Siames iFokus

Siames

Etikett: kattprat
Läst 3768 ggr
GunillaSverkersson
0

Kattlåde lösning när man har hund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En av våra kattungeköpare Cicci har löst problemet kattlåda och hundägare. Hon har kattlådan i en garderob och har satt en kattlucka i garderobsdörren . Hon slipper kattsand på golvet , minskar lukt och framför allt håller det hunden borta.Glad

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Liljekatten
0

Riktigt smart! Glad

carinbrack
0

Tänk att jag inte kom på den lösningen när vi hade hund och katt, vi hade kattlådan på gästtoan och ett snöre som gjorde så att dörren inte kunde öppnas så stort så hundarna kom in, men det där snöret åkte alltid bort och gästtoan gick ofta under namnet bajskiosken…Rynkar på näsan

Bunn
0

Riktigt smart gjort! =)

Annars tycker jag (som är halvtids hundägare) att det funkar bra med ett kattlådehus på toaletten

Tintaglia
0

Vi har också ett kattlådehus på toan men det har inte hjälpt mot bajsätande hundar… Vår förra hund - en Golden - hukade sig och stack in huvudet och tog för sig. Då vände vi på lådan så öppningen var mot väggen och då kunde han inte lista ut hur han skulle bära sig åt. Men vår nuvarande lilla hund är en uppfinningsrik småväxt blandras mellan tax och tibetansk spaniel så hon kommer in i lådan ändå… Suck.

Annica-H
0

Ja, det var rätt smart. Om man har en garderob över, vill säga.

Jag har löst det genom att ha täckt kattlåda med lucka. Öppningen är vänd mot ett hörn, så det blir extra svårt för hunden att stå och gräva i den. Man får bara kolla att lådan inte står så nära väggen att luckan blir svår att öppna inifrån.

Att vända öppningen mot en vägg är bra om man har katter som rusar ut ur lådan och då drar med sig en massa sand. Blir de tvungna att gå ur lådan lite lugnt och stilla stannar också den mesta sanden kvar därinne.

Bunn
0

#4 Min hund älskar att äta kattbajs (en liten pdengokorsning), men har faktiskt låtit bli kattlådan här. Dock inte hos min syster som också har kattlådehus :/

[lisme]
0

Vi har hadde problemer med Ellie det første året hun bodde hos oss. Hun er så liten at hun lett kommer seg inn i et kattodo med tak, og det samme gjelder katteluker i dørene. Vi prøvde også å ha kattetoan stående høyt, men Ellie kommer seg like høyt opp som kattene gjør. Men vi klarte etterhvert å trene henne til å slutte heldigvis!

Lejonhjarta
0

Himla smart ideé! E så jädra äckligt med deras förkärlek för bajs å annat äckligt!! Våran byracka hittar vi imellanåt på gödselstan käkandes både häst å koskit. Går gärna efter både hönsen, ankorna å gässen å "städar" efter dom! Urk, förstår inte hur någon vill ha dom slickandes i ansiktet, dessa bajsmonster!

Att vända bajlådan mot väggen var ju åxå fiffigt! Dom flesta av våra lådor e så höga så dom måste hoppa utr dom å då ramlar det mesta av i farten. Men dom andra kanske man skulle vända på…..

Ninja
0

Viktigt att inte ha klumpbildande sand om man har hund som rensar lådan. Kan bli totaltstopp i tarmarna om det vill sig illa.

Hunden här hemma började rensa lådan efter ett tag när jag skaffat första katten (gissa om jag blev orolig när jag trodde att kattan inte bajsade? Tills jag kom på hunden med nosen i lådan). Satte upp en hasp på dörren till toaletten, så katten kunde komma in men inte han. Fungerar väl dock inte om hunden är i samma storlek som katten..

Nu har jag flyttat och har inte satt upp en ny hasp, köpte en annan sand än den vanliga när det krisade och hunden är helt ointresserad av lådan nu. Miss Cat, icke-klumpande.. kanske tar bort lukten tillräckligt för att han inte ska bry sig? Byte av sand kanske inte räcker för andra hundar dock.

Min mor har löst det på samma vis som några andra här, en huv vänd mot väggen. Men det är stora hundar det gäller.

Jag har sett några som byggt stora lådor som de ställt kattlådan i, med en liten öppning så katten kommer in. Har man en liten hund kanske man kan göra en öppning ovanpå lådan i stället. Har man inte en väldigt hoppig hund kan det gå. Men i såna fall bör det gå lika bra att ställa lådan i badkaret om man har ett sådant, givetvis inte klumpande sand eftersom spill stoppar upp vattenledningarna.

cosbykatten
0

Man kan göra snygga 'kattlådehus' av tex ett köksskåp från IKEA som man sätter in en kattlucka i. Lägger man hela skapelsen ner med locket uppåt får man dessutom en praktisk bänk att sitta på i hallen :)

kalindas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har den här lådan. Tycker den fungerar bra. I alla fall till stora och medelstora hundar.

/Elisa