Siames iFokus

Siames

Etikettsjukdomar
Läst 5205 ggr
Sussi89
2011-01-30 13:57
0

Lite bekymrad...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kan inte rikigt sätta fingret på det men jag tycker att min Björne inte känns rikigt kry. Han smyger ibland runt i lägenheten som om han skulle vara rädd för något. Men så ropar man på honom så kommer han oftast smygande och ålar sig upp i knät. Så kryper han ihop till en liten boll.

Ibland känns han väldigt varm över ryggen, nästan så att det är obehagligt att hålla i honom för han är så varm (jag har ingen termometer så jag vet inte om han har feber)

Det tredje ögonlocket är ofta synligt på honom också.

Detta har hållit på i kanske lite över en månad.

Mina sphynx är även väldigt kass i magen, och jag får ingen ordning på det. Ska ringa veterinären i morgon om det :/Ska se om dom vill ta sig en titt på Björne då också.

Ska väl nämna att Björne heller inte är helt 100 i magen…

Vad tror ni? Jag frågade min pojkvän om han tyckte att Björne var annorlunda, men han svarade att han tyckte att han var som vanligt :/

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

Sussi89
2011-01-30 13:58
0

bild till

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

cosbykatten
2011-01-30 13:58
0

Tycker det låter som en bra idé att be veterinären titta på din Björne - katter är mästare på att dölja att de är sjuka, så det kan nog vara klokt att lita på magkänslan att det är något som inte stämmer.

Sussi89
2011-01-30 14:09
0

så bra, jag tror nog också det är en bra ide…

S*Winterwind

Helenaf76
2011-01-30 14:12
0

Instämmer. Gå på magkänslan och be veterinären titta på  honom och ta lite blodprover kanske.

Nilla
2011-01-30 14:14
0

Ja, ta katterna till veterinären. Det är något som inte står rätt till. De kan ha en infektion och detta kan ju göra, att blinkhinnorna på din katt åker fram.

-veterinärbesök med bägge katterna

-avmaskning eller "kolla masken"

-diet med Diarsanyl och någon form av probiotika från apoteket

Lycka till och tala om hur det går. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

MalinL
2011-01-30 15:08
0

Jag instämmer med övriga. Ta katten till veterinären, be att de tar ett blodprov, så att ni kan se alla värden, och låt dem även tempa honom.

Ang magarna så finns det parasiter som kan ge dålig mage så jag rekomenderar även att ni testar för dessa. Giardia, kan man testa via "Kolla Masken" (Vidilab) eller SVA. Om ni testar via kolla masken kan man skicka in avföring som vanligt, men skriv på följesedeln att du vill ha grunanalysen utbytt mot en giardia analys.

En annan parasit som kan ge dålig mage är tritrichomonas foetus, TF. Detta kan man inte kolla för via vanliga avföringsprover utan man får skicka in avföring till SVA och be om att de gör ett PCR test för TF. Avföringen ska vara färsk och inte innehålla kattsand. Katten ska ha lös mage/ diarre för att man ska få ett tillförlitligt svar.

Det är viktigt om man vill kolla för TF att katten inte nyligen fått antibiotika, eller avmaskats (inom de senaste veckorna). Testa alltså för TF innan ni sätter in någon behandling.

En jättebra länk om TF: https://secure.vlsstore.com/Media/PublicationsArticle/PV_31_08_374.pdf

Rokkur
2011-01-30 16:08
0

Stackars Björnepojken, tror med du gör bäst i att åka med honom till vet.

Kan kika på honom sen när jag kommer förbiGlad

Bifogar en  bild på Björne som bebisKyss

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

Nilla
2011-01-30 16:26
0

#7 Oj oj oj, vilken liten skrutt! Kyss

kalindas
2011-01-30 17:31
0

Säger som de övriga, åk till veterinären med dem.
Kolla de som Malin skriver om ovan. Ta även blodprov och kolla njurvärde, levervärde med mera.

Håller tummarna att det inte är nå allvarligt med killen!

