Jag blir tokig! (matproblem)
Jag blir tokig på mina katter. Jag ger dem RC Digestive (tror jag den heter). Ett torrforder med tunna, ganska stora ringar som tvingar dem att tugga maten ordentligt, då i allafall den ena hetsäter och brukar efter en sådan runda kräkas upp all mat.
Trots att jag är noga med att ge dem en liten portion först, innan de får mer (om skålen är tom), samt ge dem friskt vatten, slutar de aldrig kräkas (han eller de). Efter inatt tror jag jag hittade 5 eller 6 högar i hela huset. Gärna på något som man blir extra irriterad över att de prickar, den vita ryamattan t.ex.
Blötmat ger hetsätaren lös mage - jag har provat igenom hela sortimentet. Jag barfade dem i början när de kom till mig (uppfödaren hade gjort det), men det slutade jag med just p.g.a. lösheten. Jag har provat allsköns sorters torrfoder, från Orijen (som gav hetsätaren lös mage) till James WB (för små piller - som gjort för hetsätare). Denna mat är den som för mig framstår som minst dålig vad gäller kräkningar och diarrée.
Vad beror kräkset på? Varför varför varför går det aldrig över? Varför lär sig inte katten att inte äta för mycket/ tugga ordentligt?
/Emma
De orientalske kattene har sin særegne spisestil, og få dem til å endre den tror jeg ikke går. Men har du prøvd å legge maten på et fat eller lignende? Spre den utover en flate, ikke legg den i hauger. Da må de nemlig spise en og en bit. Det er veldig vanlig at noen katter sluker maten så fort at det kommer opp igjen med en gang etterpå. Jeg vet ikke hvor mange katter du har, men har du mulighet til å få dem til å ta det med ro etter spising? Har du prøvd å legge tørrfóret i vann og gi dem litt og litt av det oppbløtte tørrfóret? Man kan også bruke store klinkekuler til hjelp når katten spiser for fort. Men det må være store og tunge kuler! Om du legger noen kuler i matskålen, må katten dytte vekk kulene for å få tak i maten og dermed går spisefarten ned. JEg vet ikke hvor lang tid du bruker på å bytte mat til kattene? Om man bytter for fort kan det også gi oppkast og diaré fordi magen til kattene ikke har fått tid til å omstille seg til den nye maten.
Det finns ju aktiveringsleksaker också som man kan lägga torrfodret i - då måste de göra något aktivt för att få sin mat. Kanske kan vara nåt?
Jag kan verkligen tipsa om Catmosphere, som är en aktivitetsboll som du fyller med valfri mängd torrfoder. Katterna måste tippa den åt sidan för att det ska ramla ut några kulor och på så sätt måste de jobba för sin mat lite. Jag serverar numera nästan alltid torrfoder så och blötmat i skålarna. Fungerar ju bra även för de som inte hetsäter!
/Elisa
Du kasnke kan sprida ut torrfoderkulor över golvet i ett rum? Då kan de inte äta för fort.

