Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 3399 ggr
Qetesh
0

Förtvivlad och behöver tips!

Min äldsta hona Pixie har precis kastrerats (tis 1:a feb.) och ca 2 veckor innan så tog jag, på vets. inrådan, henne av p-pillerna. Efter ca 1 vecka så började hon bli väldigt konstig i humöret. Pratigare, spann mer, lekte mer och var mer på mig och de andra katterna för uppmärksamhet. Till sist verkade det nästan som hon löpte fast inte riktigt, hon mjölktrampade rakt upp i luften när hon låg i knäet (har aldrig sett henne mjölktrampa förut) och gick runt och kurrade och pep precis som om hon lockade på kattungar.

På söndagen innan hon skulle kastreras brakade helvetet löst, hon flög på min hankastrat. Det blev ett sånt där riktigt otäckt kattslagsmål där de verkligen verkar vara ute efter att döda varandra Rynkar på näsan Vi stängde in dem i olika rum och lät efter ett tag deras vuxna dotter Xev gå in till Pixie, Xev hade också blivit inblandat i slagsmålet men var inte någon av huvudaktörerna. Det blev lite fräs och morr men efter ett tag gick det bra.

På måndag morgon tog jag ett djupt andetag och släppte ihop alla katterna. Allt gick bra och de åt frukost tillsammans. Sen busade hankastraten (som han brukar) lite med vår yngsta hona Tsuki och då var det kört igen, Pixie attackerade honom och även Xev fick sig en snyting Rynkar på näsan Jag beslöt då att hålla dem helt isär till efter kastreringen och någon dag efteråt började jag släppa in tjejerna på besök till Pixie. Det var lite fräs och morr men sen gick det bra, även om det var lite spänt. Pixie och hankastraten fick nosa på varandra genom dörren och det gick bra, så i morse släppte vi in honom till henne. Det tog två sekunder sen skulle hon döda honom. Och nu är Xev jättearg igen efter att ha hört det hela, Tsuki är väldigt orolig, och vi är tillbaka på ruta ett Rynkar på näsan (Hankastraten verkar inte bry sig nämnvärt)

Vad sjutton ska man göra? Har gett Zylkene och använder Feliway men det verkar inte ha någon större effekt. Kommer de aldrig kunna funka ihop igen? Pixie är fortfarande konstig i humöret och väääldigt rastlös, iof kanske inte så konstigt att hon börjar bli rastlös efter att ha bott i sovrummet i 5 dagar men vad ska man göra? Det går ju inte att ha dem ihop. Och varför blev hon så konstig? När jag tagit henne av p-pillerna förut så har det tagit ett par månader innan hon börjat löpa och hon har aldrig blivit så här, och det här var ju inte riktigt ett löp heller utan mer en oro, att hon blev superkelig och att hon betedde sig som hon hade kattungar. Nu är det 5:e dagen efter kastreringen, hur lång tid tar det innan hormonerna går ur kroppen? Och kan det vara så att hon aldrig blir normal igen? Förstår inte vad som hänt? Rynkar på näsan

Nilla
0

Oj då. Ja, det finns väl ingen annan råd än att ha dem åtskillda tills hennes hormoner har stabiliserat sig. Hon är ju nyss kastrerad och jag tror att det kan ta ett par månader.

P-piller gör ju katterna lite knasiga. Du ska se att det ordnar sig. Se till att hon inte är ensam i sovrummet. Att hon har en kompis där inne. Sedan får du se tiden an, helt enkelt. Det är nog ingenting som löser sig över en dag. Nu har det dessutom hänt saker i din kattgrupp och det kommer bli gruff innan den nya rangordningen är fixad och färdig. Kanske vill din kastrathane kliva upp ett snäpp på rangskalan? Hon retar sig på honom av någon anledning…Skrattande

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Qetesh
0

Ja av någon anledning har hon bestämt sig för att han är roten till allt ont Obestämd

Vi bor i en lägenhet så att ha dem separerade är inte det lättaste, men måste man så måste man ju. Är bara stor risk att någon kisse  slinker med när man försöker krångla sig genom dörren. Det är jobbigt också att det verkar blivit så spänt mellan de andra katterna nu med, snart är det väl fullt krig Rynkar på näsan Jag som varit så glad över min väl fungerande kattgrupp och så händer det här helt plötsligt…

Jag hittad en bra länk angående aggressivitet som var väldigt intressant.

http://www.burmaalliansen.se/artiklar/ovanner.html

kalindas
0

Du har ingen möjlighet att göra en gallerdörr till sovrummet? Då blir det inte så instängt och de kan se varandra.
Hoppas de snart blir vänner eller i alla fall inte ovänner längre.

/Elisa

Attacks
0

Jeg tror det har skjedd et rang-fall i gjengen din jeg. Enten kommer det til å  gå over,eller så kommer det ikke til å fungere.

Jeg har ikke så mange andre råd,enn at du ikke må la dem gå sammen i samme rom på en stund ihvertfall.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Qetesh
0

#3 Vi har inte möjlighet till det tyvärr Rynkar på näsan Funderar på att om ett tag låta dem träffas (Pixie och kastrathanen) där den ena sitter i en stor transportbur, eller är det en dum idé? Vågar ju inte prova att bara släppa ihop dem igen… Kanske med selar på sig?

