Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 5074 ggr
embla2
0

Vacc under dräktighet

Jag undrar en sak ang dräktig hona. Har fött upp 3st kullar men aldrig haft den funderingen. Kan man vacc en dräktig hona?? Kakan ska ha sin spruta 1/3 o hon är troligen dräktig. Vill ej missa sprutan då hon ska ställas ut och då måste man ju börja om…Hur göra????

alltidsiames
0

Djursjukhuset i Malmö ger inte honan under dräktighet eller digivning.

embla2
0

#1.oki kan fostren dö?

Attacks
0

Hvis du absolutt ønsker å vaksinere henne,så er det kun svekket(død) vaksine man kan bruke. Felo-Vax- PCT uten klamydia komponenten i. Hvis man velger dette,så er eneste peroden i siste trimester av drektigheten. Gjerne rundt uke 6-7,for da rekker vaksinen å sette seg skikkelig før kattungene blir født.

Det er anbefalt å gjøre det i oppdrett hvor man har større smittepress,eller muligens har/ har hatt calici eller herpes,for å gjøre kattungene best mulig motstanddyktige m.h.t antistoffer også.

Man kan også vaksinere med levende 1-4 uker før parring,dersom det er pga smittepress,og da kan man bruke levende  vaksine.

Men som sagt aldri før siste trimester,for da kan man skade fosterene.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

kalindas
0

Man ska inte vaccinera när katten är dräktig. Vaccinera henne samtidigt med ungarna. Det är enklast.
Tror inte du blir tvungen att börja om bara för att du vänta med vaccinen någon månad. Gissar att hon redan är grundvaccinerad?

/Elisa

Spotless
0

Vaccinera inte en dräktig katt. Är hon redan grundvaccinerad så behöver du inte grunda om.

alltidsiames
0

#4 De här i Malmö vaccinerar inte honan förrän hon slutat ge di!

embla2
0

ok tack för era svar. Hon ska ha sin 1års spruta den 1/3 då är det kanske bäst att vänta tills dom är födda. Men kan hon dia dom då om hon får sprutan eller vänta nån månad efter dom diat klart?

MalinL
0

Jag brukar vaccinera honan samtidigt som ungarna, när de är ca 8 veckor.

embla2
0

#8. Tack för svaret då gör jag det då. Vill ej riskera nåttFörvånad

Attacks
0

Jeg hadde også ventet med god samvittighet til du likevel skal vaksinere kommende kull Glad

Men jeg syns det er feil å si man SKAL ALDRI…. vaksinere en drektig katt. Jo,for man kan det,dersom det er en årsak til at det er til det beste for kattemor/kattungene. Det er så klart helt valgfritt. 

Men man skal ALDRI så klart bruke levende vaksine.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

alltidsiames
0

Som sagt får man inte vaccinera så länge hon ger di, alltså inte då man vaccinerar kattungarna vid 8 veckors ålder. Jag har frågat.

AmandaWvW
0

Jag skulle inte vaccinera dräktiga katter, inte bara för att det inte är prövat på foster utan också för att immunsystemet är nedsatt och det kanske får sämre effekt.

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

Wilycats
0

Jag skulle heller inte vaccinera en dräktig hona.

Jag brukar alltid vaccinera dem före parning.

Attacks
0

*Sukk*

Hadde flertall av svenske dyrleger hatt bedre erfaringer med virus sykdommer og ikke kalt det for forkjøleser og også brukt svekket vaksine mye oftere enn dem gjør i Sverige generellt,så hadde dem nok også hatt en anderledes mening om den biten Flört (vel og merke seg i høyt smittepress) Sånn at dere ikke tror jeg går rundt å anbefaler vaksinering i drektigheten.For det gjør jeg ikke. Jeg forteller bare om valgmulighetene man har,siden hun lurte på om man kunne vaksinere en drektig katt.

MalinL
0

#11 Vem har du frågat? Vad menar de att riskerna är?

Har nämligen alltid gjort så att jag vaccinerar honan tillsammans med ungarna utan problem, och jag vet många andra som gör det också.

alltidsiames
0

Jag ringde djursjukhuset i Malmö och frågade.

MalinL
0

Ok.

Min veterinär säger annorlunda. Man får väl helt enkelt väga för och emot och bedömma eventuella risker innan man bestämmer sig.

Många veterinärer säger saker jag inte håller med om, t.ex att man inte får kastrera katter under 6 månader, att giardia inte ska behandlas, att man alltid måste kastrera vid pyo osv. Därför försöker jag alltid söka egen info om jag kan, för att väga detta mot det veterinärerna säger.

Wilycats
0

#17 Sant. Man ska inte alltid ta det som en veterinär säger som den absoluta sanningen. Det är bra att fråga runt lite och uppfatta sin egen mening Glad.

Attacks
0

#17 Nettopp Glad