Tandborstning.
Jag har uppdaterat min tråd om Kajsas stackars mun. Vi har varit hos veterinären idag och opererat ut fler tänder.
För ca 2 veckor sedan var Mathilda inne för tandstensborttagning. Då upptäcktes "FORL-liknande angrepp" på flera kindtänder, som måste opereras ut. Så i nästa vecka har även hon tid. Mathilda är ju bara 3 år!
Har fått rådet, att borsta tänderna på katterna och fick länken till en bra film om tandborstning. Jag har sex katter. Tja, det är väl bara att sätta igång…
http://partnersah.vet.cornell.edu/Brushing-Your-Cats-Teeth/Entire-Video
Filmen är på engelska.
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Suck, har försökt borsta mina men d e inte kul. Köpte fisktandkräm. Finns ju preparat som man ska strö på maten mot tandsten etc. Någon som vet om d hjälper?

Jag råder er att inte blunda - öppna munnen på era katter och kolla läget. Vänta inte tills de får dålig andedräkt eller börjar visa symtom på smärta. Även unga katter kan ha tandsten och det är när man tar bort den som de blottade tandhalsarna och de angripna tänderna upptäcks. Jag hade ingen aning om att min lilla Mathilda hade så dålig mun…

Säger oxå PUST jag startade redan när killarna kom hit som små. Hade köpt små "bamse"tandborstar & Aloe bera tandkräm. Men herregud! de är som ålar!! till slut orkar man inte"tjafsa"
Har oxå försökt "trä"en kompress på fingret & gnugga tandköttet med tandkrämen, men det är ett jädrans jobb. Ok: man borde nog kämpa på, men ibland orkar man bara inte.
Jag köpte oxå sånt man strör på maten till siameserna- då matvägrade de
Jag ska jobba på detta. Suck.
#2 det var en JÄTTESTOR tandborste! Mynt? Roliga bilder. 
men om det är ärftligt och katterna får det redan när de är 3 år spelar det väl ingen roll hur mycket man försöker? eller hjälper det att borsta tänderna på dem? herregud mina vänner kommer tycka att jag är helt KNAS om jag säger att jag borstar tänderna på mina 4 katter… ha ha ha 

Jepp har på lite torkad kattmynta dom blir som galna och biter i tandborsten och jag borstar så gott det går.
Jag använder från det de är små en liten "fingertutt" och gnuggar mot tänderna och tandkött, successivt byter jag ut den mot den minsta barntandborsten.
Den där "fingertutten" är av ett grovttyg som täcker ungefär halva pekfingret och är egentligen för mindre hundar, funkar bra på små kattungar tycker jag.
It's a cat's world… adjust! :)
De som har sämst tänder här, Smilla och Saga, använder jag en liten bebistanborste på. Doppad i aloevera, ibland bara vatten.
Sätter dem i knät och ett bra grepp om nackskinnet.
Elliot tror jag inte ens är värt att försöka på, men Ellie kanske går?
Skatan har otroligt fina tänder och jag hoppas det fortsätter så.
Mina gamla katter fick jag åka och fixa tänderna på 1-2ggr per år, från de var 1,5år gamla.
/Elisa

Jag har också försökt, det går rätt bra.. men borde väl göra det kontinuerligt. Hur ofta ska man borta dem? Har ju 5 kissar, så det borde väl gå..
På mina gamla huskatter hade jag problem med dålig tandstatus och fick lämna in dem 1 gång per år för att söva ner. Jag prövade med det mesta i foderväg för att det skulle bli bättre, men nej. Då jag vet att det inte är bra att söva ner katterna så valde jag att låta operera ut huggtänderna på båda och vips var allt bra. Detta var ju som sagt flyt att det visade sig att all inflammation härstammade från just huggtänderna.
Var hittar man tandkräm med Aloe Vera? Djuraffären? Hälsokostaffären? Kan det även funka med sådan där Aloe Vera som ibland säljs på kattutställningar?
# 2: Vad smart med kattmynta! 
Du kan köpa ren aloevera. Måste inte vara tandkräm. Tänk på att katter inte tål flour.
/Elisa
Vet att det finns en aloe vera tandkräm utan flour på hälsokosten, men om den är bra/om man bör använda denna till katt vågar jag inte svara på.
Men kanske värt att kolla upp? 

