enkelt!

Da vi begynte å medisinere kattungene, fikk vi tak i 2 flasker á 60 ml Vibranord. Og det var helt greit for kattungene skulle ikke ha så mye pr dag. Men når da alle de 10 voksne skulle ha medisin, ja da ble det brått veldig vanskelig! Vi fikk en resept på 24 stk 60 ml flasker, og gikk på det apoteket som har lengst åpningstid og ba om å få Vibranord. Dette var en mandag, ca 2 uker etter at vi hadde kjøpt de 2 flaskene apoteket hadde inne da vi starta å gi kattungene medisin. Det viste seg at de ikke hadde bestilt flere flasker med Vibranord, og de kunne ikke få leveranse før fredag. Vi ville jo starte så fort som mulig for å bli ferdig så tidlig som mulig med prosjektet. Dermed kjørte vi til Bodø, og fikk 2 flasker der. Det er over 8 mil en vei på isbelagte veier fra oss til Bodø, så det var en underholdende kjøretur! Veistandarden er ikke akkurat verdens beste, og isen gjorde det ikke noe bedre. Men vi fikk som sagt 2 flasker, og det skulle i teorien holde fram til fredag morgen da apoteket på Fauske fikk inn 10 flasker.

Fredag kom, datteren min gikk inn for å hente medisinen. Hun kom ut igjen med 2 flasker…… I følge farmasøyten hadde de ikke fått mer enn det fra sin leverandør og hun beklaget så mye men det var jo ikke noe ordinært produkt som de solgte mye av kunne hun fortelle. Marie var litt oppgitt da hun kom ut i bilen, men kunne fortelle at de skulle bestille de resterende flaskene som ville komme på tirsdag. Jeg fikk kontakt med veterinæren som skrev ut resept på Ronaxan, og den ble faxet til et annet apotek som hadde varelevering på lørdag. Og heldigvis kom det noen tabletter! Jeg kunne jo ikke bestille Vibranord på dette apoteket fordi det andre apoteket måtte ha resepten der inntil vi kom for å hente det vi hadde bestilt.

For 2 dager siden var Marie på nytt på apoteket for hente bestillingen, og igjen kom hun ut med mye mindre enn det hun skulle ha. Denne gang 3 flasker! Men hun hadde fått med seg resepten, og vi kjørte bort på neste apotek. Det ligger så nær veien at det var greit for meg  gå inn. Jeg forklarte situasjonen for en apotektekniker og hun sjekket og fant ut at det var nesten 100 flasker Vibranord i Oslo, og hun kunne bestille det vi ville ha og vi kunne hente det i dag. Jeg var lettet over at dette apoteket så ut til å kunne løse problemet vårt denne gangen, og var lettet over det. Da jeg kom hjem begynte jeg og Finn-Ove å diskutere om det var best med mikstur eller tabletter, og resultatet var at vi skulle gi halvparten av kattene mikstur og resten tabletter. I går kl 08.03 (!) fikk jeg tak i veterinæren og satte henne inn i situasjonen. Hun skulle da skrive ut resept på x antall Ronaxan og fakse den til apoteket. Etter å ha avsluttet samtalen med veterinæren, ringte jeg til apoteket og ba om at de bestilte 10 flasker Vibranord og det antallet Ronaxan som sto på resepten som veterinæren ville fakse til dem i løpet av kort tid. Jeg presiserte at jeg skulle ha både mikstur og tabletter, og det skulle gå helt greit fortalte hun.

I ettermiddag dro jeg avsted for å hente medisinen, og ble ekspedert av en annen person enn det jeg hadde snakket med tidligere. Hun fikk lappen med bestillingsnr og hun kom med 10 flasker Vibranord. "Og så tablettene" sa jeg. "Tabletter?? øøøø…. skulle du ikke ha mikstur?" Joda jeg skulle ha begge delene! Da sier kvinnen"Men du skulle jo gi beskjed om du ville ha tabletter også!" Ja jeg ringte og ba om endring, og det var før kl 08.30 på morgenen, bestillingen måtte være inne før kl 13. Så da var det bare å kjøre hjem med halvparten av det jeg skulle ha, og så håper jeg at vi kan få Ronaxan på fredag!

