Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 3930 ggr
AmandaWvW
0

Tips på övertalningsmat

Amerika åt inte sin Mjau igår och i morse kräktes hon. Hon har druckit lite på morgonen men säger konsekvent nej till alla mina trugningar. Jag har försökt Hill's a/d, laktosfri grädde, nötfärs, äggula och blandningar där emellan. Nu senast sa hon nej till Whiskas Temptations kattgodis och nu börjar jag bli orolig.

Hon ska få kattungar om 6 dagar…

Fortsätter det här tills kvällen måste jag till veterinär, men jag har på känn att om hon bara får i sig något litet kommer hon komma över illamåendet och börja äta.

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

marysiam
0

Hon kanske ska få tidigare än 6 dagar;) Flickorna brukar sluta äta strax innan födsel..lycka till i alla fall;))

AmandaWvW
0

Föds de nu kommer de inte överleva, det är ju bara dag 59…

marysiam
0

Ok;( ja då är det inte riktigt läge nej…hm..har du provat lite tonfisk eller räkor? Tonfisk fick jag i min Albert när han kom hit i början och inte ville äta första dagen…

[Drama]
0

Tycker inte du skall oroa dig för att hon inte vill äta eller att hon har kräkts. Har hon många/stora kattungar så kan de ligga och trycka på magsäcken vilkte gör att de kan må lite dåligt samt kräkas. Hade en hona som hade 7 kattungar och hon kräktes rätt så ofta de sista veckoarna och vissa dagar ville hon inte äta alls. Sitter själv nu med en hona som är på dag 67 och hon har varit lite tråkig med maten den sista veckan och tänk själv om du har en gäng bäbsisar som ligger och sparkar och trycker på din magesäck då är man inte så sugen på att äta.

Så länge hon driker så hade jag avvaktat lite innan jag åkt till vet, du kan ju stressa henne genom att åka iväg vilket kan medföra att hon får kattungarna förtidigt.

Lycka till med bäbisarna

kalindas
0

Det är inte bra om hon svälter heller. En katt får inte svälta mer än ett par dagar. För då riskerar de att utveckla leverförfettning.

Testa att köpa Nutrical eller liknade. Äter hon det inte frivilligt, så lägg på fingret och tryck upp det i hennes gom. För näring behöver hon.

/Elisa

Nilla
0

Man kan också stryka mat och antibiotika på insidan av frambenet. Det är ett knep som jag ofta tar till. Man kan krossa medicin och blanda den med mjukost eller vad som helst och kleta på. Samma kan man göra med blötfoder från Hill´s etc.

Det kanske funkar för dig och din katt också. Katten måste ju tvätta sig och får då i sig maten eller medicinen.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

AmandaWvW
0

#6 Jag har just gjort det, la små droppar ägggule- och gräddblandning på framtassarna. Hela mitt hus är gulprickigt men hon har inte kommit över illamåendet.

Hon har ingen temp, 37.2 och verkar bara aningen slöare än vanligt. Det brukar ju inte vara så mycket röj i dem i vecka 8, hon ligger mest på värmedynan som vanligt. Kanske aningen mera blinkhinna än vanligt, men det kan vara inbillning…

Nutrical är absolut en tanke, ringer apoteket nu.

AmandaWvW
0

Nutrikal pasta för hund och katt har utgått ur sortimentet på apoteken. Jag ringer och frågar djursjukhuset vad de använder.

Eller har ni något tips på något liknande?

AmandaWvW
0

De använder hills a/d mjukmat blandat med vatten på Ultuna och sköterskan tycker att jag borde försöka tvångsmata innan hon gjort av med alla sina reserver.

Nu har hon fått i sig en halv äggula genom tassmetoden och jag fortsätter ett tag till med det, och om det fortfarande inte funkar får jag dra in det tunga artilleriet.

I magen sparkar det så det står härliga till och det är ju betryggande.

MissMaven
0

Jag brukar smälta en liten klick av smör på ett fatt och blanda det med kalv- eller köttfärs.

Smetana och äggula fungerar också. Om inte något annat fungerar, pytte litet av Bucacat (enzympasta för kattmun) blandat med vad som helst (medicin, mat) brukar göra susen. Bucacat smakar bäst, enligt mina katter (men man ska inte ge för mycket av det).

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

AmandaWvW
0

Bucacat? visste inte att det var så uppskattat, det kan jag prova.

Hon har börjat nosa lite på köttfärsen men ändrat sig i sista stund, jag måste låsa ut de andra katterna för de är helt till sig. Så här mycket god mat har de inte fått sen jul!

MissMaven
0

Prova att ge henne lite köttfärs med smör direkt i munnen så att hon känner hur det smakar, kanske vill hon äta själv då.

Ibland ville Jossan äta bara direkt från min hand när hon var nära att föda. Hon ville inte äta från fatet, men att äta direkt från min hand gick bra.

