Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 7199 ggr
batcat
0

Fler tänder saknas!

Hoppsan! Jag såg imorse att min kära oriental Morrison saknar ÄNNU FLER framtänder (de där små mellan hörntänderna) nu!

När han kom till mig, och ömsade tänder, upptäckte jag att han saknade några framtänder. Efter ett tag upplevde jag (men är inte säker) att fler saknades (dvs. att jag sett fler i hans mun, men inte längre). Det kan ju också ha varit att han aldrig fick de permanenta tänderna efter att mjölktänderna tappades, vilket skulle kunna ha berott på en smäll på käken under kattungestadiet.

Det var ett och ett halvt år sedan. Nu ser jag att han saknar fler tänder i underkäken, men jag har inte sett överkäken (han är inte överdrivet förtjust i att jag kollar).

När det hände med Morrison förra sommaren åkte jag raskt med honom till veterinär, som svarade typ "Goddag yxskaft". Dvs. han är troligen för ung för FORL, det brukar inte drabba framtänderna, han kan ha fått en smäll när han var kattunge. Vi kan röntga, men vi kommer inte kunna säga något mer än om han har tandanlag kvar i käken eller inte…

Jag kan säga att jag kände inte att jag ville betala  okända summor pengar för att inte få reda på något alls. Nu är jag osäker. Vad ska jag göra? Han verkar inte ha ont, han är väldigt kurrig (som vanligt), han är kraftig så han kan ju äta i allafall. Men något händer med hans tänder…

kalindas
0

Smilla tappade dessa tänder ganska tidigt och har inga större problem med det.
Däremot gjorde även min vite Oriental Spokie samma sak. Om det var avsaknaden av de tänderna eller benskörhet som vid 12 år ålder gjorde att hans käke gick av vet jag inte. Men den läkte aldrig ihop på honom. Rynkar på näsan

Tror inte du behöver oroa dej så mycket om de tänderna, katterna som äter torrfoder använder dem inte, troligtvis därför de ramlar. Men ha lite koll på käken, då den kan bli svagare.

/Elisa

MalinL
0

Väldigt många katter (kat 4) saknar dessa tänder (brukar tjuvkolla på de katter jag möter). Håll koll på att katten mår bra i övrigt och inte har ont. Tror inte du behöver oroa dig.

hecajon
0

Jag tror också att det är ganska vanligt!

flis
0

Jag har ju katter med Forl, till mej sa veterinären att det ofta börjar med att småtänderna ramlar ut när katten är ung. Jag upptäckte redan när mina var året att det fattades tänder.

batcat
0

OK, verkar inte som att jag behöver vara orolig just nu då. Han är stark och frisk i övrig (nyser lite då och då, vilket jag tror kan ha samband med FORL också, men han lider inte av det heller. Det är mest vi som får hans andedräkt uppnyst i ansiktet som lider Skrattande).

Tack!

[lisme]
0

Det skal ikke lukte av munnen til katten, det er en indikasjon på at noe er galt. Og det trenger slett ikke å være FORL, det finnes andre sykdommer i munnen som forårsaker en fryktelig ånde fra kattens munn. Vi har en katt som hadde en forferdelig lukt fra munnen, og da hun var til sin årlige kontroll og ble vaksinert, oppdaget veterinæren at hun hadde Stomatitt. Det er en betennelse i slimhinnene i munnen, er ofte forårsaket av Calici og den eneste behandlingen som hjelper er å fjerne alle tennene i munnen. Det ble gjort på vår katt - den har bare de 4 hjørnetennene igjen og lukten er helt borte fra munnen hennes. Stomatitt er den eneste diagnosen Agria dekker behandlingen på av munnrelaterte sykdommer

Siameshona
0

# 4Herregud. Var tvungen kika. Pacino har två småtänder  i överkäken(fram alltså) & två nere! han är 2 1/2

kalindas
0

Smilla har nog en men det är inte FORL på henne.

/Elisa

[lisme]
0

Flere av kattene våre har mistet en liten tann, og noen har mistet flere. Det er så dårlige røtter på disse små tennene så de har lett for å falle ut har jeg blitt fortalt

Rokkur
0

Skrev just ett eget inlägg åt Simsen om  problem med tänderna, han har tid den 21, är så orolig för honom.

Hoppas allt är bra med Morrison!!!Glad

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

batcat
0

#6 Han luktar inte såååå förfärligt i munnen tror jag. Kattandedräkt bara. Men jag ska hålla det i minnet om det blir värre.

Jag gillar inte lukten av en människas nysning i mitt ansikte heller, särskilt inte på morgonen innan tandborstning, eller efter ost+kaffe i kombination Tungan ute

AngelsCo
0

Är det bara de pyttetänderna i fram som saknas? Enligt min veterinär är de nämligen relativt lätta att slå ut. Jag bad min veterinär kolla kissarnas tänder medan hon tog tandstenen, vilket hon gärna gjorde eftersom de ändå var sövda.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Liilu
0

Några av mina katter lilla fram tänder har också ramlat ut - det är ganske vanligt.

Lejdet
0

min Rossi har aldrig haft några framtänder i underkäken, född utan

batcat
0

Såvitt jag kan se är det bara de där pyttetänderna. Men min andra katt har alla kvar, och de katter jag haft förut har haft alla sina pyttetänder kvar, så för mig är det inte särskilt "normalt" att sakna dem.

lejoneva
0

Min huskatt , som är åtta år gammal (25 % siames) har aldrig haft sina småtänder i överkäken. Alla hans tänder är starka och fina, så jag oroar mig inte.

Har däremot haft en siames med FORL. Han luktade jätteilla ur munnen. En veterinär som tittade på honom och kände lukten sa, att han hade dåliga njurar.

Efter ultraljud konstaterades att ena njuren var helt paj och den andra helt outvecklad. Många behandlingar och tandutdragningar, som slutade med att han fick somna in.

Man måste nog alltid vara uppmärksam på dålig andedräkt med tanke på tandsten och annat otäckt.

.