jag kör på Royal Canin Siames, tycker den är super bra.. hade också problem med hetsätning förrut, men det gick över.. provade olika metoder då.. lägga utsprida torrisar på bordet, också provat att köra med morgon och kvällsmat.. alltså dela upp maten och inte ge allt på en gång.. till sist gjorde jag så att jag hällde upp "massor" o då hets åt dem först, men efter ett tag insåg dem att det faktiskt inte tar slut. Sen helt plötsligt gick det bara över..
Fri tillgång är bäst med hetsätare. För då vet de att det alltid finns mat framme.
Mina gamla katter fick två ggr om dagen. När jag gick över till fri tillgång åt de stora mängder i en vecka. Sen lugnade det ner sig och mindre spya.
Mina katter jag har nu får fri tillgång. Men viss mat spyr de av i alla fall. Däribland vissa sorter av RC och Olivers.
Men spyr nästan ingeting av Iams, som de får nu.
/Elisa
Tack för alla svar!
Jag har testat fri tillgång av mat. Med resultat att den ena väger cirkus 8 kg och man kan väl uttrycka det som att han har "kraftig benstomme"
. Känns inte som att det är det bästa alternativet just nu. Och jo, jag vvet att barf/blötmat mättar bättre, men hellre en tjock katt än en diarréesjuk katt. Och om jag följer rekommendationerna på torrfoderpåsen brukar det alltid finnas några piller kvar i skålen när jag ska fylla på en gång till (men de nya luktar alltid godare än de gamla av någon konstig anledning), så det känns inte att de/han borde få känslan av att passa på för nu är det svält.
Jag kanske skulle kunna testa ännu större fat, även om jag har ganska stora fat just nu. Har två katter, och de brukar inte vara aktiva efter maten.
Aktivitetskula kanske skulle vara något. Misstänker dock att han som hetsäter kanske slukar de piller som kommer ut ur kulan ändå, fast de kommer i långsammare takt. Men jag skulle kunna testa, om inte annat för aktivitetens skull.
Vad gäller de andra fodren så tror jag nog att sammansättningen är bättre än i RC, men problemet är att de är så små, så hetsätaren försöker inte ens låtsas tugga. Å andra sidan, om han äter dem långsammare, utan att tugga, kanske han får behålla dem bättre?
Och så har vi vattenblötning. Det är faktiskt något jag borde prova. Jag misstänker att det är när det blir för mycket torr massa i förhållande till vätska, som det blir så akut.
Saken är den att jag väntar människobebis om två veckor, och jag har ingen lust att springa efter kattspyor, tror jag har tillräckligt att göra ändå….
Blanda ut torrfoder i laktosfri A-fil?

Jag har haft samma problem som dig med allt detta kräkande med mina två orientaltjejer. Först så bytte jag från RC till JWB och det blev mycket bättre men riktigt bra var det ändå inte.
Nu nappade jag på den ideén om att lägga upp torrisarna på en bricka istället. Inte för att jag riktigt än vågar ropa Jippi! Men inte en spya på 4dagar, kors i taket
Jag hör hur de får kämpa lite mer att få upp dem när de inte ligger i hög i en skål och de går därifrån utan att fått i sig lika många, men inte verkar de klaga på att de är extra hungriga heller, antagligen går de dit fler gånger istället men det blir på ett lugnare sätt. Men tänk om min "tjockis" kunde komma ner i sin matchvikt till på köpet också
Sen har jag ett tips till er liksom mig som tröttnat på att bädda rent för jämna pg av kräk i sängen: Jag har införskaffat ett duschdraperi som jag lägger över sängen när jag går och jobbar, inte en chans att de vill spy på sånt glansigt, fint material, måste ju vara mjukt eller fluffigt för att duga åt sånt för dem
Orijen har en sort med ganska stora kulor.
Några av mina katter kan inte äta royal för då spyr de, men det är inte hetsätande som gör det, det är något i fodret som gör det. Vet fler som har samma erfarenhet. Mina äter JW blandat med ett hills vetessentials http://www.hillspet.se/VetEssentials/
och just det hillsfodret har väldigt bra stora tuggbitar - detta har jag för tändernas skull mycket, plus att det är i mina ögon lika bra som JW, men JW är som du sa lite små bitar och då missar man tuggandet.
Jag skulle råda dig till att testa hills vetessentials.

#12 Alltid bra att få mer bra tips
#13 delar så gärna med mig.

#12 då är min fråga: jag har fått höra att man ej"ska" ha olika foder för tarmarna ska ställa om sig mellan de olikda fodren. Stämmer ej det? Eller är det så att när man gör som du: blandar två olika hela tiden att de då "vant"sig vid dessa?
#15 det är nog individuellt hurvida katterna klarar av de eller ej, men jag har alltid gett flera olika sorters foder till mina samtidigt även om det har varit från samma märke (RC) och jag har aldrig haft problem.
Är det olika märken tror jag man bara ska vara försiktig vid övergången sen ska det nog inte vara några problem.