Senare gick det också bra att äta från fattet som jag höll i handen… men inte när det stod på golvet. Obestämd

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

[lisme]
0

Jeg lærte noe smart av Line på Sacred Soul´s da hun hadde ei jente som var drektig og syk, og ikke ville spise noe særlig. Hunnkatten kastet også opp. Det Line gjorde da var å sette maten hennes på spisebordet, og fikk hunnkatten til å sitte på en stol foran bordet, og da spiste hun. Noen ganger kan det være vanskelig for katten å måtte bøye seg ned når den skal spise. Er magen full av kattunger som trykker på, kaster de lettere opp når de må bøye seg ned. Det blir ikke samme påkjenningen på dem om de kan sitte og spise når maten er på et høyere nivå.

Vi pleier også å gi kattene a/d med sprøyte, og vi har rengjort en ZooLac sprøyte til det formålet. Den passer perfekt! Om du benytter muligheten til å gi henne mat med sprøyte når hun kommer opp i fanget ditt, blir det ikke så stressende for henne. Vær rolig og forsiktig og gi henne litt og litt av sprøyten.

AmandaWvW
0

Jag har gett henne a/d uppblött i vatten i spruta nu, började med fem ml. Hon tyckte det var vidrigt och jag har så dåligt samvete. Tänk er att bli itvingade mat när man mår illa! Usch!

Jag erbjuder henne kontinuerligt mat och om hon inte ätit om en timme blir det samma behandling igen. Min tanke (förhoppning) är att hon har gastrit och därför mår illa inte äter och då får värre gastrit. Om man bara bryter den onda cirkeln kommer hon må bra igen.

Det värsta vore så klart om det vore ett symtom på någon allvarlig sjukdom

Alice klättrade just över två kompostgaller på höjd för att komma in i vardagsrummet och äta Amerikas mat. Är vi helt säkra på att orientaler inte borde klassas som apor snarare än katter?

[lisme]
0

Du trenger ikke blande inn vann i a/d. om du rører den godt blir den nesten flytende Flört Og når den ikke er utblandet renner den ikke så lett ut av munnen på henne. Om du har mulighet så gi henne mindre enn 5 ml pr gang, og heller oftere. Det er enklere med litt mat ofte enn mer mat sjeldnere om katten er kvalm

Har hun veldig stor mage?

AmandaWvW
0

OK, jag ger mindre, jag gav henne ca 3 ml alldeles nyss och försöker igen om 45 min. Det gick lättare den här gången, hon verkar må lite bättre.

Jag tycker det går lite trögt i min spruta även med utspätt a/d. Sprutan har ett väldigt litet hål, gjord för små barn och det är meningen att det inte ska gå för fort att ge deras medicin. Lite vatten kan ju inte skada.

AmandaWvW
0

…och ja, magen är stor. Inte det absolut största jag sett men jag upplever den som större än sist och då fick hon fem ungar.

kalindas
0

Det finns liknade preparat som nutrical på en del zoo-affärer.
Om du tror hon mår illa, så kolla med Ultuna om du kan ge henne flytande Zantac eller annan magmedicin, så kanske illamående minskar.

/Elisa

[Drama]
0

#4 Sa ABSOLUT inget om att hon skulle svälta henne utan avvakta. Bara för att en katt inte äter så behöver den faktiskt inte vara sjuk. Du känner din katt bäst, gör vad som känner rätt för dig.

GunillaSverkersson
0

Har du inte mjölkersättning för kattungarna hemma båda våra honor har tyck om det. Lycka till

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Nilla
0

Jag tycker du gör rätt som tvångsmatar henne. Men det är lättare att kleta in a/d  på frambenet än äggula. Förstår att du har gula prickar överallt. Skrattande

Vi har ju en artikel på startsidan i läsvärtrutan, som heter "När katten inte äter". Kanske kan du hitta tips i den? Tänk på att hon ska ha ca 15 ml varannan timme.

Tempen…är inte 37.2 lite lågt? Normaltempen ligger väl på 38-39 gr? Vill inte skrämma upp dig. Det där kanske är individuellt. Obestämd

AmandaWvW
0

Jo, jag har det hemma. Men blir de inte sämre i magen av all laktos?

Denna kommentar har tagits bort.
GunillaSverkersson
0

Inte våra men det kanske är dumt att chansa, det kanske är bättre att du fortsätter med det du redan ger.  Kokt kyckling är också mitt favorit tips, tror inte jag vet någon som ej tål det. Man tycker lite extra synd om de dräktiga honorna med sina stora tunga magar.  Och det viktigaste är väl vätska och lite proteiner. Ge henne en extra klapp från oss.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

AmandaWvW
0

Det slog mig för en stund sen, låg temp, vill inte äta, ligger mest i bolådan. Tänk om jag räknat fel på veckorna!

