Hjälp!!! Ett sår, vad är det?

Våran hankatt hade plötsligt ett sånt märke på ena sidan av pannan i somras. Rengjorde det och det började sen aldrig att krångla utan läkte fint och nu syns det inte mer. Misstänker att han slagit i någonting hemma. Kanske din katt druttat på rumpen vid ngt fall?

Ser nästan ut som en av analsäckarna har spruckit…
Jag hade ialla fall åkt till vet å kollat läget. Kanske behöver spolas å få sej en dos medicin. 

Jag hade satt på honom tratt och gjort rent såret i första hand och så kontaktat veterinär för att kolla upp det.

Om du har tänkt att använda honom i avel i framtiden så skulle jag ta honom till en veterinär snarast och förhoppningsvis hinna stoppa ev infektion. Får de infektioner så nära testicklarna kan de bli sterila då de är mycket känsliga för ökad temperatur, även bara en grad. Mer känsliga än vad människor är.
Fick rådet av en vet som höll föreläsning om katters fertilitet, hon sa att om en hane får inflammation i pungen så är det bara ren tur om de inte blir sterila efteråt. Fast då pratade hon iofs om bett i den regionen..

#1 Känns inte som att han skulle slagit i något.. mer att han dragit av päls själv isf.
#2 Analsäckarna? men det är ju inte på eller precis vid analen..
#3 Jag ringde veterinären direkt, såklart och hon sa att jag skulle tvätta med klorhexidin och ifall det var varigt eller blev värre åka in..
#4 Aj satan.. det var ju inte vidare bra.. då ska jag boka veterinärtid imorn.

Hoppas det går bra för den fina killen
- S*Broddan´s - www.broddans.se

Har han väldigt tät päls där den kala fläcken är? Kan vara någon typ av fulktexem.
Men om det ser ut som det varit en böld/hål/sår där så kan det vara analsäclarna som bokskogen säger.
Analsäckarna sitter ca 20 i fyra på var sida (något nedanför) bajshålet.
/Elisa

Han har inte haft analsäcksinflammation tidigare då så att det kan ha bildats en fistel under huden? (spånar bara då jag har arbetat med människor med såna besvär..)

Har haft fistelgång från analsäcken på en av mina tidigare killar och det såg ut ungefär så där. Fick spolas å göras rent hos vetten. Han var ju kastrat så d var ingen fara för hans nötter. Nog bra å kolla upp det.
Vår cornish rex-kastrat har haft problem med sår i pälsen och efter en utredning hos SVA i Uppsala så visade det sig vara en allergi mot ett speciellt dammkvalster. Till en början fick vår stackars katt ha sparkdäkt för att han inte skulle slicka upp sår men efter medicinering med Atopica har besvären försvunnit och uppkommit bara vid enstaka tillfällen då det är extrem torr inomhusmiljö, dvs, som nu under den kalla vintern. På honom har det alltid verkat som det har kliat och därför har han slickat upp såren. Det enda sår som nu ibland återkommer sitter dock på ryggen, men tidigare slickade han upp sår på magen och baktassarna.

#10 Stackarn.
#11: Ja, det har varit synd om vår stackars Mandel, först bli omplacerad flera gånger under sitt första år, sedan få allergi och efter det pankreatit som grädde på moset. Han medicineras dagligen för båda och kommer fortsätta med det livet ut. Men han är en ängel när det gäller medicin och nu har han en siameskompis sedan drygt ett år som håller honom igång. Alldeles nyss busade de förbi bakom min rygg och då är det svårt att komma ihåg att han snart är elva. Så livskvalitén är det inget fel på, medicineringen till trots.

#!2 E ju skönt å höra iallafall. 

Okej, det ni beskriver låter inte alls bra, så ska kolla upp det snart.

Har varit hos veterinären nu och kollat upp Yoshi och hans juveler. När de kollade så lossnade det mer hår från pungen och precis brevid. Det var alltså mer utspritt än vad jag trodde. Så dem rakade honom på pungen och baddade på med klorhexidin. Så fick jag recept på en salva som jag ska ta på 3ggr dagligen i 7 dagar och hålla honom isär från de andra. Då borde det vara borta, så det verkade inte vara värre.
#5 > Skönt att du varit iväg och att veterinären kikat på det. Hoppas att det ordnar till sig med grabbens juveler 

Vad var det för något då? Låter ju inte som d var vad vi trodde utan nått som smittar om du ska dom särade.

undrar också vad diagnosen blev då? låter ju som om det är nån slags infektion i alla fall ? Vad var det för salva då?

#17 min tanke angående att de ska hållas isär är att de övriga inte ska kunna slicka på såret…
Är också nyfiken på vad veterinären trodde att det var. Jag har själv aldrig sett något liknande.

