Bo-låda
Hej,
Nu är min fråga såhär,
Vad är det alla har som bolåda?
Det finns ju hur många olika sätt och saker att ha som en bo-låda, men vad är det just ni har? Och vilken sorts bo-låda tycker ni är det bästa alternativet?
Jag har funderat mycket på vilken sort som är den bästa, men det är svårt, man kan ju ha en
-canvas, sturdi (eller vad den kallas) är iaf en ganska stor tyg transportbur.
-en kattungehage i tyg.
-en kattungehage i hage.
-en kartong.
-en plastlåda.
-en vanlig transportbur.
Ja, ni fattar, det finns en miljon olika.. men vilken är bäst….
Det finns nog olika uppfattning om vad som är bäst. Själv har jag en ganska stor transportbur. Jag tar bort skruvarna så att jag lätt kan lyfta bort den övre halvan när jag ska titta till bebisarna. Eftersom den är i plast så är den lätt att göra ren. Jag bäddar med frottébadlakan i botten och så lägger jag en fleecefilt ovanpå. Jag har köpt många av Ikeas ljusblå fleecefiltar (10kr/st) som jag delat i lagom storlek så att jag har att byta med varje dag. Sen lägger jag en filt över hela transportburen så att det blir lite varmare och mörkt och mysigt.

#1 Det var ju en bra och billig lösning. Men då har du ingenting runt om.. så då kan dom smitta ganska snart dem kan kravla sig fram.. :)
Jag har en stor transportbur, som en utställningsbur. Jag har filtar/lakan/tidningspapper och bäddar med och täcker tak och 3 väggar med textilier. Jag låter numera kattungarna smita, de kissar ändå bara på lådan eller i bolådan. Inga problem för jag byter ju ändå i bolådan minst en gång varje dag. De brukar titta ut när de är 3 veckor gamla, men de går inte så långt från mamsen. Det är så utvecklande för dem att få växa genom att gå på upptäcksfärd, här finns ändå bra golv och inget farligt för dem.

#3 Låter super bra det med..
I vilket rum har ni bolådan? Flyttar ni runt på den beroende på vart ni är, sover tex.. eller låter ni den stå där den står under hela tiden..
#2 De brukar hålla sig ganska stilla till de är närmare tre veckor och då flyttar jag ut hela bolådan och ställer den i köket i en kattungehage. Sen kan de kravla ut och in som de vill. 
Jag gjorde ordning en typ sturdibur, (köpt på rusta för 249 sek) som man kan plocka ur ställningen och slänga i tvätten efteråt.., samt att jag inredde en flyttkartong med hål för mamma katt och möjlighet för mig att öppna upp locket.. Ingen av dessa valde hon! hon valde det lilla tältet mitt i vardagsrummet bland stoj och stök från barn och hundar.. hon skulle minsann inte föda i ett separat rum med extra värme och ombonat och dant 
Så nästa gång ska jag inreda en trälåda jag har, plasta in botten som jag kan ta bort efteråt och även ha kattungehagen tillgänglig, och hoppas på att hon väljer dessa val…

#5 Jo, det är klart.. har du dem i sovrummet fram till tre veckor?
Jag har kök, vardagsrum och hall tillsammans i "öppen planlösning" och sovrummen och bad/toa är är stängda. Så kanske ska ha först i sovrummet och sedan flytta ut i större delen av lägenheten..
#6 Hehe, dem har sina ideer dem där små filurerna.. dem gör inte som tänkt sig själv.
#7 Ja, jag brukar försöka ha bolådan i sovrummet, men det är inte ovanligt att mamma katt vill flytta upp ungarna i min säng om nätterna efter några dagar. Då får de flytta in i vårt datarum i stället och det brukar funka bra.

Jag har hittills kört med flyttkartonger där jag skär ut ett hål en bit upp så att mamma katt kan gå in ut men inte ungarna de första veckorna. Har också ett antal gamla lakan och fleecefiltar som jag byter varje dag. Mina har fått stå på värmegolvet i badrummet så att botten har varit varm och skön.
Fördelen med kartong är att det är billigt och bara att slänga sen.
Sedan när de blivit större har jag bytt ut kartongen mot en stor skön korg vid ett element i köket.

#8 Okej, så du tycker inte det är bra att ha dem i sängen om mammakatt vill det? :)

#9 Mycket bra låter det som :) Åh vad mysig med korg vid elementet.. (kan ju inte ha det eftersom killarna strilar) :(

Fancy valde att föda i en inredd gallerbur som vi hade ställt i sovrummet. Vi hade den till en början i sovrummet, men efter några dagar var vi tvugna att flytta ut den till vardagsrummet på dagarna, annars kom fancy och bar ut dem till oss.
Våra var också relativt stilla tills dem blev ca 3 v, efter det så tänkte vi oss att vi skulle ha en bebishage gjord av kompostgaller med vax-duk på. Detta gick fancy dock inte med på och försökte då bära över kattungarna. Till slut så kunde vi kompromissa oss fram till att en hage som var va 40 cm hög och gjord av tavlor var okej för både oss och Fancy :)
Nu när dom är 6,5 v. så har dem avancerat och får vara i hela vardagsrummet, och ibland på äventyr i kök och sovrum. Dom sköter lådträningen jätte fint :)
- S*Broddan´s - www.broddans.se

#12 hehe.. dem är roliga dem.. hittar på massor, som vi inte kommer på själva. Dem är så söta era små glin,.. vuxit till sig bra :)
Jag brukar använda en flyttkartong som jag gör iordning, eller en stor transportbur, där jag sätter en pappskiva fram så att ungrna inte kan kravla ut. Vid ca 3-4 veckor så sätter jag dem i en hage av kmpostgaller och vaxduk och sätter in en låda till dem.
Efter några veckor så flyttar jag dem till ett annat rum där de får använda hela rummet.
Mamman och ungarna får vara avskilda från de andra katterna i mitt sovrum när de föds och under den första tiden, tills de fått sin första vaccinationsspruta ungefär.

