Siames iFokus

Siames

Etikettuppfödare
Läst 3225 ggr
Tillerillan
0

Fråga om BALINESER

Hej, Håller på med en kurs och då skulle man ta en ras man inte hade och då valde jag Balines (Drömmer att komplettera min flock med odjur (crx) med en balines).

Jag hittar inge mycket info för mina frågor på nätet och undrar om det är någon vänlig själ här på forumet som kanske sitter inne med den kunskapen och skulle vilja dela med sig!!!

1/ I ditt land, är rasen liten, medelstor eller stor till numerären?

2/ Anser uppfödarna att det finns för få avelshanar att tillgå i ditt land?

3/ Importeras det många katter av denna ras till ditt land? Om ja, vilka länder kommer importerna huvudsakligen ifrån?

4/ Vad anser uppfödarna vara det viktigaste att arbeta med vad gäller hälsan i denna ras? Varför anser uppfödarna att detta är det mest allvarliga problemet?

MalinL
0

Jag föder upp balineser så jag ska försöka svara på dina frågor, som jag ser det. Flört

1. Liten, i Sverak registrerades det 40 balineser 2010 enligt Sveraks stambokföringsstatistik. Jämfört med den största rasen 2010, ragdoll, vars regantal var 1904 st.

2. Ja, den effektiva populationen är liten överlag. Det som behövs är en större effektiv population, inte antalsmässigt, men stamtavlemässigt, dvs en större genetisk bredd. Detta löser sig inte genom att uppfödare börjar sälja fler katter ur samma kullar till avel, utan genom fler importer, variantparningar m.m.

3. Nej, inte så väldigt många tror jag, men så finns det inte så väldigt många uppfödare heller. Många av importerna i stamtavlorna kommer ifrån Norge. Det förekommer även linjer från Finland, Storbritannien, Tyskland, Holland etc.

4. Ett hälsoproblem som jag ser det är att avelsbasen är för liten, i en liten avelsbas får hälsoproblem snabbt större fäste jämfört i en stor avelsbas. Det finns egentligen inga specifika hälsoproblem som är unika för just denna rasen, det har börjat pratas om att det finns PRA i en del linjer. Som jag ser det så har Kategori 4 katter generellt ofta problem med tänderna, detta kan också påverka andra organ såsom lever och njurar och det är inte väldigt ovanligt att dessa organ tidigt "tar slut" hos de orientaliska raserna. Andra problem som det pratas om inom Kategori 4 är Amyloidosis, Mucopolysaccharidosis VI, luftvägsproblem och  djupt liggande ögon som ibland kan orsaka problem då katten lättare får infektioner.

Tillerillan
0

Tackemycke.. Skrattande