/Elisa

SmirreIce
2011-01-30 18:11
0

tycker också att det låter som om du borde åka till veterinären, de är ju faktiskt allra bäst på o se om det är något fel..

Rokkur
2011-01-30 18:23
0

Har klämt lite på Björne och verkar som om han har ont i ryggen stackarnRynkar på näsan Vi gissar på att han har klättrat och sen trillat ner, han klättrar gärn och mycket den här katten! Han är som sussi skrev väldigt varm om ryggen och verkar öm när man känner över ryggen på honom. Så Sussi ska ringa veterinären imon, hoppas vi att det inte är nåt allvarligt :(

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

kalindas
2011-01-30 18:26
0

Låter inte kul. Har ju själv en katt med ryggskada här. Rynkar på näsan
Om ni får utskrivet Metacam, hör av er till mej innan ni åker till apoteket. Har en öppnad flaska här som blir för gammal om den inte används.
Vi kanske kan göra ett byte?

/Elisa

Helenaf76
2011-01-30 19:27
0

Lilla gubben då, håller tummar och tassar stenhårt!

Spotless
2011-01-31 10:55
0

Hoppas ni får reda på vad som är galet så att de alla kan få må bra igen snart!

kalindas
2011-02-01 11:36
0

Hur har det gått? Varit hos veterinären med honom?

/Elisa

Sussi89
2011-02-01 12:27
0

Björne var hos veterinären i går. Dom röntgade ryggen och det visad sig att han hade en C höft och en frisk höft ska vara A eller B. Detta var visst medfött.

Ledkulan i ena benet ligger bara ca 1/3 i skålen och i vanliga fall ska det vara mer än halva. I och med det så felbelastar han ryggen och spänner sig.

Nu går han på smärtstillande och antiinflammatoriskt. Hela veckan ska han "vila" och nästa vecka ska han börja på rehabilitering. Två gånger i veckan i över en månad(Hoppas verkligen försäkringen tar det, ska ringa idag om det)

Det onda i ryggen kommer att komma i skov, så jag ska alltid ha smärtstillande hemma och behandla honom  när det behövs. Rehab kommer han väl också få gå på flera gånger om året.

Min stackas stackars Björne :(

( På bilden är Björne på morgonen innan han skulle till doktorn! Han skulle då visa mamma att han mådde  så bra så. Och klättra upp på dörren med Björnelina var ju inte svårt alls)

S*Winterwind

[nollottan]
2011-02-01 12:51
0

oj oj då det lät ju inte så kul. stackarn

kalindas
2011-02-01 12:54
0

Det är väl som med Smilla att det kommer i skov. Hoppas att han inte blir deprimerad av Metacamen bara.
Tror det är vanligare med höftledsfel på kat4 katterna än vi vet om. Detta är tredje eller fjärde katten jag hör om som har höftledsfel.
Tror att det inte är helt fel att HD röntga sina avelsdjur.

Det finns ett alternativ när det gäller HD på katt. De operera bort höftkulan och det kan hjälpa.
Finns en duktig Ortoped på Västra Djursjukhuset i Göteborg.

/Elisa

Sussi89
2011-02-01 13:15
0

Det var lite roligt vi fick en liten rundtur inne på rehabavd.  Det såg väldigt fint ut. Dom visade olika maskiner som Björne skulle få träna på. bla en vattenbassäng som han skulle gå i, undrar vad Björne kommer att säga om den :/

S*Winterwind

kalindas
2011-02-01 13:17
0

Stackars Björne. Bada ofta. Flört
Hoppas din försäkring täcker det.

/Elisa

Siameshona
2011-02-01 13:19
0

Stackars liten. Vattenbassäng! kan bli intressant!

Helenaf76
2011-02-01 13:50
0

Stackars lilla Björne. Håller tummarna att skovet går över fort.

Sussi89
2011-02-01 14:35
0

Nu tog inte försäkringen rehab, attans! :( Men det får gå ändå, det var inte hopplöst dyrt iaf… Björne ska börja nästa torsdag.