Skulle ikke tro at dette var mulig, og jeg vet at neste gang det er snakk om medisinering skal jeg gi en skriftlig informasjon om hva jeg skal ha, hvor mye og når! I tillegg til resepten! Og så skal kreaturet bak disken få lov til å signere på at ordren er motatt!

[lisme]
0

Dessverre var ikke den tunge tiden over, uka som vi har bak oss har vært grusom. Vasco fikk lungebetennelse, og som veterinærene våre advarte oss om, var bakteriene blitt resistente på grunn av at vi hadde brukt Vibranord. Dermed fikk lungebetennelsen herje fritt og det eneste som hjalp han litt var Metacam. Jeg våket over han fra mandag til torsdag kveld da det var helt klart at det bare var en ting å gjøre - å la han slippe.

Men elendigheten var ikke over med det. Fredag morgen kom jeg ut i stua og ser at Kikki (Himmeltinden´s Dark Rose) ligger på siden på gulvet. Har aldri sett henne ligge sånn før, og det gikk kaldt nedover ryggen. Snakket til henne men fikk ingen respons. Dro rett til veterinæren med henne og der fant de ut at hun hadde hatt en lukket livmorbetennelse som hadde ført til at livmoren sprakk, og det hadde igjen ført til at hun fikk bukhinnebetennelse. Det var ingenting å gjøre for at hun skulle bli bedre, hun var bevisstløs og reagerte ikke på noe. Derfor fikk også hun slippe Gråter

kalindas
0

Min favorit av dina katter. Gråter
Extra tragiskt då hennes syster dog för inte så längesedan…Gråter

/Elisa

carinbrack
0

Nej men vad fruktansvärt att höra! Stackars stackars er!

MalinL
0

Så fruktansvärt ledsamt Lisbeth. Gråter Tänker på dig!

Merlions
0

Beklagar verkligen era förlusterGråter Stor kram!

Följ våra fyrbenta vänner på www.merlions.se

SacredSouls
0

GråterGråter Nei uffamei Lisbeth. Dette var grusomt for dere. Jeg beklager så mye alt det triste dere har vært nødt til å gå gjennom nå i det siste.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

GunillaSverkersson
0

Beklagar så mycket

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

alltidsiames
0

Detta kom som en chock, jag tänker på er! Kram!

[lisme]
0

Takk for gode ord

Vi håper inderlig at vi har nådd bunnen nå, det føles som om vi ikke kan klare mer.

ramithi
0

Hei Lisbeth

Leste om dette og synes virkelig synd på dere. Så nå får en bare håpe at det peker bare en vei og det er oppover.

Spotless
0

Men fy vilka tråkiga nyheter! Vad mycket hemskt ni drabbats av, men nu måste det väl ändå vända så att ni och katterna kan få lite lugn och ro.

[lisme]
0

Ja nå må det nå vel ha stoppet, vi har snart ikke katter igjen her hjemme som kan bli syke Flört Vi har muligens solgt en av kattungene, resten er det ingen interesse for. Så da har vi plassert dem hos fórvert, så får vi se om vi klarer å finne en annen hannkatt etterhvert. Siden vi ikke har solgt noen balinesere til avl av de kullene vi har hatt, får vi iallfall helt unike linjer etterhvert Cool

Nilla
0

Åh, Lisme…vilket helvete. Jag har inte läst din tråd de senaste dagarna. Jobbade nästan 60 timmar förra veckan. Så fruktansvärt att mista Rose och Vasco. Tänker på dere och beklagar…stoooor klem!  Gråter

Lejonhjarta
0

Efter så mkt tragik så måste det ju vända för er!!!

Lejdet
0

Men herregud så mycket elände som drabbat er, jag lider med er och katterna! Det är konstigt att så fort nåt börjar gå fel så händer allt på en gång!

Strykekramar från Lejdet!