Siames iFokus

Siames

Etikettofftopic
Läst 3505 ggr
CoralReefs
2011-02-01 23:56
0

HJÄLP export!

Har uppfödare från Manchester som gärna vill köpa en kattunge från mig men det har blivit lite diskussion kring själva exporten. Försöker att få hit dom i första hand men hur fungerar det annars. Dom pratar om cargo men enbart från stockholm? Går det inte skicka från Göteborg eller Malmö?

Avenacattery
2011-02-02 01:35
0

Kastrup

Nilla
2011-02-02 07:57
0

Finns flera alternativ. Kontakta Active Air Cargo. Men du får behålla ungen till den blir könsmogen pg a rabiestesten. Katten måste resa som cargo och ägarna i kabinen.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Millimina
2011-02-02 09:31
0

Hör med Mari, S*Jerremiaz, jag tror hon har sålt till England!

CoralReefs
2011-02-02 10:03
0

Ja jag måste ha kvar ungen till sden är nio månader och sen ska den väl avmaskas 24 timmar innan avresa och 48 timmar innan den kommer in i landet eller något sådant.

Kastrup vet jag också om men tänkte om det fanns något smidigare. Som det ser ut måste ungen flygas via cargo…

Men kan man inte ta den via handbagage?

Fler tips är välkomna!

Lejdet
2011-02-02 11:28
0

# 4 ja sälj den till Norrtälje istället ;-)

Supinesophie
2011-02-02 12:45
0

#4 Man kan ha den med i kabinen jo. Men inte ensam, nån måste resa med den.

ramithi
2011-02-02 13:53
0

#4 en får ikke lov til å ha katt i cabinen til England i vertfall ikke fra Norge jeg har exportert til England selv.

Supinesophie
2011-02-02 16:42
0

#7 Beror det inte på vilket flygbolag? Ryanair har jag läst att inte tar djur som handbagage i alla fall. Men det finns ju andra flygbolag som gör det.

Nilla
2011-02-02 18:37
0

#7 Det beror på England. De har hårda regler. Endast ledarhundar får resa i kabinen. Alla andra djur reser som cargo. (Jag exporterade katt till England 2008.)

Det bästa är att kontakta ett företag som ordnar transporten, så att allt går rätt till. Men man måste själv vara påläst. Minsta fel så fastnar katten i karantän.

www.defra.gov.uk/wildlife-pets/pets/travel/pets/index.htm

[nollottan]
2011-02-02 19:24
0

Har också hört att England är stenhårda och har "egna" regler. De tillåter inga djur i cabinen vid inflygning.

jerremiaz
2011-02-02 21:35
0

Jag exporterade två balineser till england förra hösten, vi löste det så att köparen tog båten till Danmark och jag mötte dem där med två besiktade ( i sverige) katter.

När jag kollade priset på cargo för två katter så skulle det gå på över 13000kr. Det blev mycket billigare så här.

ramithi
2011-02-02 21:53
0

Ingen flyselskap her i landet tar cat in cabin til England. Det jeg gjorde da jeg exporterte til England var at jeg tok kontakt med den Engelske ambasaden pga det sitter på alle opplysninger om export. Å da gjør en vertfall alt riktig. Det fant jeg ut.

CoralReefs
2011-02-03 01:04
0

Tack alla! Nej man får tyvärr inte ha med katten som handbagage utan är tvungen att skicka den via carog vilket kostar 10 000kr för en katt!

Hon var villig att åka hit och hämta men det hade inte spelat någon roll. Vi spinner vidare och ser om jag i stället kan skicka katten till Holland där en vänninga till henne plockar upp katten och hon hämtar den med flyg eller bil därifrån.

Så frågan är vilka flygtransportbolag finns det som jag kan skicka med helst fårn göteborg eller i andra hand malmö till holland??

Någon som vet om reglerna blir annorlunda om hon hämtar i holland? Eller är hon tvungen att rabiestesta och avmaska ungen inom den specifika tidsintervallen ändå?

Nilla
2011-02-03 08:46
0

Fundera på vilken resa som är snabbast och mest smärfri för din katt. Då kanske det är värt att lägga ett par extra tusen för avresa från Malmö (Göteborg) direkt till Heathrow? Katten flyger över på 2 timmar. Jämför det med en segdragen resa Sverige-Holland-England.

Katten måste ju ha rabies och avmaskning ändå. Enkelt att kolla med Defra. Där har du ju all information och alla godkända resrutter för införsel av katt. Flört

CoralReefs
2011-02-03 11:46
0

#14 nej det är lite annorlunda regler till Holland så vad jag vet så behöver den bara rabiesvaccineras. Man slipper testet och så slipper man avmaskningen i ett första skede.

