Siames iFokus

Siames

Etikettsjukdomar
Läst 7690 ggr
Supinesophie
2011-02-19 19:48
0

Problem efter kastrering..

Oddie blev kastrerad i Torsdags och allt gick bra. Han har busat på som vanligt och har inte behövt krage eller nåt. I dag märkte jag dock att det har börjat komma var ur ena snittet i pungen och det var svullet! Har rengjort med alsolsprit men han tyckte det gjorde jätteont om jag klämde eller tryckte på såret med kompressen.

Ska jag fortsätta rengöra och hoppas att det blir bättre? Om jag far till veterinären, vad gör dom i så fall?

kalindas
2011-02-19 19:54
0

Tycker du ska åka till veterinären! Det är inte normalt att det kommer var.

/Elisa

barkens
2011-02-20 00:21
0

Oj detta inlägg har jag missat. Jag tycker absolut du ska åka till veterinären. Vid Kastrering kan det bli infektioner, en bekants hund råkade t ex ut för det och fick ha dränage från pungen, jag tror det var under ganska lång tid (över en vecka iaf) och fick antibiotika etc.

Inte säkert det är nåt SÅ allvarligt, men bra låter det inte. Det ska inte komma var.

Supinesophie
2011-02-20 11:22
0

Nu har det slutat komma var, men det är bara för att såret har stängts och nu har han en hård boll i stället Rynkar på näsan Ska fara in till veterinären i morgon så fort som möjligt. Idag är det stängt…

kalindas
2011-02-20 11:28
0

Det är viktigt att du håller såret öppet och att varet rinner ut! Köp asolsprit och rengör/öppna såret.
Bra att du åker till veterinären imorgon. Men har du någon klinik som har öppet idag, så åk dit…

/Elisa

barkens
2011-02-20 12:30
0

#3 Finns det ingen vet.klinik som har jour för akuta fall? För det där är inte bra. Infektionen kan spridas snabbt i kroppen, han kan få blodförgiftning etc… Det är akut och han måste ju ha jätteont lille vännen.

tuska
2011-02-20 12:53
0

Jag skulle oxå ha uppsökt jourvet. i detta läge.

en infektion som varar, behöver så fort som möjligt behandlas med PC. och spolas rent

kalindas
2011-02-20 13:09
0

Om du har distriktveterinärer i trakten så har de jour även på helgerna. Bara att ringa till dem.

/Elisa

Nilla
2011-02-20 13:20
0

Sårytorna har antagligen läkt för fort och såret har inte hunnit dränera sig. Så har det blivit infektion. Veterinären brukar öppna såret, tömma och rengöra. Alt. sätta drän om det är mycket vätska. Kanske behöver han också en kur antibiotika.

Detta har hänt bägge mina hästar vid Kastrering, men aldrig katt. Stackars liten. Se till att han inte slickar sig. Krage på.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Supinesophie
2011-02-20 13:57
0

Har ringt jourhavande veterinär nu och hon sa att jag kunde vänta tills i morgon bara han äter och dricker.. Så om han inte blir sämre under dagen så är det veterinären i morgon som gäller.

Supinesophie
2011-02-21 11:10
0

Har nu varit till veterinären. De rengjorde såret och nu ska han få antibiotika och smärtstillande i en vecka. Fick även höra att han var en vacker katt Tungan ute

cosbykatten
2011-02-21 12:30
0

#10 > Skönt att veterinären tittade på såret och att du fick antibiotika till Oddie… hoppas han tillfrisknar snabbt!