Siames iFokus

Siames

Etikett: sjukdomar
Läst 5265 ggr
Lejdet
0

Ännu mer tråkigheter tyvärr..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var med lille Mizar, 10 v hos vet. idag och det ser riktigt illa ut för hans del :-(

Han går ju inte upp i vikt, dricker mycket, men äter bara pyttelite åt gången.

De lyckades ta diverse blodprover på honom efter en halvtimmes stickande och han hade både dåliga njur och levervärden, framförallt lever. Sen hade han jättelågt albumin också.

De misstänker att han kan ha sk. levershunt, ett medfött fel vilket gör att blodet inte renas i levern som det ska men det kan också vara något annat. Ska de veta så måste han utsättas för en massa saker, ultraljud, nån leverbelastning där han först måste svälta i 12 tim och sen ta blodprov med några timmars mellanrum och eventuell op. samt livslång diet.

Jag vet inte om jag ska utsätta lillplutten på 625 g för mer?

Han har varit sjuk hälften av sitt korta liv redan och fått massor av antibiotika. Jag tror att han bara får leva ett gott liv så länge han kan, med god mat, di av sina mödrar och omvårdnad och sen får han somna in min lille plutt, precis som sin bror Pollux Gråter..

Detta var en riktig oturskull

Den andra kullen vaccinerades, chipmärktes och vet. besiktigades idag och de var kanonfina och friska åtminstone och lilla Catalina charmade alla så mycket att de höll på att stjäla henne ;-)

4barnsmor
0

Men vilken otur du har haft. Vissa beslut är verkligen inte lätta att ta. Jag känner med er och sänder tröste och styrkekramar.

Lejdet
0

# 1 Usch ja, tack.

När han tittade på mig med sina små plågade ögon idag när de stack och stack och stack honom så insåg jag att jag inte ska utsätta honom för mera undersökningar.

carinbrack
0

Åh, vad hemskt. Min varmaste medkänsla.

MalinL
0

Så tråkigt Gråter

kalindas
0

Gråter
Tråkigt att höra. Jag hade heller inte utsatt honom för mer. Vet hur hemskt det var med Smilla och hennes leverförfettning. Hon var 13 veckor och vägde 780 gram, när vi gjorde en leverbiopsi på henne.
Hon hatar fortfarande veterinären när hon träffar honom…

/Elisa

flis
0

Vilken otur du har! Tycker du gör helt rätt. Jag skulle heller inte utsätta honom för en massa jobbiga undersökningar. Fan va livet kan va orättvist.. Skrikandes

[nollottan]
0

oj oj oj lilla stackarnGråter

berthagenn
0

Du gör rätt. Tänk att du befriar honom från stick och annat som gör ont.

Jag hade en naiv dröm när jag var yngre att bli uppfödare, men det var då det…

marysiam
0

Jag tycker att du gör rätt… vi får hoppas att efter Regn kommer solsken…lider med dig..kramis

cosbykatten
0

Håller med övriga - du gör rätt i att inte utsätta honom för mer. Hoppas hans sista tid blir mysig och fin med mamma och syskon.

Corny
0

Lille skrutten då… Jag tycker det är helt rätt att låta honom få lugn och ro och kärlek sin sista tid.

Alla är nog inte ämnade att leva Gråter

Jättetråkigt att höra.

Missannas
0

Fy vad tråkigt Gråter

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

shibbe
0

Usch vilka hemska beslut ni uppfödare har att brottas med.

SacredSouls
0

Gråter Så kjempetrist Lejdet.

Men midt i alt det vonde så er det nå bra at alle i det andre kullet er raske og friske så slipper du iallefall å bekymre deg for dem.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Lejdet
0

Tack alla för ert stöd och jag hoppas jag tar rätt beslut. Han är ännu så länge väldigt pigg, han leker med de andra och kan klättra två meter upp i klösträdet men sen blir han jättetrött däremellan och då vill ha dia och mysa med mamma eller moster. Ingen av dem vet ju vems som är vems ungar i vanlig ordning;-) Bara jag som har koll på det!

Hans kvarvarande tre syskon mår alla jättebra och växer som de ska och den andra kullen mår också kanon.

Liljekatten
0

Usch, så tråkigt att han inte fick vara frisk! Gråter

Lejonhjarta
0

Nej Lejdet! Vi hade ju bestämt att d skulle bli ett toppen år 2011.Gråter Stackars liten, inte rättvist å behöva bli så stucken å må så dåligt. Kram på er hela familjen 2 å 4-beningar……..