#4 Det märkliga är ju att de första slagsmålen kom innan hon kastrerats, hon verkade bli lite knasig av alla hormoner efter att jag tog henne av p-pillerna. Men jag är rädd att fastän hormonerna till sist ger med sig, så är skadan redan skedd och de är ovänner för livet Rynkar på näsan

Hur snart ska jag prova igen? Känns som det inte är bra att det går för lång tid heller… Jag funderar på att åka bort med Pixie ett par dagar, så gruppen här hemma får pusta ut lite och spänningen dem emellan lägga sig. Kanske när vi kommer hem igen så är hon inte lika stursk? Eller så är hon argare…suck vet inte vad som är bäst att göra… Obestämd

MalinL
0

#5 Ja det kanske kan vara en bra idé att åka bort med Pixie ett par dagar. Obestämd Svårt att säga, hoppas det ordnar sig!

[nollottan]
0

Katter kan vara lite långsinta efter ett gräl, men jag tror nog att det kommer att lösa sig för dig. Hormonerna och rangordning ska på plats och det kan dröjja ett par månader sen ska du se att det blir lugnare. Om man bor trångt och har svårt att dela av är det en ide att köra iväg med de som är "mindre sams" tilll en plats de inte har varit förut och stanna tex ett dygn. I en otrygg situation tyr de sig till varandra. Problemet är bara det att det kan bli precis lik dant när man kommer hem igen. Låt de absolut inte hälsa på varandra genom bur, det blir bara en väldigt stressad situation där de kommer känna sig trängda. Och om det är som du säger att kastrathanen bryr sig föga om hennes humörsvängningar ska du se att allt löser sig med tiden. För min kastrathona tog det 6 mån att komma till rätta…… Jag fick helt enkelt inte vända ryggen till och låta de vara ensamma tillsammans under den tiden…. Gör gärna iordning en plats till henne som bara är hennes och som sitter lite högre upp så hon har lite koll och kan känna sig lite "falskt ranghög". Kastreringen gör ju att hon faller ner i rangen det kan vara därför hon "kämpar" lite för att hålla sig kvar. Hoppas det blir bra. Zylkene och feliway kombinerat är absolut att rekomendera.

Qetesh
0

#6 Tack! Glad

#7 Ok, det kanske kan vara en bra idé att åka iväg med dem båda. Är bara rädd att det blir mer gruff även med de andra katterna när vi kommer hem igen och de tycker att de som varit borta luktar konstigt och äckligt… Ok, hälsa på varandra genom en bur kanske inte var någon bra idé Obestämd Tänkte bara att de skulle få nosa på och vänja sig lite vid varandra utan att komma åt att slåss. För det har varit riktigt otäcka slagsmål, i det första så höll Pixie på att bli av med ett öga! Hon satt efteråt och knep med det och det droppade blod ner på golvet Rynkar på näsan Det visade sig att det "bara" var ett hack i blinkhinnan (vet. undersökte ögat noga när hon ändå låg under narkos vid kastreringen och hornhinnan var tack och lov hel). I går testade vi att låta honom komma in till henne i sovrummet och det tog ca 2 sekunder sen tjöt hon av raseri och försökte kasta sig över honom Rynkar på näsan Så hur börjar man, hur gör man första träffen utan att de försöker ha ihjäl varandra? Försöker hitta någon som hon kanske skulle kunna bo hos i några veckor, så att det får lugna ner sig här hemma, och sen ta hem henne igen. Problemet är bara att de flesta jag känner redan har katter Flört

[nollottan]
0

Om hon är så irriterad kan hon gott få vara inne på rummet ett par dagar och lugna ner sig lite…. nä skämt och sido jag kan tyvärr inte hjälpa dig. Jag såg helt enkelt till att de aldrig fick närkontakt vilket krävs en 100% kontroll av katterna på. Flera ggr tog jag henne i farten i själva språnget när hon skulle flyga på andra katten och då fick hon vara instängd på badrummet ett tag för att komma på andra tankar. Jag till och med lärde mig hur tyst det blev när hon började smyga för att attakera den andra katten och kunde då med rösten enkelt bryta mönstret. Nilla sa en gång att hon hade satt på ett halsband med pingla på den katten som var arg för att de andra katterna skulle hinna flytta på sig och för att man skulle veta vart katten var. Bara försök att ha de i samma rum under uppsikt och hela tiden distrahera dem eller på något vis avbryta arga betenden. Jag använde mig till och med av skrämselmetoden Skäms

Nilla
0

I nuläget låter det inte som en bra idé att släppa ihop dem. Inte ens med den ena i transportbur. Det kan vara provocerande. Pixies hormoner måste få chansa att lugna sig och det tar ett tag. HON behöver tid att lugna ner sig. Nykastrerad är hon ju också.

