Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 3751 ggr
Supinesophie
0

Lös i magen :(

Oddie har sedan fredag/lördag varit lös i magen. Det är inte direkt diarre men det är inte så najs om man säger så.. Han verkar inte slö annars och har inte feber.

Jag vet inte vad det beror på men det som jag kommer på är:

1. Han har blivit tvättad med shampo och jag kanske inte sköljde ur det ordentligt Skäms

2. Han har fått RC babycat och kitten mjukmat som han inte har fått förut då han har fått mjau och bozita. När han åt RC babycat torrfoder så va han bra i magen.. I dag har han inte fått RC men han fortsatt orolig i magen.

Det ända jag har kommit på att göra är att han nyss fick lite fil med bakteriekultur (låglaktos). Finns det något annat jag kan göra? Om det itne blir bättre så ringer jag till veterinären i morgon och rådfrågar.

SmirreIce
0

men stackars liten, men en sådan där pasta på spruta, finns hos veterinären, kommer inte ihåg namnet. eller kan det vara canikur? inte helt hundra.

Supinesophie
0

Ja, det kanske skulle vara nåt. Ska fråga vet om det..

MalinL
0

Pro-kolin är också bra.

kalindas
0

Det är säkert pga foderbytet. Gå tilbaka till det han är van vid och ge honom Pro-kolin som Malin rekomederar. Glad
Hoppas han rättar till sig fort. Nästa gång du byter foder så byt väldigt sakta…

/Elisa

kalindas
0

dubbelpost

/Elisa

SmirreIce
0

ja, så var det pro-colin

barkens
0

Här fick han RC babycat torrfodret, men mjukmaten som RC har (kitten) testade jag bara någon gång, så kanske kan vara det. Det var ju lite rinnig konsistens på det om jag inte missminner mig.. Stackars :(

några övriga tips än de andra bidragit med har jag inte heller.

cosbykatten
0

Kan meddela att syster Pixla äter RC's babycat-blötmat med stor aptit och utan att vara dålig i magen… men sånt kan givetvis vara individuellt.

Supinesophie
0

#7 han fick äta upp den påsen som jag fick av dig, men sen har han fått äta orijen som är för både vuxna och ungar och så har han fått mjaus kattungemat som blötmat. Det gick bra. Men det är kanske itne ås konstigt att han har blivit orolig i magen så många olika foder jag har petat i honom. Han har även fått bozita som inte är för kattungar så det kan ha varit det också.. Nu känner jag mig skyldig här Obestämd Nåja ska vara försiktigare med fodret från och med nu och ringa veterinären i morgon och se om jag kan få pro-colin eller canikur.

barkens
0

#9 jag menade inte så, du behöver inte känna dig skyldig (alltså det var verkligen inte så jag menade) för alla katter är ju olika känsliga och det kan man inte veta. Det kommer garanterat gå över ;)

Supinesophie
0

#10 Nej det var inte du som fick mig att känna mig skydlig! Visste ju innan att det antagligen är mitt fel att han är dålig, bara konstaterade att jag kanske itne har varit så smart med kattmaten :)

GunillaSverkersson
0

Canikur tycker våra katter är gott, de flesta hatade prokolin det ska väl vara samma sak .

Jag skulle bara gett  kokt kyckling i små portioner ofta med mycket vätska (vatten) tills magen lugnat ner sig i några dagar.

Det viktigaste är ju att han inte blir uttorkad,  kolla genom att nypa upp skinnet på huvudet, det ska åka tillbaka ganska snabbt och inte bli något kvar.

Detta med uttorkad är kanske inte aktuellt i ditt fall men jag skriver det här ändå , det kan ju gå fort med våra små kattungar och det är juGlad andra som läser.

Lycka till med lilla Oddie det går nog över snart

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Supinesophie
0

#12 Tack! Han är kanske en aning uttorkad :/ Det blir ingen mjukmat för honom i kväll i alla fall och torrmaten tar jag bort.

Supinesophie
0

I morse var vi in till veterinären och där klämdes och kändes det och tempen togs. Ingen feber och inga andra fel. Med oss hem fick vi canikur och Hills blötmat för känsliga magar. Nu är det bara att hålla tummarna att det fungerar!