Helst ett rent siames-forum
Jag har en liten fråga.
Eftersom jag ser att en del trådar enbart riktar sig till siamesägare undrar jag om det är så ni vill att det ska vara, alltså ett forum enbart för siameser, eller är vi med orientaler, peterbald, seychelloise, balines och orientaliskt långhår också välkomna?
Tror att de som startar trådar om Siames har Siames. Tycker att du på dessa trådar kan komma in på de s.k. systerraserna. Eller varför inte starta egna trådar. Själv har jag ingen av raserna, men känner mig ändå välkommen här och kan skriva om jag känner att jag har något att komma med.

Han som startade sajten finns inte kvar hos oss men jag minns ganska tydligt att han talade varmt om att vända sig till alla kusinraser (som även har en egen grupprubrik här inne).
Har man t ex PEB och vill skriva och berätta något om den rasen, så väljer man att lägga inlägget/artikeln i just den gruppen.
Gruppen hittar ni om ni scrollar neråt i vänsterkanten där alla grupper och olika inlägg finns.
Vilka inlägg vänder sig enbart till siamesägare?

Tanken slog oss aldrig? Vi känner oss självskrivna här som överallt annars

Hälsningar
Långhåren på A´Famosa

I Om Sajten står det tydligt att det är ett siamesforum. Vi med kusinraser? är välkomna men det är väldigt siamesinriktat. Det får det naturligtvis gärna vara. Jag tycker bara att vi som har Kat IV katter är så få att alla borde kunna få vara med på lika villkor.
Det kanske bara är jag som har en dålig dag och kände mig lite satt på undantag

Trodde det var omtrent like mange både med siam og ori her inne jeg.

#5 - vad bra :) Kan jag låna dina bilder (som du lagt upp i tråden om färger) till artikeln "Gåvan från Siam"? Jag uppger dig som fotograf, givetvis :)
#6 - jag tror att han skrev så för att sajten heter siames.ifokus, för att poängtera att alla är välkomna trots namnvalet. Jag har nog inte ändrat något i denna information sedan jag tog över, men jag ska se över om det går att göra något annorlunda :)

Jag har nu inte katt alls… men har varit med o kikat sen sajten startat och jag har då från start uppfattat det som om alla var välkomna - siames samt kusinraser. Det gör ju bara innehållet bredare och roligare för alla *ler*

Jag tycker att det pratas mycket om både siameser och dess kusinraser här
För min del känner jag att det här är en jättebra sida där jag som nybörjare på siames (var) kan få bra information och uybyta olika åsikter
Och för mig spelar det ingen roll om den heter siamesforum.

Självklart är alla välkomna på siames.ifokus!!!
Ju fler desto bättre!
Att läsa om kusinraser är jätteintressant (och djur överhuvudtaget) och jag har inte fått hem mina snuttisar än, men känner mig jättevälkommen ändå!
mitt allra första intryck var också att det var aningen lite för fokuserat på siames, men det blir väl som man gör det, så nu ska jag minsann försöka "orientalisera" detta forum 

Varför skulle vi ha ett rent siames-forum när det inte längre finns några rena siameser? 

#13 Vi får hjälpas åt!!!
#14 Jag hörde att det kanske fanns 2 

#15 - ja det skulle jag vilja se. Två ensamma krakar med vars en siames på ett forum
Jag kommer faktiskt att ändra lite i ursprungstexterna om sajten, men det blir nog inte ikväll - men inom kort. Det är lite mycket siames i texten (rasnamnet siames alltså).

Låter jättebra, jag vet att jag nog överreagerade en hel del men det vore trevligt om du ville ändra texten lite grand. Sen är vi väl inte kusinraser utan syskonraser ;-)) Nu är pet-fia igång igen!!!!

Hej, byt namn också till KategoriIV i fokus så blir det logiskt. Har också uppfattat att alla är välkomna oavsett syskonras eller ras överhuvudtaget. Men ska det tydliggöras så blir väl forumnamnet ologiskt.

Nej det är inte jag som sköter det. Det är ett företag som lägger upp skalen till oss och det är inte bara till att ändra hur som helst. Ni får leva med att det heter siames. Det gör jag :)
#18. Kategoriuppdelning finns inte inom IDP och i så fall blir ju IDP utanför

Sajten ska heta Siames *punkt*
# 17, precis, inga kusiner utan syskonraser! personligen ser jag det som att siameser och orientaler och de långhåriga varianterna av dessa är i princip samma ras, bortsett från färgen och pälsen. *duckar för angrepp*

Då gör det ju inget om det står siames överallt, om de nu är samma ras. Nu får ni tänka på vad ni skriver 
Tror ärligt talat inte att det är någon här inne som orkar bråka om detta längre. Det är ganska uttjatat sedan SVERAK ändrade sina regler för ca 10 år sedan och det är diskussioner som aldrig leder till något nytt eller positivt.
Det är mest uppfödare som tillkommit efter ändringarna som klagar och vill diskutera. Kanske beror detta på att de aldrig var med förr och därmed inte har något att jämföra med?
Tror absolut inte att hakkapelitta behöver ducka härinne 

Detta forum ska ju vara för alla! Trist om någon har känt sig styvmoderligt behandlad. 
När jag har skrivit siames så har jag menat alla de andra "syskonen" oxå. Det blir bara så långt om man ska skriva ut alla typ siames/oriental/balines osv.

#24 - Det kändes lite så men det berodde nog mest på mig själv…. En dålig dag och det känns som om hela världen är emot en!
Nu känns det mycket bättre och jag tycker att alla (åtminstone de som har uttalat sig här i tråden) verkar vara överens om att det är ett forum för alla våra syskonraser!