Ja, en bra idé kan vara att åka bort med den katt som är elak och ilsken. Då tappar hon fotfästet lite och är kanske inte lika stursk när hon kommer tillbaka. Sedan skulle jag fixa en nätdörr till sovrummet och ha den där ett tag. Det kanske finns någon här som kan tipsa hur man lättast fixar till en.

Ja, jag satte halsband med pingla på min sura Ocicat på nätterna. Då tyckte hon det var jobbigt att röra sig. Den lät ju. Och de andra katterna visste vart hon var och kunde ta betäckning. Skrattande

MissMaven
0

Jag skulle testa att sätta ett halsband sprayat med Feliway på Pixie.

Och när hon blir arg på en annan katt och vill slåss, ta den andra katten därifrån fort och ge Pixie en större kattleksak att attackera. Försök att få henne att byta mål för sina attacker. Distraktion brukar fungera bra hos katter.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Lejonhjarta
0

Min mammakatt blokerade sig efter hon fick sista kullen å gav sig på alla huskatterna skonoingslöst. Tillslut tröttnade jag att ha det så så först satte jag på damen ifråga hennes stickade tröja men fortfarande kunde hon "döda" dom. Då satte jag på henne en så tratt man får hos vetrinären. Då kunde hon inte springa efter, kunde ju knappt gå alls och då var d precis som fjällen föll av ögonen tillslut….. Kanske bara henne d funka på men ja e glad att d går bra med dom flesta av dom nu.Glad

Qetesh
0

Tack så mycket för era svar! Glad

Problemet när hon flyger på honom är att hon är så rasande att hon inte ens är kontaktbar. Tror inte ens hon skulle ta notis om en skinkbit om man så dinglade den framför nosen på henne… Gruff och morr har jag varit med om förut, då kan man ofta distrahera med något, men det här är ett läskigt beteende Rynkar på näsan

Men vi kanske borde försöka fixa en nätdörr iallafall. På något sätt måste ju den första kontakten ske… Någon som har tips på hur man gör en sån dörr eller vet någon som vet?

Jag vet inte om plinghalsband skulle funka riktigt. Kragen som hon har för att inte slicka på magen har en dragkedja som plingar lite och det fick de två andra honorna att tycka hon var något sorts leksak och började smyga på henne. Knasiga små djur Flört

hecajon
0

#13 Om du vill ha en tillfällig nätdörr enkelt så kan du använda kompostgaller ihopsatta med buntband och hänga upp dem med kabelklammer på ena sidan, de blir som gångjärn. Som själva låset går att använda både stadig tejp eller ett resårband som träs över en krok.

Jag hade ett liknade problem med mina tjejer förra vintern, Molly fick bebisar och hennes kastrerade mamma ville norpa dem, allt slutade i riktigt otäcka allvarliga slagsmål. Jag var då tvungen att dela upp dem i olika rum med sådana nätdörrar mellan, Molly och bebisar i köket, Maja och Moa i mitt sovrum för att sen ha vardagsrum och toa som + utrymme i olika skift. När kullen flyttat (och Molly kastrerades lite tidigare) så började jag med att ha arbiggan i sele och koppel, när de var i samma rum, och vattensprutan i högsta hugg för att avbryta när hon anföll! Det tog ett tag, men sakteliga gick det åt rätt håll, jag gav dem favoritgodiset närmare och närmare varandra och tillslut så gick det att ha dem tillsammans utan sele på Molly när jag var hemma, sen kunde jag tillslut också ta ner nätdörrarna och lämna dem ensamma tillsammans utan uppsyn, oj vilken lycka jag kände den dagen! Nu är de bästa vänner igen och mamman har tagit över rollen som nr1 i rangskalan. Jag använde både Zylkene och feliway under tiden. Jag kan inte säga att det var roligt eller lätt denna tid och upplevelse, men nu när de ligger tätt ihopslingrade så var det värt det trots alltGlad

All lycka till!

timille
0

En idé kan vara att duscha alla katterna, så de blir ordentligt blöta och sedan släppa ihop dem. Då får de någonting annat att tänka på. Låter som en enkel lösning på ett stort problem, men kan faktiskt funka i vissa fall.

Nilla
0

Oj, vad många bra tips du har fått nu! Har hon haft kragen på sig, när hon har gett sig på kastraten?

Qetesh
0

Tack så jättemycket för era tips! Glad Jag är beredd att prova det mesta för att få detta att funka.

#12 & #14 Jättebra tips, och väldigt skönt att få höra exempel där det varit lika illa som här och faktiskt slutat bra tillslut! Jag är beredd att lägga ner allt arbete i världen på att få detta att sluta väl.

#15 Bra tips det också, kanske provar det. Är bara rädd att argbiggan kanske blir ännu argare då Obestämd

#16 Ja visst är detta ett helt underbart forum! Glad De två första attackerna var innan hon kastrerades så då hade hon ingen krage, vid attack nr3 hade hon krage.

Qetesh
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Måste bara lägga upp en bild på "ovännerna". Det är svårt att förstå hur hon nu kan hata honom mer än livet självt Gråter

http://www.ifokus.se/ShowUserFile.aspx?BinaryId=5f5a1967-af3f-4d6d-a934-bb6a75909c61