HCM - vanligt inom kat IV?
Hur vanligt är det med HCM på Kategori 4-raserna? Jag har sökt här lite på forumet men bara hittat enstaka trådar där det stått om katter som drabbats av HCM. Brukar avelskatter testas, eller görs det bara i de fall man misstänker sjukdomen?
Katter inom dessa raser (kat 4) brukar inte testas rutinmässigt.
Vid misstanke bör man givetvis scanna, om en katt dör utan att man vet orsaken ska man obducera och visar det sig att någon katt har hcm, så bör även dennas släktingar testas för detta. Ploppar det upp flera HCM fall inom rasen och man även kan se ett ärftligt mönster så bör det startas ett avelsprogram.

Ifølge min veterinær, som også er spesialist i hjertescanning, så er det ikke uvanlig med HCM i kat.4, men det finnes vel heller ingen som tester for det, ihvertfall i Norge, hvis man ikke har mistanke.
Hun fortalte også at HCM-genet på kat. 4 ikke kunne sies å være genetisk 100%, og dermed er et helt anderledes gen enn på andre raser. Men selvfølgelig avler man ikke videre på denne katten som har HCM uansett.
Av den informationen jag läst på Sveraks sida ska man inte avla vidare på katt med HCM eller nära släktingar. Att göra ett hälsotest innan parning och tex kolla hjärtljud (framförallt efter blåsljud och klappningar) är ingen garanti, men absolut ett sätt att tidigt ev upptäcka det så att de inte går i avel. HCM är lite klurigt att fastställa och man måste först utesluta andra saker innan man 100% kan ställa diagnosen. Oftast kan sjukdomen gå ganska långt innan man upptäcker den….
Sen är det väl även så att HCM kan uppkomma av olika orsaker. Viss HCM sägs ju kunna vara stressrelaterat och inte ärftligt.
/Elisa

Jag har/har haft två siameser med HCM. Far och son. Sonen fick diagnosen HCM vid 11 års ålder. Vid 14 års ålder blev hans HCM besvärlig eftersom hans astmamedicin (kortison) gjorde läget värre. Han hade dessutom en ökande struma.
Hans pappa har jag fortfarande kvar. Han är över 16 år. Hans HCM upptäcktes inte förrän vid 15 års ålder och i samband med en inflamerad bukspottskörtel. Han har gått på hjärtmedicin i drygt ett år nu. Verkar må fint.
I båda fallen har deras HCM - troligen- "provocerats" fram av andra sjukdomar. Båda katterna fick HCM vid hög ålder och visade aldrig tecken då de var yngre. Så även om de båda är släkt så behöver det inte betyda att de varit ärftligt i det här fallet. Men det går naturligtvis inte att utesluta. (Skapligt luddigt formulerat där inser jag…)
Om jag förstod rätt efter alla veterinärbesök, så är det mkt ovanligt med HCM på Kat4 + att ärftlighet är troligare om katten får det i yngre ålder + sen HCM har ett långsammare förlopp än på en yngre katt. Men där kanske någon annan av er har hört något annat. Berätta gärna.
Jeg kom over denne siden,og man finner HCM skriv på "side 3 " :
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Nu har jag inte Kat4 katter utan Cornish Rex.. Vi har som vana (naturligtvis frivilligt) att scanna katterna innan avel.. vi går till veterinärer som är godkända av Pawpeds hälsoprogram (Varje rasring kan själv starta ett hälsoprogram och mata in informationen i pawpeds)
Det finns en särskild remiss på pawpeds hemsida, och så bokar man tid hos någon av veterinärerna på listan och ber om HCM skanning, efter skanning så skickar vet in resultatet till pawpeds, och så läggs det in där.. jättebra när man skall kolla stamtavlor och göra testparningar.. då ser man om katten man är intresserad av är skannad eller ej ( det finns ett litet "h" inom parentes på katten i pawpeds ifall den är scannad.
Min äldsta katt har diagnos mild hcm, plus att han har en missbildning på hjärtat - ett hål mellan kamrarna.. på honom ser man resultatet i pawpeds.. Jag har inte märkt någonting på hans hälsa innan skanningen, han har hälsoundersökts årligen.. så man behöver inte se på en katt att han har HCM.. min hane var 5 år då han skannades…
Jag tror att cornish rex ligger på ca 5% som har HCM av de katter som är skannade dvs.. man vet ju inte om det är högre eller lägre eftersom inte alla katter skannas, samt de som har sällskapskatter och ej går i avel.. de skannas inte heller i lika stor utsträckning.. det är ju oftast uppfödarna.. så det är svårt att säga att en Kategori katter inte drabbas.. HCM kan drabba alla raser.. men skannas det inte så får man inte heller ett hum om hur hög % inom en ras som ev har HCM..
oftast börjar man inte skanna förrän det uppdagas att flera linjer inom ens ras har drabbats av HCM…
Sedan finns det ju massor med olika HCM.. Tror det är Main coon som de funnit en specifik HCM som drabbar dem som kan testas via DNA.. men den genen är inte detsamma som den HCM som drabbar Cornish.. så det är svårt detta med HCM…
#7 Ja har också hört att Maine coon har en specifik HCM typ som går att dna-testa för. Ragdoll har en annan HCM typ som man kan testa för. Sedan kan dessa raser ju givetvis få även andra HCM-typer är den vanliga genen inom rasen.