Men så är det inte, hon var hos hanen den 8-10/12 så det måste vara rätt.

Jag tycker hon verkar piggare nu, hon har frivilligt gått upp ur bolådan. slickade motvilligt ett slick på mitt finger när jag hade mjölkersättning på det.

MalinL
0

Om hon har 37,2 så har hon ju undertemp. Förmodligen kommer förlossningen att sätta i gång snart eller så är det en infektion.

Håller tummarna att allt är bra!

AmandaWvW
0

Nu har hon 37.7 och för att vara ärlig så gick nog första tempningen lite snabbt. Hennes dotter har 38.1 med samma termometer och där är det ingen förlossning på gång.

Jag hoppas innerligt att hon kan hålla ut i några dygn till med förlossning, allt annat vore katastrof.

AmandaWvW
0

Wooohooo! Nu har hon börjat äta kattgodis! Whiskas temptations saved the day!

Ska se om hon kan överväga vanlig mat snart.

MalinL
0

Hoppas hon håller dem inne ett par dagar till då . Glad

Vid mina två sista kullar (ej Velvets) så tempade jag honorna när det började närma sig och det stämde bra men tempsänkning en grad ca 12-24 timmar före förlossningen startade.

ElisaCosmos
0

Om du vill ge henne något man inte brukar behöva truga med så grillad kycklingfile RC Recovery burk ej vattenblandat,hills AD burk ej vattenblandat..Hills e ju bättre innehållsmässigt men royal e så duktiga på smaksättning..Om man inte har veterinär i närheten o kan handla så har djuraffärerna RC babycat Mousse ,,Inte baby cat portionsförpackning alltså..Hoppas allt blir bra..Kolla att hon inte blir uttorkad…!!Dra upp skinnet i nacken o det ska gå tillbaka ganska fort..Om inte så måste hon ha i sig vätska..Tänk på att mat o vatten går lättare i rumstempererat eller ngt varmt..Lycka till !!

[lisme]
0

Vi har hatt to kull med 7 unger av forskjellige mødre og begge mødrene slet med å spise den siste tiden. Det blir rett og slett for liten plass til magen på slutten, og om kattungene turner mye rundt blir gjerne hunnkatten kvalm. På begge disse mødrene hjalp det at min mann Finn-Ove satte seg ned på gulvet og hadde ei sprøyte med a/d som han stakk i munnen på dem. Det første 7´er kullet ble født etter at Finn-Ove hadde matet mamman på denne måten i nesten 2 uker. Men det går!

AmandaWvW
0

Hon verkar piggare idag och kurrar. jag upplever henne inte som illamående. Jag har erbjudit Hill's a/d att äta själv och hon nosar på det men äter inte. Vatten dricker hon, två gånger redan idag.

Hon har kräkts lite igen, hon brukar ha en stenkista, äter allt och kräks aldrig.

Det enda hon äter frivilligt är kattgodiset Whiskas Temptations och det har väl inte fått strålande recensioner direkt:

http://hubpages.com/hub/Whiskas_Temptations_Chicken_Flavor_Cat_Treat

I går eftermiddag gjorde jag som Lisme och gav henne 5 ml a/d i munnen en gång i timmen fram till midnatt. Hon hatar det så nu har jag gått över till att ge henne de där kattgodisarna så mycket hon vill.

Jag har lånat ut bilen så jag får traska ut till den stora zooaffären i boländerna för att köpa RC, och annat smakligt, de brukar ha tips.

Kycklingfärs brukar slinka ner, kanske ska köpa det?

Nilla
0

#32 Det är verkligen ett heltidsarbete, att sköta om det små liven. Hoppas du hittar smakliga godsaker i din butik. RC blötfoder Kitten i påse kanske går ner? Det är god sås i påsen. Tungan ute

AmandaWvW
0

Nu har jag försökt alla sorters puréer och mousser jag kunde hitta på granngården och hobby zoo. Nepp, jag fortsätter spruta 5 ml i timman i munnen.

Vad tror vi om kattmalt?

kalindas
0

Vet inte hur kattmalt fungerar eller vad det innehåller. Den är väl för att göra att katten lättare bajsar ut hår?

Har du provat Smetana? Inte testat det själv, men den ska vara laktosfri.

Äter hon kattgodiset, bara ge henne det. Kolla så hon inte är uttorkad. Kanske bör du åka och vätska upp henne imorgon och be dem tillsätta lite B-vitamin?

/Elisa

Nilla
0

Ta inte ut henne i onödan. Dumt att ta en högdräktig katt till veterinären, om det inte är absolut nödvändigt. Äter hon kattgodiset, så var glad för det. Se till att hon får 15 ml vätska varannan timme, så kan du klara uppvätskningen på egen hand.