Katten flyger inte holland -england direkt utan den skall till holland och stanna hos en bekant till uppfödaren som senare hämtar upp katten via bli eller flyg. Det känns helt ok för mig och tror absolut inte att detta är värren än att skcka den direkt via flyg till england. Dessutom slipper katten en långdragen resa till stocholm och här handlar det inte om några tusenlappar utan rätt många. Det är givetvis uppfödaren som står för dessa kostnader och jag förstår henne fullständigt i den frågan då även jag tycker att 10000kr för at flyga över en katt är verkligen att ta i.

ramithi
2011-02-03 15:00
0

Jeg synes det høres mye ut å skal betale 10 000 kr for å sende en katt til England. Jeg tror ikke jeg betalte så mye. Nå jeg reiset selv med de to mine så ble det rimligere enn om dem skulle reise alene om jeg ikke husker helt feil.

[nollottan]
2011-02-03 16:33
0

katten måste ju endå flyga cargo Holland-England så där blir det ju ingen skillnad (kanske i pris) skulle hon hämta den med bil i Holland blir det ju en lång bilresa istället. Jerremiaz lösning tycker jag låter som den bästa. Blir många mellanhänder för katten annars är det jag tänker på. Kostar det 10.000 kr för katten även om hon kommer till Sverige och tar med sig katten som cargobagage tillbaka?

CoralReefs
2011-02-03 16:50
0

En mellanhand för katten är inte mycket och det är inte det som är frågan här utan jag undrar vilka bolag som går att anlita..resten löser nog jag och uppfödaren själva.

Japp det kostar 10 000kr oavsett då katten måste åka cargo så hnnes resa hit kvittar egentligen då det skillnaden blir att hon själv kan checka in katten i stället för att jag gör det.

[nollottan]
2011-02-03 17:42
0

jag har jobbat på "backen" på flygplats i flera år och har sett alldeles för mycket vid hantering av djur… det är bara därför jag är så skeptisk, inte meningen att vara frågvis.

Viktiga frågor vid Cargo är tempratur under flygning (i planet) och temperatur på marken. De tar ingen hänsyn till att lasten kan behöva vänta på vagnen innan lastning på flyg (eller efter avlastning innan de kommer in på terminalen). Att burarna ska vara hårda är för att hanteringen är väldigt dålig, oftast kastas burarna upp på banden till flyget. Sen kan lasten stå otroligt staplat så syrenivån vill jag inte tänka på för att inte tala om ljudnivån som är i cargoutrymmet. En del djur klarar denna hantering en del inte, men jag är övertygad om att det är en ren skräckupplevelse för alla. Jag vet att det just nu diskuteras på jordbruks verket hurvida frakt av smådjur på cargo kommer att få fortsätta i framtiden eller inte. Det är alldeles för många "markpersonal" som gör anmälningar och säger ifrån. Jag vill inte med detta säga att du inte ska exportera din katt jag vill bara upplysa dig så att du tar reda på så mycket fakta du bara kan innan resan, så att det blir den bästa möjliga :-) och ställ krav! de har du rätt till! lycka till

CoralReefs
2011-02-03 18:33
0

Jo jag har hört talas om dålig hantering tyvärr därför men här känns det som om jag absolut inte har något val. Enda valet jag har är om katten åker till holland så har vi möjlighet att välja bolag som han skall skickas med.

Men som sagt inget är klart ännu och jag har ännu inte tackat ja till exporten och kommer inte att göra förrän jag vet hela leveransvägen.

Nilla
2011-02-03 20:40
0

#19 Du sätter ord på mina tankar. Ja, det är faktiskt inte klokt att smådjur behandlas på detta viset. De borde få vistas i ett lugnt rum medan planet lastas och sedan föras ut till flygplanet i BIL av speciell personal som har utbildning i hantering av djur samt även ANSVAR för dem, tills dess de är lastade. Det borde också vara dräglig temperatur och bullernivå i den del av planet som djuret befinner sig i. Vi betalar ju en hel del pengar för den här skitbehandlingen av våra djur! Rynkar på näsan

[nollottan]
2011-02-03 20:58
0

21# det är just det jag tycker är så otroligt konstigt att det kostar så mycket pengar när lasten endå hanteras som vilket bagage som helst. Men jag litar på Angelicas omdöme jag tror hon finner ut det bästa :-)

Nilla
2011-02-04 08:40
0

#22 Ja, naturligtvis. Glad