#14 Låter ju också väldigt bra :)

Jag brukar också skära till en flyttkartong. I botten lägger jag några lager dagstidningar och ovanpå dessa en pläd eller dyligt.

#17 Sötnosarna då, det är ju klart man vill ha tak över huvudet
#10 Nej, jag är livrädd att jag ska råka lägga mig på en bebis i sömnen så det vågar jag inte. Givetvis vill ju honan att ungarna ska ligga intill mig under täcket där det är som varmast. Jag ligger inte still när jag sover så det är stor risk att jag skulle vakna brevid en eller flera platta kattungar ifall de skulle bo under mitt täcke. 

#19 Ja, då är det ju riskabelt att ha dem i sängen om man inte ligger still. :)
Vi har gjort det på forskjellige måter, de første kullene våre ble født og vokste opp i stua vår sammen med de andre kattene våre. Første gangen brukte vi ei pappeske men syntes den ble uhygienisk og byttet til et Atlas Car 80 bur til neste kull. Vi har satt opp en valpegård rundt esken/buret fra dag en for at kattene skal venne seg til at den er der. Vi avanserte til et Atlas car 100 bur til de to neste kullene og det fungerte også helt greit. De siste kullene har blitt født på katterommet og vært der i ganske mange uker - for lenge synes jeg. Vi har brukt plastbokser (70 liters) til de siste kullene fordi boksene er veldig lette å flytte på noe som er kjempeviktig for meg, og de er superenkle å holde rene. Vi har en tynn skumgummimadrass i bunnen med teppe oppå og en engangskladd oppå der igjen. Engangskladden blir byttet 3-4 ganger i døgnet eller i praksis så fort vi ser at den er brukt.
Jag har en bolåda av trä, se http://www.katter.nu/mate/box.htm min bolåda har större mått så att mamma katt kan sträcka ut sig.
Rithwa
Vi brukar stänga in honan i ett rum ca 2 veckor innan de ska födas för att få lung och ro, de sista veckorna och så hon får föda ifred. Vi har två lådor som hon ska få välja mellan, men hon ska få föda i en banan kartong så att man kan kasta den efter. Vi kommer att sätta upp en planka i dörröppningen så kattungarna ska vara där inne tills de är ca 7 veckor.
Men lådorna ser ut såhär:
Vi kommer att lägga i tidningspapper så hon får boa och handdukar så det blir mjukare. Vi kommer även att vända så att "öppningen" är mot väggen så kattungarna inte råkar kravla ur.
Samma sak med den här är att vi kommer vända "öppningen" mot väggen. Marsvinsburen kommer vi flytta till ett annat rum så kattungarna inte får i sig bakterier från dem.

#23 varning för banankartong! De innehåller stora mängder bekämpningsämnen som de har sprutat mot bananflugor med!

#21 #22 #23 Inga dyra ideer här inte :P Väldigt smart. Det blir väl att vara påhittig när det gäller :)
Nu sist ville Feng bo i en mindre plasttransportbur delvis under duntäcket i sängen de två första veckorna. Mysigt med värme och gemenskap på natten…
#24 Det har jag inte tänkt på…..

#26 Pia, hade du transportburen under ditt täcke i sängen?? Blev d inte lite trångt?
Älskar å ha mina katter isngen men då dom har kattungar så e d inte ok. Vi har vattensäng å det e så lätt att dom kommer i kläm. Har haft lite olika lösningar beroend på vad dom vill själva men d ska vara mörkt å mysigt har dom sagt. En låda i garderoben eller en korg på golvet i en garderob har vi provat. Sen som Liljekatten skriver så har vi en mkt stor transportbur som vi vänt överdelen bakåfram så det blir en rejäl kant fram. Ställd mot en vägg så blir d tillstängt bak.
Ja, fast det var dottern som hade den delvis under täcket i sängen. Hon har 110 cm bred säng så det gick bra. Jag sov där när hon inte var hemma och tyckte det var mysigt att kunna snacka lite med dem och klappa mammakatten lite under natten.

Jag kan tipsa om att köpa plastad frotte och lägga i bolådan och använda under bebisarnas första uppväxt tid innan de är rumsrena (Tex 5mX65cm på Ellos a´299:-) Väldigt praktiskt att bädda in den mjuka och fina bädden med detta för att sen lägga något skönt, bebisvänligt och lättvättat ovanpå, då slipper man tvätta ALLT
när det blir kiss mm därpå. Jag har klippt 6-7 bitar av 5m längden och den luddar inget och klarar massor med tvättar i 60grader utan att bli förstörd (står faktiskt att den går att tvätta i 90grader också).

#30 Det var ju ett bra tips :)