Jag skulle hålla isär dem eftersom min andra hane inte ska slicka på det.. men då måste först införskaffa mig en till låda så Yoshi får gå på toa också :P (Han har ju tratt stackarn, så han kan ju iaf inte slicka. Hon sa ingenting om smittorisk.
Veterinären kunde inte komma fram till vad det kunde varit som bröt ut det. Hon sa att det borde inte hända något med testiklarna (men att man vet ju aldrig) Hon trodde att det bara vara en irritation.. och att han då varit där och gnagt av håret.. men jag trodde också det kunde vart att han hade haft intorkat bajs (för det händer ju) Så från och med nu ska jag vara mycket nogrann med ifall kissarna har något misstänksamt på sig och ta bort det med det samma. Kan ju också vart att killarna bråkat/ busat för mycket och att Kazmir kom åt på något konstigt sätt, men det vore konstigt om det skulle vara det. Skulle inte tro att Kazmir skulle göra något sånt på Yoshi.
Detta innebär att vi får avvakta och se ifall denna koksaltlösning och salva hjälper. (Fucidin 2% salva)
Så fin han är!
Yoshi är klart mycket vackrare framifrån! 
Kan ju vara att han är lite stressad som fertil och rycker päls. Det gör ju många stressade katter. Lite dumt ställe bara…
Men det märker du ganska fort om du slutar med tratten, eller om han försöker rycka på andra ställen.
/Elisa

Instämmer med #22 Han är mycket vackrare frammifrån <3
Hoppas eländet går över snabbt.

Fucidinsalva är ju antibiotika. Hoppas snyggingen blir snygg även där bak snart och slipper "dumstruten"
PS. Ball musmatta ;-)
Han ser väldigt stålt ut i sin tratt 
Hade exakt såna märken på en hund en gång. Då sa vet att det var en allergisk reaktion på loppbett. Hehe, jag trodde inte på det förrän jag fick se de lustigt formade svarta skorpionliknande djuren i mikroskopet. Rakning och salva så blev det bra iallafall.

Vad skönt att det inte verkar vara något allvarligt med honom och juvelerna
Fin kille framifrån
Jag fick Fuciderm utskrivet en gång, en antibiotikasalva. Troligtvis är det därför ska de hållas isär och han få se snygg ut i tratt så ingen ska vara där och kunna slicka på det precis som #24 skrev. Undrar vad skillnaden är på dessa salvorna?

#27 ingen skillnad alls

#28 Tack

#27 Fuciderm innehåller både antibiotika och kortison, Fucidin bara antibiotika.
Instämmer med övriga, snygg kille!

#30 ytterligare ett tack för informationen
Alltid lär man sig något nytt!

Nu har det gått nån dag och jag har faktiskt inte haft dem isär, det har gått så bra att ha dem tillsammans, Kazmir vill inte slicka Yoshi och Yoshi är så lugn.
#22 så kanske det också kan va, man vet aldrig, men ska se efter denna kur, ifall man biter på sig själv då..
Måste bara berätta att jag har en vit fäll (från Ikea) här hemma och den är ju så go och mysig att ligga på, men nu den senaste veckan har Kazmir och Yoshi fått tokryck på den och slitit och dragit i den så det flugit fällbitar här och var runt om. + att dem får ju inte komma in i sovrummet vårat eftersom Luna är därinne (när hon inte löper så får dem i vanliga fall sova med oss alla tre. Kazmir är såååå kelen när vi vaknar och kommer ut till dem.) Kan det vara frustration på att dem inte får vara med min lilla Luna som löper eller att de inte får komma in i sovrummet och sova med oss?
#24 Visst är musmattan fin :P
Ja, han är så fin o stolt, mja.. det vet jag inte om jag kan säga, men säger mamma att man måste, så måste man. Yoshi blev helt galen när jag tog på han tratten. Han fick tokryck och bara slängde sig runt och sprang o gick bakåt, krockade in i saker osv. Hanvantrivs i den. (måste bara säga att det är första gången han har tratt också)
Här får ni en bild på honom, så han slipper skämmas med tratten. (han ville inte att jag skulle lägga upp trattbilden eller rumpbilderna fördendelen)

Vacker pojke
en riktig skönhet
Lite kul, vi har också fårfäll från IKEA Kelso har gjort exakt lika dant,ussarna har rykt. jag tror att han har gjort det när han varit frustrerad, honan inte varit redo, lite sur på mig eller liknande.
Tvätta fällen om du inte gjort det (ull program på tvättmaskinen eller för hand) det kan vara mycket starka ämnen i garvat skin. Jag reagerar med ellergi när jag går barfota i skinnskor.
Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss www.broddans.se Glad
#33 Det låter som en bra idé. Min syster hade en Golden Retriever som reagerade på en ullmatta som tydligen var "preparerad" på något sätt. Han hade hudproblem och "hot spots" och de verkade klart förvärras när han låg på den stora vita mattan i deras vardagsrum. De plockade bort den. Någon skumt var det med mattan. Kanske kemikalier?
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Naaw han är för söt ;-)
Stackars snyggkillen!;( Hoppas att allt går bra och att han slipper ha ont lille vännen;)
Vad gäller kemikalier i textiler kan jag meddela att det tyvärr inte är särskilt ovanligt. Själv fick jag kraftiga röda utslag i hela ansiktet efter att ha legat i min sambos soffa, med ansiktet mot armstödet. Så visst kan det vara något sånt som ligger bakom håravfallet…

Kanske ska ta och tvätta fällen ändå.. :) så vi slipper det i fortsättningen.