Mjölkersättning KMR kan vara bra att ha i sprutan. Bra till både kattungar, digivande honor och sjuka katter. Håll ut, snart ger det utdelning! Flört

MalinL
0

Om hon kräks och inte vill äta så hade jag nog övervägt veterinär ändå. Hon kan ju ha fått en mag/tarm infektion. Min äldsta hona (kastrerad) hade detta i vinstras och det var inte roligt. Åkte in och vätskade upp 2 ggr. Blodprovet visade en kraftig infektion, efter någon dag på vetrimoxin så mådde hon bra igen.

Menar absolut inte att skrämma upp eller så, men en hona som ska ha ungar om någon vecka behöver få i sig näring och energi för att orka ta hand om ungarna på bästa sätt. I min bok är det inte riktigt normalt att en hona kräks och matvägrar en vecka innan förlossning. Kanske bara är jag som är nojig? Obestämd

Hoppas att allt går bra med honan och kullen i vilket fall!

kalindas
0

Håller med Malin.

/Elisa

4barnsmor
0

#34 Provade kattmalt på mina birmakatter för många år se. De fullkomligt älskade det! Så finns det fortfarande att få tag på så kan det ju vara ett alternativ.

Min hona kräktes ett par gånger om dagen den sista veckan under hennes senaste dräktighet. Hon var stor som ett hus och hade 6 bebisar i magen. Allt gick bra och förövrigt var hon pigg, eller så pigg man kan vara med en enorm mage i slutet… Kolla hennes allmäntillstånd och gå på din magkänsla - du känner ju din katt bäst!

Lycka till!

prodigy
0

Håller med #39, gå på din magkänsla! Tror du att något är fel så åk in med henne, annars tror jag helt ärligt att tvångsmatning, tempande och vetbesök kan stressa på en dräktig hona något oerhört…

[Drama]
0

#39# Precis vad jag sa från början.

AmandaWvW
0

Min magkänsla säger att igår, då hon inte åt på minst 20 timmar, var hon risig. Hon mådde illa och var hängig, tempen var (något) under normalt. Sen när jag gav henne a/d i munnen under eftermiddag blev hon bättre och började äta godisar av egen vilja.

Jag har fortsatt med matningarna idag och nu är hon sig själv men utan aptit, tempen ligger på 37.9 nu. Ingen veterinär på agendan, om hon inte får feber eller blir hängig trots matning.

Hon käks aldrig upp någon mat utan kräken som kommer är när hon fastat och innehåller bara magvätska, det är det som får mig att tro att det är gastrit.

chamytas
0

Hur går det för Amerika?

Nilla
0

Du, det kanske är som Malin säger, att hon har någon magsjuka? Mina katter har precis tillfrisknat från sin. De har kräkts skum, vägrat äta på flera dagar och sett risiga ut. Jag har haft fullt upp. Nu har det dock vänt.

Jag menar naturligtvis inte, att du inte ska åka till veterinären om din högdräktiga katt är sjuk! Gå på hennes allmäntillstånd och ditt sunda förnuft. Du kan ju ringa och rådgöra med din veterinär. Hon kanske behöver antibiotika. Håller tummarna stenhårt. Glad

AmandaWvW
0

Hennes allmäntillstånd är helt normalt nu förutom det att hon ratar all mat utom någon enstaka Whiskaspuff. Jag fortsätter att ge henne i munnen och sen jag bytt till RC kitten tror jag att hon har börjat tycka om det, hon slickar ganska frivilligt i sig så fort hon fått maten i munnen. Inget drägel eller motståndsförsök.

Jag tänker inte åka in till Ultuna om hon inte får feber eller verkar orolig.

Om jag hade lite mera is i magen skulle jag kanske kunna pröva att inte spruta maten i hennes mun i några timmar så hon blir hungrig nog att äta själv. Men å andra sidan gick det ju snabbt för henne att bli illamående när hon fastade och jag är rädd att samma sak som i fredags skulle upprepas.

Å andra sidan kommer ju ungarna ganska snart och det går hyfsat bra som jag håller på nu. Jag fortsätter så här preliminärt.

Nu finns magen för beskådning på min blogg för de som vill gissa antalet.

AmandaWvW
0

Glada nyheter!

Sedan igår matade jag Amerika med Formula V enteral care, något jag varmt kan rekommendera, gick att köpa på Ultuna. Det gick lätt att ge med spruta och hon tyckte det var helt ok att äta. Jag gav henne 20 ml i timmen.

http://www.petag.com/products_details.asp?ItemID=1666&CategoryID=2&SubCategoryID=13

Det måste ha varit bra för magen för i morse åt hon RC babycat mousse helt frivilligt!

chamytas
0

GladGlad

Helenaf76
0

Härligt!! :-)

hecajon
0

Härligt att höraGlad

kalindas
0

Skönt! Glad