Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 2947 ggr
[nollottan]
0

Min lilla löperska

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har min lilla tjej på 8 månader och 2 veckor börjat löpa för första gången så jag har lite frågor.

Hur brukar de löpa första gången? brukar de vara någon skillnad mot andra gånger. Kan löpen bli starkare för varje gång? Catla är väldigt lugn, hon sover på nätterna och tar jag bara upp henne eller låter henne ligga i mitt knä är hon tyst. Hon skriker som mest när hon är på väg till och från maten. Sen så sover hon ganska mycket.

Jag har inte tänkt att para henne förrän i juni. Tycker ni jag ska låta henne löpa (det blir ju kanske 4-6 ggr beronde på hur ofta hon löper) eller ska jag sätta henne på p-piller fram tills juni. Då hon är lite liten i växten vill jag gärna att hon ska få växa tills hon är 12 månader innan hon får egna knottisar. 

MalinL
0

Hon kommer säkert att löpa varannan vecka, det brukar de linjerna göra. Hon kommer nog att löpa starkare för varje gång, och längre också i takt med att dagsljuset ökar.

Jag skulle inte sätta på p-piller, jag gör aldrig det med unghonor som ej fått kull. Det säkraste och mest naturliga för katten är parning när hon har löpt ett par gånger.

8 månader är också vanligt för dessa linjer att börja, mormor Saga var precis 8 månader när hon började löpa. Parades vid 10 månader och fick första kullen när hon var runt ett år.

Både p-piller och tomma löp riskerar att ge katten pyo.

tuska
0

Min hona "Bumpa" är nu 11 månader och hon löper var 14 dag, jag kommer nu att para henne.

Jag har bestämt mej att inte ge piller. Löpningarna har blivit tätare och tuffare för henne och jag är rädd att det slutar med en Pyo om jag inte låter henne få en kull tidigt.

cosbykatten
0

Apropå löp och p-piller, har någon här provat chipet Suprelorin? Det sägs ju "stoppa upp" fertiliteten tillfälligt (6-12 månader), och med färre biverkningar än p-piller?

[nollottan]
0

#1 misstänkte att det var så…. ja, jag får se hur det blir då, jag vill så väldigt ogärna ha kattungar på sommaren. Men som sagt naturen har sina egna lagar….. :-) catlas hälsa går ju före ALLT Glad

MalinL
0

#3 Det är ännu väldigt oprövat på honkatter. Jag skulle inte chansa och ge det förrän det är mer beprövat, eller om det är en hona vars fertilitet inte är så viktig för min framtida avel.

Det säkraste och mest naturliga för katten som jag ser det, är att para, under förutsättning att man anser att honan är fysiskt mogen givetvis. Vilket hon ju bör vara om hon löper.

shibbe
0

#1 #2 vad är pyo för något?

Mvh/Bosse

kalindas
0

Livmodersinflammation

/Elisa

Helenaf76
0

Stora tjejen :-)

hecajon
0

Lite börjar bli storGlad

Min tjejer har betett sig väldigt olika vid sin första löp, men Molly var nog värst i mitt hänseendeSkrattande:

Jag åkte på en 2dagarskurs i Okt och mamma sov över för att vara sällskap till tjejerna, då var Molly drygt 7mån. När jag ringde på kvällen och pratade lite så hade Molly kissat på kuddarna i soffan, på kuddarna i sängen och täcketFörvånad Väldigt förvånade var vi båda två, kan hon ha urinvägsinfektion eller ogillade hon att någon annan var där?

Nä då, så var det inte, lilltösen hade gått in i sitt första löp och hon fortsatte på samma bana med kissandet när jag kom hem! 

Men jag började faktiskt med p-piller till henne sen för att senare släppa dem på våren och hon parades med Pacino i Juni och två friska grabbar föddes i SeptKyss

Att inte ge eller ge P-piller tvistar och funderar nog både de lärda och olärda fortfarande över, för och nackdelar talar för båda sidor som jag ser det.

All lycka till med tjejen dinGlad

[nollottan]
0

Tjoho, nu löper hon igen :-) verkar ganska svag denna gången oxå. Förra gången löpte hon i 5 dagar.

Helenaf76
0

Lilla skruttan, eller stora tjejen lanske man ska säga :-)

[nollottan]
0

#11 lilla skruttan!