Spotless
0

Riktigt sorgligt! Stackars lille killen. Rynkar på näsan

Går jag till mig själv hade jag nog ändå velat veta säkert om det fanns något att göra för att han skulle få chansen till ett långt liv som frisk katt med allt vad det innebär. Tror inte att jag hade fått ro annars. Misstanke om något medfött fel hade nog inte räckt för mig. Ett ultraljud är inte plågsamt. Hade han fått Flagyl? Ingen annan antibiotika? Jag är medveten om att han är pytteliten, men du upplever ju honom som pigg?

Lejdet
0

# 18 Nej, visst kan jag göra ett ultraljud också men vi tyckte att vi kunde avvakta lite och se om han växer på sig så det kan bli lättare att se nåt. De övriga blodproverna skulle han behöva vara fastande för i tolv timmar i sträck och med tanke på att svält hos en katt snabbt kan försämra levervärdena ännu mer så känns det inte så smart.

Problemet när det gäller dieten är ju att han egentligen skulle behöva äta L/D nu men det är väldigt proteinfattigt och gör att han inte får i sig tillräckligt med protein för att växa, så vet. tyckte att jag i alla fall skulle ge honom A/D som han älskar samt nutrical-pasta som han också älskar och äter frivilligt från tuben. Sen att han fortfarande får dia sina mammor är ju bara positivt också.

Hon sa att OM det är en levershunt så är han i vilket fall som helst alldeles för liten för att klara av en sån op. nu. Han skulle inte fixa blodförlusten.

Han har ätit två kurer Vetrimoxin och en kur Flagyl lillplutten.

Alternativ diagons nr 2 var ju i vanlig ordning FIP som de alltid tror när de inte vet.. men jag har svårt att tro det. Han har i alla fall inte ännu de symtomen som Araza hade och det är full fart på honom, han har en helt annan livsgnista.

Jag vet inte, men jag tror att han är en överlevare mot alla odds ;-)

Qetesh
0

Nä vad sorgligt, stackars lillplutten Gråter Hoppas ändå att det kan gå bra i slutändan, man vet aldrig…

Spotless
0

#19 nog förstår jag att du är skeptisk till att svälta en så liten kille i 12 timmar. Tänker att det kan vara på grund av att han ätit dåligt och varit magsjuk som både lever- och njurvärden är dåliga, vätskades han upp när du var hos vet? Det känns som att det viktiga nu är att få honom att äta, bra att han gillar och tål A/D och tillskottet!

GunillaSverkersson
0

Vi håller tassar och tummar för lillkillen

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Lejdet
0

# 21 Nej han var inte ett dugg intorkad tyckte de och de ansåg att han hade ett gott allmäntillstånd för övrigt. Jag vägde honom idag och han går faktiskt uppåt i vikt i alla fall om än långsamt.

# 22 Tack!

Lejdet
0

Lille Mizar växer och går upp i vikt! :-)

Jag vägde honom idag och han har gått upp till 755 gram från 625g på 5 dgr! Jag har givit honom A/D och Nutrical vid sidan om de andra 6 ggr/dag ca. (inte nutrical 6 ggr/dag förstås utan en tsk/dag).

Han har en enorm aptit nu och är hur pigg som helst! Hoppas det håller i sig!

[nollottan]
0

Ge honom lite tid du :-) inga beslut behöver ju tas före han ev blir dålig. Har du tur kanske han "tar igen sig" när några av syskonen flyttar.

Casanova
0

Det låter ju positivt att han går upp i vikt, kämpa på och lycka till

Lejdet
0

Ja jag har ställt min egen "diagnos" och jag tror att han har dåliga njur och levervärden pga. undernäring. Han hade ju konstant diarré som var vattentunn och blodig i flera veckor och levde på i stort sett vätskeersättning, modersmjölkersättning och lite, lite mat som han bajsade ut så fort han fick i sig den! Han kan ju ha fått en tillfällig leversvikt kanske? Jag lever på hoppet!

Nilla
0

Bra! Hurra! Fortsätt mata med bra och god mat. Lite lammfärs kanske? Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Lejdet
0

# 28 Jag lovar, det här blir världens mest bortskämda katt! Han får ALLT han vill ha som är nyttigt!

Corny
0

Glad

Lejonhjarta
0

Skönt!!! Låter lovande att vikten e på uppgång!Glad

Qetesh
0

Härligt! Glad

kalindas
0

Skönt att det bättrar sig! Glad
Smilla hade ju dåliga levervärden då hon hade sin leverförfettning som kattunge. Leverförfettningen fick hon pga av hon svalt sig i några dagar. Precis som din lille.
När hon sedan började äta, så blev hon snabbt frisk igen.

/Elisa