Siames iFokus

Siames

Etikettfoder
Läst 2725 ggr
jillan
0

Mooni mullig, Flyan smal. Utfodring?

Mooni är lite mullig, inte tjock, men vill att hon ska gå ner lite i vikt.

Flyan är ganska smal. Vill att hon skall gå upp i vikt.
De får en halv bozita tetra på morgon & en halv skål torrfoder (blandat kitten/ sterilised). Samma sak på eftermiddag / kväll.

De är 1 år, kastrerade

Tips på utfodring?

Nilla
0

Jag skulle pröva att ge dem rått kött. Lammfärs, smaskiga grytbitar av nöt, kycklinghjärtan, kycklingvingar etc. Man kan blanda i lite färs i blötmaten eller köra grytbitarna ett par sekunder i micron, för den katt som ratar rått. Ha blötmaten som bas. Det är bra för tänderna med tuggmotståndet och naturlig mat för katten. Själv har jag helt slutat med torrfodret.  Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

jillan
0

#1 har provat att ge kyckliingvingar, rått kött m.m, men de tycker inte om det. Slickar bara lite på det sen är det inte "kul" längre.

Skall man bara ge blötmat? Hur mycket, så det både är bra för Flyan som skall äta mer & Mooni som inte ska ätaSkrattande Vad svårt det är med foder! Men skall nog bara ha blötmat. Men det känns väldigt dyrt att bara ha det. Är det dyrare att bara ha det, ni som vet?

Nilla
0

Man gör precis som man vill och tycker är bäst. Det låter bra att du ger både blötmat och torrfoder.

Om mina katter får en kycklingvinge, är det bara en av sex katter, som fattar vad de ska göra med den. Hon springer iväg med sitt byte och morrar och fräser.

Det tar tid att vänja dem vid detta konstiga, som ingenting luktar. Torrfodret är ju preparerat med smaksättare och buljonger. Ett knep är att micra ytterst lite, så ytan på köttet doftar kokt människomat - allt som jag äter vill mina katter absolut ha.

Detta är dock inte svaret på din fråga. Det är lite krångligt att ha katter som kräver olika mycket mat. Kan de kanske äta i olika rum ett tag? Så du kan preparera tunnisens mat med lite extra? Kanske bör tjockisen inte ha fri tillgång till torrfoder hela dagen heller? Besvärligt!

Någon annan kanske har bra råd? Glad

SmirreIce
0

Jag anser att dem måste få ha något att tugga på också, så inte bara blötmat, då använder dem ju inte tänderna utan bara slukar i sig.

[nollottan]
0

jag har 4 katter som alla är i behov av olika mat och jag har löst det så att de har fri tillgång på blötmat (Mjau tetrapak) och en torrfodersblandning mellan Royal Canin sterilized och siames. De som behöver "lite mer mat" utfodrar jag under uppsikt med andra foder tex RC intense beauty blötmat som är en väldigt fet blandning och så får de äta lite RC kitten 36. Men det är bara medan jag tittar på, när de är färdiga tar jag bort maten. Ett alternativ jag gjorde först var att alla katterna hade sin matskål på egen plats och lärde dem att bara äta på sin plats. Men det krävs ganska mycket tid till att lära dom det….. sen så blir det ett väldigt spring med att hålla koll på alla skålar :-)

jillan
0

#5 börjat göra som du ungefär de senaste dagarna, fast inte fri

tillgång till blötmat. Ger flyan kitten torrfoder när jag märker

att hon vill ha. Men känner mig elak mot mooni när inte hon får.

[nollottan]
0

blötmaten är bra "utfyllnad", innehåller ju nästan bara vatten, till de överviktiga katterna för då äter de mindre torrfoder :-) det bästa med detta är att de kan ha fri tillgång på foder.

Nilla
0

Ja, om man ger blötmat morgon och kväll, äter de inte lika mycket torrfoder. Det kanske kan vara bra i ditt fall.