Kattsalmonella ökar kraftigt
Nu kommer rapporter från flera djurkliniker och sjukhus om att katter med salmonella ökat kraftigt i år. Vanligen brukar dessa kliniker och sjukhus rapportera in 3-5 fall per år vardera. I år har t ex Uddevalla smådjursklinik redan haft 5 fall och trenden finns över nästan hela landet. -Möjligtvis kan denna trend bero på den milda vintern säger Ulla Björnhammar veterinär på Uddevalla smådjursklinik och ordförande för Manimalis.
Katterna smittas troligen av att de fångar och äter småfåglar. Fåglar som bär på salmonella är oftast försvagade och på så sätt ett mer lättfångat byte för katten. Problemet är att kattens symptom inte är de samma som för människor med salmonella. Katten blir först slö och drar sig undan, slutar att äta och dricka. Den kan få feber och ibland kräkningar och diaréer. I värsta fall sprider sig bakterierna ut i blodbanan och förorsakar då blodförgiftning.
Behandlingen är uppvätskning och antibiotika i väntan på provsvar. Vid positivt provsvar så sätts en mer specifikt verkande antibiotika in. Om man kommer in för sent med katten hjälper oftast inte behandlingen utan infektionen leder till döden. För de katter som tillfrisknar gäller att de fortfarande kan sprida smittan i ca tre veckor så det är inte t ex lämpligt att lägga sin smörgås på ett bord där katten har vistas utan att först rengöra bordet. I övrigt när det gäller hanteringen av smittbärande katt så är det först och främst god handhygien som gäller.
Kan det ha något att göra med att sk Barf-foder blivit så populärt? Till viss del består väl detta av rå kyckling
Tja, eftersom man inte riktigt vet orsaken så kan ju en teori vara lika god som någon annan.
När det gäller Barf så framförs det ofta att katterna inte är lika mottagliga som oss människor för de smittoämnen som kan finnas i rått kött samt att allt kött som säljs i sverige är noggrant kontrollerat. Själv har jag aldrig riktigt trott på att den tesen överensstämmer med verkligheten..
#2 Svenskt kött ska vara ofarligt att äta rått, men ibland finns det ju utländskt kött som är packat i butiken och då kan det uppstå missförstånd varifrån köttet egentligen kommer ;)

Personerna i ovan inlägg #0, #1 och #2 har lämnat iFokus och blivit bortplockade av de som driver hela idén men jag hoppas att du kan få kommentarer av andra :)
Jag tror inte heller att det har med maten i våra köttdiskar att göra, utan mer som det står i rapporten (misstanke om smitta från småfåglar t ex).
Men man kan mycket riktigt bli lurad av förpackningar. Förhoppningsvis görs det stickprovskontroller ofta (?)
ja, jag hoppas också att det utförs stickprovskontroller. jag ger bara mina katter älgkött och svensk kyckling på påse, och undviker sånt som kan ha blivit ompackat. de går på en slags "barf-light" diet ;)

Barf-light låter bra :)
På tal om salmonella så borde ju det även öka hos oss människor om det hade varit pga köpt kött. Verkar ju konstigt om bara katterna blir sjuka… Nej, jag ska fortsätta köpa kött från Sverige och hoppas att varken jag eller katterna blir sjuka :)
Älgkött var en bra idé. Kanske går bra med skav (från ren, älg och hjort) också…
jodå, här hemma äter vi "viltskav" som man köper i affären! har man ingen som jagar så… ;)
javisst, det borde ju hellre öka bland folk än hos fä om man säger så, eftersom det i högsta grad är vi som utsätts mer för människo-maten. salmonella och campylobacter finns ju i mer än bara rått kött också, t.ex ruccola och andra sallader.

Groddar har jag hört något liknande om och sen finns det massor av människor som älskar råbiff (inte jag). Tror att man ska ha nötkött men jag vet en del som gör råbiff på blandfärs.
Tror att en stor del av svenska folket hade suttit på toa nu om det hade varit fel på våra matvaror.
Idag blir det nog en paket skav till katterna. Blev sugen på att testa ju :)
tänk på att viltkött är ganska starkt, för magen, så prova lite först innan du öser på, så du inte får katter som över äter sig. det är hemskt roligt att ge dem vilt, dom morrar och fräser åt varandra och beter sig som små tigrar 

Tackar för tipset
Då tar jag det försiktigt. Ska bli spännande att se om de som aldrig vill ha rått, gillar vilt… Vår hane älskar rått, så han blir nog glad för lite nyheter.

Det blev viltskav och det slank ner som det var - supergott hälsar Kama (de andra stod och glodde 'Vad är det där nu då?!')

För vissa tar det ju lite tid att haja det där med rå mat. Min ena kille fattade inte alls, så jag började halvkoka maten för att sedan göra den "råare och råare…" ;)

De andra kommer aldrig att lära sig BARFa på riktigt, de svälter hellre ;) Vår äldste är född 1993 och han har aldrig godtagit rå mat genom åren.
Våra importer har däremot alltid gillat rått mer eller mindre, men jag tror att det är för att kosten har sett ut så i hemlandet. De har varit vana från start :)