Könsmognad... när?
Har en Siames grabb här hemma som förhoppningsvis ska ingå i mitt utavelsprogram på mina Peterbaldflickor. Jag går här och väntar och väntar på att få se tecken på könsmognad men det verkar som att jag får vänta ett tag till. Han blir strax 9 månader.
Vad är era erfarenheter vad gäller könsmognad på Siames, jag vet att Peterbaldkatterna kan vara sena in i könsmognad medans min andra ras Cornish Rex är väldigt tidiga. Berätta gärna och stilla min otålighet för ett slag ; )
Fick kastrera min vid 5 mån ålder då han ville bestiga sin syster.

mina sys.ar blev könsmogna säkert vid 8 månader.. om inte tidigare
Min hankatt började visa tecken vid 6 månader, men honkatten löpte inte första gången förrän hon var 8 månader. Men jag har inte hört talas om någon kat 4 som blivit könsmogen senare än 12 månader. Lite beror ju på hur de visar det också. Vissa är säkert lite mer stillsamma än min hane som fint demonstrerade hur man gör…….. på hunden 
Det er jo ganske så store forskjeller. Noen blir veldig tidlig fertile.
Mens andre viser tegn veldig tidlig, men har ikke hverken futten eller kunnskapen til å få det til før sånn rundt 8-9-10mnd 
Men det er absolutt ingen grunn til å bekymre seg enda.Begynner han å nærme seg 1 1/2 år uten å vise interesse (med løpende hunnkatter) da kan man jo bekymre seg litt. Men på den annen side så har man de som modnes sent også.
Jeg har hørt om flere som ikke har blitt pappa før de er godt over året.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Jeg hadde en hannkatt som ikke var 1 1/2 år og ikke var intressert i jenter enda jentene løpte. Så jeg tok han til dyrlegen og fikk satt ei hormonsprøyte men da skal jeg si han fikk intressen. Men det kommer også mye ann på linjene. Er det engelske linjer kan dem være litt trege. Lykke til med gutten
Tack för alla intressanta svar!
Ja, det verkar ju onekligen högst individuellt det här med könsmognaden. Han är verkligen på rätt plats för att få visa vad han går för, två av våra tre honor löper titt som tätt men han ser mest besvärad ut när de ligger och kråmar och vrålar efter honom på mattan.
Han är för övrigt en helt underbar katt, älskar våra barn, fungerar utmärkt med husets andra katter och är som en trasdocka i all hantering. Ligger i sängen och sover med oss och är alltid med i TV soffan. Den perfekta familjekatten helt enkelt, så jag får väl trösta mig med att njuta av hans eminenta temperament, så länge det varar ; )