Forl går ju inte att förebygga med tandborstning. Jag har försökt borsta på mina katter men det funkar inte. Går knappt att titta i munnen utan att dom snörper ihop. Dumma katter!
#11 Hur visste du att det berodde på huggtänderna?

Jag fick tipset av min vet att ge kissarna periodvis Royal Canins Maine Coon torrfoder. Stooora bitar som det krävs rejäla tag att tugga sönder. Maten får då en viss tandborstande effekt. Jag har testat o tandstensborttagningsbehovet har minskat. Köper en 3 kilos påse då o då o kör slut på den.
Dessutom älskar mina pissar det fodret.

#16 Då borde ju RC Oral och Siames fungera lika bra? Stora bitar det med! Och mina kräsna katter gillar dem faktiskt
MaineCoon har jag aldrig testat!
Jag har börjat med att be veterinären kolla tänder och skrapa ev tandsten vid varje årlig vaccination och det fungerar bra på mina utan att ge något lugnande. Men för 2år sen så fick jag ta bort en tand på Maja, 5år då, och veterinären sa att det var FORL, gången efter så var allt bra förutom lite tandsten att skrapa bort.
Tyvärr så började jag aldrig att träna mina katter att borsta tänderna när de var små och nu så är det lögn i h-vete att göra det ens på den smidigaste av dem
#15 Funderade lite i samma banor, går det verkligen att förebygga?
Min veterinär sa att FORL börjar ofta visa sig som "hullingar" uppe på tanden, som man kan känna i först läget med att dra sin nagel på tanden, rätt eller fel vet jag inte

Maine Coon torrisar är MYCKET större än Dental Care, Oral o Siames. Kolla får du se. Problemet är att mian kissar älskar dem så mycket att de nästan matvägrar när de tar slut.

#18 Intressant
men…
Försöker sakta men säkert att få ner min 6åring i vikt, 1kg på ett år, till sin acceptabel matchvikt på dryga 4kg, och kunna ställa henne som veteran till sommaren utan att domarna tycker att hon har ett alldeles för bra utfodringställe. Torrfoder som skulle smaka som godis vore helt fel väg då, matvrak som hon är
Kanske inte äter lika mycket om hon måste tugga?
/Elisa

#19 Inget som hindrat henne tidigare
Matvrak!!!
Vi har en kastathane som bet av skosnören och persiensnören, (fast inte mina skosnören
) så då började vi att köpa Maine Coon maten, sen dess har han nästan aldrig bitit av snören, pga tuggmotståndet.
Jag tror det är torrfodret som är boven, jag. Lägger sig som en gröt på tänderna och alstrar bakterier. Mina katter har fått torrfoder i hela sitt liv och det här är summan av kardemumman. Tror att de regelbundet behöver rått kött som bjuder tuggmotstånd och masserar tandköttet, samt probiotika. Dags för lite kycklingvingar.
jag köper in hundtandborstar när jag har kattungar, det blir deras leksaker. Hundtandborsten är det borst på i båda ändarna och inte så faligt att göra illa sej på för små kattungar. Mina vuxna katter tycker att leken med tandborsten är jättekul och jag passar på att borsta tänder när de busar och tuggar på tandborsten.
En kattungeköpare funderade varför hennes tandborstar alltid försvann och även toaborsten. Nu har den katten en egen tandborste
#24 Det var ett bra tips. 
Problem med tänderna är min egen värsta mardröm så nu gjorde jag slag i saken och började borsta kissarna igen, har gjort det då och då innan men nu har vi gjort upp en schema med ;)
Jag tejpar fast en bit tubgas på fingret som jag blöter med vatten. Det är det som fungerar bäst för mina kissar, bara en katt som accepterar tandborsten.