Chipkastrering Suprelorin
Jag läste om detta på ett annat forum men har aldrig själv hört om det annars, eller vet någon som gjort det. Vet inte heller hur många av er andra som vet om det, så det kan ju faktiskt bli en intressant diskussion om det här.
Som jag förstått det så är det alltså ett chip som hankatten får, trots att väldigt lite forskning på just katt gjorts i ämnet, mer på hund dock för att sen bli som en kastrerad katt ungefär, till temperament och aptit m.m. Detta ska gälla mkt längre period än t.ex. p-spruta.
Jag vet också att det diskuteras inom SVERAK om man ska sätta detta medel på listan över dopingbaserade preparat.
De som använt det hyllar det, men jag filurar på biverkningarna. Är det utan biverkningar, känns det som en undermedicin. Jag vet att hanhundar som blivit kemiskt kastrerade har parat likväl - men är det 'samma' sak som chipkastrering?
Mer info:
http://www.istindra.se/suprelorin.pdf
http://kattforum.se/viewtopic.php?f=6&t=168881&st=0&sk=t&sd=a
Edit: Hihi,vi valgte jo å starte et samme emne samtidig,jeg orker ikke skrive om mitt,men legger det inn i din tråd.
Hilsen hun skeptiske
Jeg har fulgt litt med på SK forumet om dette.Er dette videre kjent i kat IV?
En chip som innsettes,og katten er midlertidig kastrert for en tid.Kan brukes på både tisper og hannhunder.
Nå er det noen som har brukt dette også på katt. Jeg er veldig skeptisk til dette.Det kan høres rosenrødt ut om en katt blir midlertidig kastrert,man kan slippe den typiske stressende hannkatt adferden. Men er det noen som vet om bivikningene? Kan katten noengang bli "normal" igjen? Jeg er skeptisk til overdreven bruk av p-pillen også,som mange kat IV reagerer dårlig på,og når en katt kan bli "kastrert" i opp til 18 mnd pga chippen,så blir jeg nesten litt engstelig. Hva om katten tiltenkt avl ikke fungerer igjen?
Her kan man lese om produktet:
http://www.emea.europa.eu/vetdocs/PDFs/EPAR/suprelorin/V-109-da1.pdf
http://www.istindra.se/suprelorin.pdf
Jeg har også hørt produktet omhandles som et doping produkt,og da kan og bør man kanksje ikke stille katten heller?
Kopiert fra et forum:
Enligt Dopingreglementet räknas det som doping och har en karens på 6 månader.
http://www.skk.se/doping/dopingreglemente.htm
http://www.sverak.se/nya/Index_klubb/Ar … 202009.pdf
M 34, FIFes och SVERAKs regler för Utställning 3.9c Nat tillägg
Ny text:
Katter som erhållit för tävling otillåtet preparat vilket innebär tävlingskarens enligt SVERAKs dopninglista får ej deltaga på utställning.
Motivering:
Dagens skrivning gör dopningfrågan till en ensidig fråga om kattens centrala nervsystem är påverkat eller ej. Att avgöra om så är fallet kräver omfattande provtagning och undersökning av katten. Inom andra tävlingar med djur används tävlingskarenslistor där otillåtna preparat samt deras karenstider anges. Dopningslistan ska vara ett levande dokument och därför är det viktigt att själva listan inte infogas i regelverket utan ligger som en bilaga. Ett första förslag kommer att presenteras vid årsmötet.
Etter å ha fulgt interessant med på det både på svensk og dansk katteforum,så er mange svensker for produktet,mens danskene er skeptiske til dette.
Jeg er forløpig skeptisk,og ville ikke turd å bruke det på mine katter.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Har absolut ingen erfarenhet på katt men har satt ett chip i nacken på min lille hund.
Han har nu varit kemisk kastrerad i snart 2 månader. Första månaden var ganska fruktansvärt! Han blev manligare än manligast! *ler* Vaktade på allt som rörde sej eller hördes, skulle markera överallt och var inge trevlig alls att träna med!
Nu har det helt klart börjat lugna sej och "slutprovet" är just nu då tiken här hemma löper. Än så länge har han inget juckat men luktar och slickar en massa på henne.
Då han är så liten kunnde inte veterinären säja hur länge det kommer sitta i kroppen på honom, kanske håller i sej upp mot ett år.
Så om jag skulle vilja ha det så här på en katt tror jag inte… Har "brottats" med fertila han-katter och skulle även katter få denna hormon-topp innan det lugnar sej vill jag nog inte vara med. *ler*
Putt
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Putter opp denne jeg.
Jeg har såvidt lest om dette og har ingen erfaring av det så det hadde vært interessant å høre om noen her inne har prøvd dette.
Jeg er skeptisk til denne jeg også. Er det ikke slik at de bruker samme chip til både hund og katt ? Synes det høres skummelt ut jeg.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Implantatet anvands aven pa illrar (har sjalv en hane med det). Funkar super pa honom! Han hade ocksa en liten topp nar han blev supermannen, men det la sig ratt snabbt. Implantatet fungerar ju sa att det minskar sexlusten helt enkelt. De ar fortfarande fertila osv, men har ingen lust att para sig.