Och på torsdag ska jag till veterinären igen med min Sammi, hon har haft diarre jättelänge och svullna körtlar på halsen. Hon gick på diet förut med canikur för att få stopp på diarren, men lyckades ej. Hon har även varit slöare än vanligt tycker jag. Och vill bara ligga på elementet hela tiden.

Och nu när jag inte inbillade mig när Björne var dålig så borde jag inte tycka att jag inbillar mig att Sammi är dålig…eller?

Sen får det vara slut med sjuka katter! Min plånbok håller inte för mer snart :/ Speciellt när jag bara har en halvtid denna månaden!

Men är det något man ska lägga pengar på så är det väl djuren!

S*Winterwind

Spotless
2011-02-01 14:45
0

Vilka tråkiga nyheter, men det måste ändå vara skönt att veta vad som gör att han inte mår bra. Lycka till med rehab!

Om din tjej har problem med lös mage och det inte vill ge sig bör du absolut ta henne till veterinären. Tror inte att du inbillar dig när du känner att hon inte är hundra. Har hon lös avföring så blir hon uttorkad plus att hon inte kan tillgodogöra sig maten på rätt sätt. Lycka till med henne också!

kalindas
2011-02-01 14:46
0

Svullna kötlar låter inte bra. :-(
Om du köper veterinärfoder, köp Hills d/d eller w/d. Inte i/d.

Det är som man säger, en olycka kommer sällan ensam.

/Elisa

hecajon
2011-02-01 15:31
0

Rynkar på näsan Det lät inte roligt alls för grabben! Och sen att tjejen inte mår riktigt bra heller, varför ska sånt hända vår kära små fyrtassade?

Hoppas verkligen att allt går åt rätt håll nu för dem båda, kram

MalinL
2011-02-01 15:35
0

Om du har problem med dåliga magar så kan du som sagt prova att testa för TF. Men katten får då inte ha ätit antibiotika under en tid.

cosbykatten
2011-02-01 18:07
0

#23 > Tänk på att om Björne accepterar waterwalken på rehab-avdelningen och accepterar vattnet, så kan man även simträna katter med höftledsproblem hemma i badkaret :) Tappa upp rejält med vatten, ta på en sele + koppel och låt katten simma på samma ställe i vattnet. Men det kräver ju att katten accepterat simmandet, så det inte blir massa sprattel och desperata försök att ta sig upp… jag vet personer som simtränar väldigt små hundar hemma i badkaret, med lysande resultat! :)

Nilla
2011-02-01 21:27
0

Oj då, stackars Björne! Vilken tur att du tog honom till veterinären. Har bara hört om hundar med höftfel tidigare. Hoppas att han kan leva ett normalt liv ändå. Vi håller tummarna! Glad

Sussi89
2011-02-02 14:27
0

#24- Det är väldigt skönt att veta vad som är fel. Man känner sig så hjälplös.

#27- Jag ska se vad veterinären säger i morgon, annars ska jag nog testa det!

#28- det har jag inte tänkt på faktiskt, men det är ju en bra ide! Lite billigare också! :)Nu har ju inte jag någon badkar, bara en liten badbalja till SammiSkrattande Men min mamma har ju ett badkar, och det är bara 10 minuter till henne, skulle vara närmare än dom 35- 40 min som det tar till Viskadalens :/

Jag måste bara berätta detta också, jag ringde Agria idag för att höra om rehabilitering som tilläggsförsäkring, det visade sig att dom inte har den längre :S För att det var inte så många katter som behövde rehab!

S*Winterwind

MalinL
2011-02-02 14:30
0

#30 Veterinärer i Sverige vet inget om TF (generellt) många hävdar tom att det itne existerar i Sverige (vilket det gör). Glad

cosbykatten
2011-02-02 14:40
0

#30 > Tänk på att han bör ha vant sig vid simträning och vatten på rehab först, annars kan det nog mest bli ett enda stort plaskande och en jobbig upplevelse för honom.