Här gör vi som #10, alltså häller torrisar på bricka, sällan det är kräk nu för tiden!
#15 Att blanda foder har då aldrig varit ett problem hos mig. Och om man inte ska kunna blanda olika foder så är frågan hur pass vilda kattdjur klarar sig då de verkligen inte har skålar med samma sorts mat serverade hela tiden. Jag är mer för en varierad kost mellan olika storlekar på torrisar, och kött i alla de möjliga varianter från och till.
Som idag när det ska serveras inälvsrens från höstens lammslakt. Vi har det så bra att vi får färdiga små påsar med kokta lamminälver (allt) i lagom bitar. Min mor fixar detta åt hundarna och katterna.
Om några dagar så blir det kanske en kyckling (som jag kör hel i ungnen och dlear upp sen).
Sen så kan det bli både fläsk eller nötkött - beroende på vad mannen hittar i affären - han handlar alltid lite extra näär han handlar åt oss.
Så här blandar vi olika torrfoder - oftast samtidigt eller i etapper i bland (men det blir mest mellan JW och Hills då) och kokt kött eller rått kött i stora eller mindre bitar - inge trassel med tarmarna alls.

Skulle gärna blanda tottfoder jag med och har gjort i alla år.. utom nu när mina fått för sig att allt annat än RC exigent är giftigt

Är så nyfiken på att höra hur det gått för dig, Emma?
Har du hittat något som fungerar bra på dina kissar ännu?
Jag är nu än mer glad när det efter ytterligare en vecka inte påträffats en enda kräkning
Så stor bricka med tunt lager med JWB torrisar fritt var nog en bra "medicin" hemma hos mig iallafall.
Du funderade lite över typ en aktivitetsbräda, jag köpte en sådan mest för att Molly behövde extra aktivitet som inte jag eller hennes gamla mamma kan ge henne, men hon prövade inte ens och var totalt ointresserad
Men hennes mamma Maja som är matvraket i familjen använde den massor, så kanske skulle en sådan fungera på dina matglada kissar. Nu har jag sålt min till en arbetskamrat som har 2st mattokiga Sibiriska katter och den fungerar bra på dem säger hon. Annars kunde du fått låna och testat min som ändå bara stod i garderoben och samlade damm
Så här ser den ut:
hecajon - jag har lagt maten på två ännu större brickor (en blå och en vit - av någon anledning tar maten i den vita ALLTID slut först, men då finns det ju en buffert i den blå). Tar lite mindre mat nu också. Blir de riktigt hungriga brukar det ju alltid finns bitar omkringslängda runt skålen så de behöver inte vara utan - detta p.g.a. övervikten, jag vill inte göda den större katten mer än nödvändigt. Samtidigt kan han inte gå utan - en svår combo.
Jag har inte sett någon spya på en vecka eller så… peppar peppar…
Fick också tips från Morrisons pappas ägare, att Morrisons pappa är allergisk mot lamm. Jag ska ta och kolla upp ingredienslistan på RC Digestive nästa gång. Lamm känns som att det kan finnas i alla kattfoder. Jag misstänker i allafall att det finns i Orijen - vilket skulle kunna förklara hans kraftiga reaktion mot just detta foder.
Den där aktivitetsplattan ser jättekul ut! Häller man på mat lite överallt i den där då? Den är inget man vill kliva på mitt i natten känner jag. Och den kanske funkar på bebisar också, om inte katten vill ha den :)

Att trampa på den kan jag nog inte rekommendera!
Precis som du sa, man lägger maten lite överallt på den, mellan skrymslen, i skålarna mm Det är riktigt roligt att kolla in när matvraket ska pilla upp och fram den efterlängtade torrisen
Härligt att du sluppit kräket du med
Man blir ju så less på att tvätta, rensa, torka stup i kvarten och det kan ju inte vara bra för katterna heller att allt syssla med det!
Håller tummarna!
Min pappa har två katter varav de grå (Tisse) är väldigt dominerande över vår randige (Tiger). Tisse äter dessutom fortare än Tiger och går över till Tigers skål när han är färdig i sin, om man inte står och håller koll. Och då hetsäter Tiger för att få mat överhuvudtaget och spyr ibland efterråt. Dessutom så skriker de efter mat hela, hela tiden…
Har fått tipset att hälla på stort fat för att de ska gå lugnare för Tisse (och testat med "sådär" som resultat), men efter att ha läst era inlägg känns det som att de tror att det är svält eftersom de "skriker" hela tiden. Så jag tänkte att jag kanske skulle föreslå pappa att lägga torrfodret på en stor bricka och att se till att det är fullt hela tiden.
Men då är ju frågan om Tiger kommer att få i sig sin del?
Vad tror ni?
MVH Suz