// Amanda
jag pratade med en domare om just denna typ av Kastrering och hon berättade att man inte känner till några biverkningar men det är värl för att det är sy nytt ännu. Hon berättade även att när dom får chipet kan dom under början bli aggressiva men det går över. Tydligen är det vanligt i USA. med denna typ av ¨kastrering¨
Rithwa

Har inte heller läst så nogrant men fungerar det inte ungefär som p-stav på människor?
Det är fortfarande hormoner som gör att dom inte är intresserade av att para sig?
Eller är jag helt ute o cyklar, igen.

Jag har läst en del om chippet och tycker att det verkar riktigt intressant. Det ska bli spännande att se hur det går gällande biverkningar m.m. Det vore ju onekligen skönt att slippa sätta honan på p-piller/p-spruta, alternativt ta täta kullar.
Jag läste om en hund som var kastrerad så med chip, men något hade blivit fel och den blev pappa till en massa ungar och det var riktigt jobbigt för familjen (eftersom de gjort detta pga att de hade fullt upp i familjen, eller nåt). Tror han var väldigt ung också? Det tar ett par månader(?) innan det är helt tillförlitligt också tror jag…
(P-stav är för övrigt bland det värsta jag själv varit med om i hormonchock-väg :O )
Det är nog kvinnligt könshormon de får, så ja hormoner.
Men det var bara en sida av saken… ;)
Med vänliga hälsningar Lisa
Fast Suprelorin ska inte tillföra hormoner, utan minska hormonmängden.
Aha, läste det sen att de inte tappar förmågan… :) Då finns det kanske olika sorter…
Med vänliga hälsningar Lisa
Detta chip är inte hormonbaserat. Alla djur som får detta förblir alltså fertila men går ur brunst/löp och blir lugna och harmoniska som en kastrat. om chippet sätts in under brunst/löp så verkar det vanligt att de hamnar i högbrunst i en eller ett par veckor för att sedan helt gå ur brunsten. på iller håller detta chip i ca 2 år och kan även sättas in om illern får binjureproblem (vilket är extremt vanligt på iller) och det tar då bort symptomen och minskar problemen. Det ska fungera som så att djuret helt återgår till normalt fertil och löper/brunstar som ett okastrerat djur då chippet slutat verka.
Många illrar verkar lättare bli sjuka i tex binjuresjukdom om de kastreras tidigt, vilka många väljer att göra. Detta chippet gör att man kan vänta med att kastrera tills illern har blivit några år eller helt utesluta Kastrering. Än så länge vet jag faktiskt inte om några biverkningar på djur som haft detta chip.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag har just satt in dethär chippet på min illerhona, ch hon "löper" nu. men jag fattade det som att dem inte skulle löpa alls av chippet för att de kunde förblöda(?).
Jag tror att det är lite för riskabelt att pröva på tex en avelshane som man vill ha kvar i avel förräns man vet om det finns risk till att de inte blir fertila igen. Det är väl än så länge lite beprövat på katter så biverkningar kan ju vara svårt att se ännu och frågan är hur många som berättar om dem. Jag är lite skeptisk mor allt som går mot naturens gång, men här så kommer jag vara positiv tills jag blivit motbevisad. Tycker att det hade varit väldigt tråkigt om det skulle börja räknas som doping då det är till stor fördel för uppfödare att använda. Eftersom katten blir det samma som en kastrerad tycker jag att det låter väldigt konstigt att det skulle kunna räknas som doping då inget tillförs, utan bara hämmar. Katten blir som sagt som en kastrat och även kastrater kan revirmarkera, para osv man får inte förbi se det, men meningen är ju att det inte ska bli några barn :-) endå så tror jag att detta är som med vilka hormonmedel som helst: på vissa fungerar det och på andra inte.
Chippet är vad jag vet inte meningen man ska använda på honor. Illrar vet jag dock inget om.
/Elisa
Jag hoppas verkligen att Suprelorin godkänns för katter om det inte redan är godkänt, och att det godkänns till både honor och hanar (alternativt utvecklas för att även passa honor). Om det fungerar så bra som det verkar (dvs ett ämne som "säger till" kroppen att det redan finns tillräckligt med hormoner i kroppen, så produktionen upphör), så vore det en helt fantastisk lösning i de fall som man av olika anledningar behöver vänta lite med en parning. Och det är katten det gäller jag tänker på - att låta honkatten slippa att löpa gång på gång med allt vad det innebär, och att hankatten slipper den stress som det innebär att vara fertil.
Sen är det givetvis så att man inte kan garantera att katten som får chipet blir fertil igen - det finns alltid risker med alla typer av "ingrepp" som man gör. Men funkar det som det är tänkt… då är det väldigt positivt.