OT! Ställa ut blandraser?
Hej?
Vet ni om det går att ställa ut blandraser sådär för skoj skull?
Blandras går under huskatt och kan ställas ut om de är kastrerade (om de är över 10 mån) och chippade med registrerad ägare i Sverak eller WCF. Finns långhår och korthårs klass.
De fleste dommerne liker ikke blandingsraser og derfor kommer de sjelden veldig bra fra ei utstilling

#2 Menar du blandraskatter eller huskatter? Är det inte en raskatt, dvs blandras så är det väl en huskatt, eller? I såfall så är jag inte enig med dig då domarna jag sett dömma dessa katter går in för det med liv å lust. 
#0 Prova du att ställa din katt i huskatt om du vill prova.
Nei jeg mener en katt som er resultat av parring mellom to rasekatter av forskjellige raser eller en som er en blanding mellom en rasekatt og en huskatt. Pr definisjon er de begge huskatter, men dommere flest liker ordentlige huskatter som ikke ligner på en rasekatt i det hele tatt
Håller med dig #3, domarna går verkligen in för att dömma huskatter lika som raskatter, även om de där inte har en viss rasstandard att följa.
Jag har ju alltid haft en huskatt med på utställningarna när jag ställde ut min Siames mer som sällskap till honom eftersom han inte gillade utställningarna. Att ställa ut huskatter är precis lika roligt som att ställa ut raskatter.
It's a cat's world… adjust! :)
Ok! Vad roligt! Det är en blandras mellan norsk skogskatt och huskatt/bondkatt om ni vill veta. :D
Kan ni ge exempel på utställningar eller hur man hittar dom?
MVH Suz
Var bor du? I första hand måste du bli medlem i Sverak eller WCF.
Om du får in på http://wcfnordic.se kan du där gå vidare till klubben som passar dej. De har lite olika medlemspriser. På denna sida ser du också vilka utställningar som kommer under året och inbjudan.
WCF har inte mång utställningar. Men på deras utställningar tar huskatterna även cert. Tror det högsta de kan bli är Euromaster, så det är lite extra kul att ställa på de utställningarna. Brukar vara många huskatter med.
Sverak tror jag du går in på http://sverak.se de har fler utställningar, men inga cert. Bara bästa huskatt hona och hane.
Som sverakmedlem får du också ställa på WCFs utställningar.
Däremot så får du inte som WCF medlem ställa på Sveraks utställningar.
Så får du och katten blodad tand och vill ställa ofta. Så är nog Sverak, bästa valet. Trots några hundralappar med i utställningsavgifter och medlemsavgifter.
/Elisa
#7 Vi bor i södra halland, i laholms kommun. Det närmaste jag lyckats hitta är Göteborg eller Kristianstad nu när jag tittat.
Ok! Vad bra. Kan ju vara värt att vara med i SVERAK då kanske. :) Roligt att man till och med kan ta cert.! :D Trodde jag faktiskt inte för huskatt.
Nu är det ju för min pojkväns systers räkning jag kollat upp lite eftersomjag redan är medlem på iFokus. Så hon kommer nog titta in sedan. ;)
Tack igen!
Då har du annars föreningen Hallandskatten. http://hallandskatten.com många WCF medlemmar här på iFokus är med i den föreningen. Billig medlemsavgift och vi har en utställning i Varberg nu i mars.
/Elisa
Och då kan man ställa ut huskatt alltså? Toppen med föreningen! Ska säga till henne med en gång!
Håller ni till i Halmstad då eller? Med tanke på de tre hjärtanen i loggan? ;)
De finns både i Halmstad och Varberg. Möterna är oftast i Varberg numera, då ordförande bor där. Ring till henne och fråga sådant ni vill veta. Är inte medlem själv för tillfället, så har lite dålig koll.
/Elisa
Ok! Toppen! Tackar så mycket! 

Vi bor i Bollebygds komun men valde ändå att vara med i Hallandskatten då det är en så trevlig förening.
Och då det dessutom är roligare att tävla med huskatt i wcf nordic så passar d oss bra.