Storlek över tid
Jag är lite nyfiken på om storleken på våra siameser/orientaler förändrats emot förr. Har de blivit större eller är det samma storlek?

De har blivit mindre :(
Jag tror först större för att sedan bli mindre igen. Tyvärr så har ju även denna ras amerikaniserats.

To av mine jenter er store. Mammaen til det siste kullet mitt er vel ca 4 kilo. Har opplevd at når hun har blitt BIS har hun vært større enn den hannkatten hun har slått ut. Lille Petter er nå 12 uker og veier litt over 1,5 kilo.

Jag gillar när de har bra storlek 
Min hane väger 5,3 och är 10 månader gammal. Tjejerna väger mindre, runt 3 - 3,5 ungefär.

Vilken underbar bild på snyggingen Coco! Tänk att få köra ner ansiktet i den goa magen :)
Kattungemat älskas av mina tjejer oxå.

Kjekt du synes det
Han er bare så god
De har blivit mindre alltså! Jag tyckte det när jag var och tittade på mina ungar. Jag hade nämligen kontakt med siameser för 10 år sedan och ingen däremellan så den spontana reaktionen när jag såg de "morderna" siameserna var "Oj, vad små de är!" Sedan trodde jag att det var inbillning, men så är det alltså inte… Jag har för mig att en av siameshonorna vi hade vägde 4kg, utan att vara tjock…
Hur kommer det sig då? Att de har krympt menar jag?

Min oriental väger 4kg och är 1½år. Min hona 7½mån väger ca 2,4kg. Vid vilken ålder är orientaler färdigväxta? Någon som vet?
jag vill ha stora katter :)
har en liten kille på 4kg och en 8 månaders grabb på 3,5kg som jag tror kommer bli ganska stor. *hoppas*

Vår orientalhona Zilla (mamma till Prizilla och Pirelli) väger 4,4 kg i normala fall. När du tittade på kullen vägde hon ännu mer PollyBoffin. Siameshonorna väger mindre: Zarah 3,4 kg och Mazetti 3,6 kg. Pirelli väger idag 1680 och Prizilla 1580 då de är lite drygt 13 veckor gamla. De blir nog inga små katter direkt, långa kroppar och höga ben, alltså både modern kropp och rejäl vikt.
Jeg har en liten orientaler gutt på 8 uker som veier 1.2 kg nå. Hans pappa veier en ca 4.5 kg,engelsk ikke stor i lengdene,mer i bredden,for han er altfor glad i mat. Men denne sønnen har mye av det pappan mangler,han ser ut til å bli både høybent og laaaang kropp. Store katter med gode lengder som er elegante….det er vakkert det.
Den største sjarmøren her i huset veier nesten 7 kg for tiden,lever på kittens og er kastrat, 5 år veldig snart. Men han var nettopp på dyrlege sjekk,og dem syntes han holdt seg veldig bra til kostholdet å dømme. Felix er en stor og lang katt.
Håper trenden snur da,at kattene blir større igjen,det uten tvil mye penere.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Jag gillar stora katter, riktigt maffia
#12 Hon var lite rund om magen när vi hälsade på!
Hon var nog den jag inte tyckte var "liten", men det var som sagt var en spontan tanke när vi kom in… Jag ska se om jag kan hitta lite bilder på de siameser vi hade och lägga upp… Dessutom har jag haft Gizmo i 2år och han vägde nästan 6kg (utan och vara en tjockis då), så jag är nog lite "hemmablind"!
Det är nog inte så konstigt om de blir stora med två mammor!
Längtar efter dem…

Ja Terése, snart är det dags för deras flytt, jag kommer att sakna dem väldigt mycket. Ja, Zilla blir rund när hon får ungar, hon gillar kattungematen också, det brukar hon springa av sig när ungarna flyttar. Nej, det är nog inte konstigt om de blir stora med två mammor men en del beror också på generna förstås. Det här var en lyckad kull ur många aspekter, framför allt är de väldigt trevliga och sociala men också vackra, charmiga och sunda. De får nu en sista finputsad social träning, blir bra rustade inför flytten. Storlek är förstås relativt, förr var siameserna mer bondkattslika med runda satta kroppar, idag ska de stå på höga ben med långa kroppar (som Mazetti) och det gör att man uppfattar dem annorlunda också. Om de är välmusklade kan de se smala och mindre ut än vad de faktiskt väger. Jag ska shoppa åt dig den här veckan, vill du ha en kattsnurra också? Det är en boll som ligger i en rundel med hål så de kan stoppa ner tassarna och snurra den? Jag trodde att mina katter var alldeles för smarta för sådana leksaker men ungarna gillar sånt, det tränar motoriken också. Kostar runt en femtilapp.
Låter som något de kan ha riktigt skoj med så köp en sådan!
Jag förstår att du kommer att sakna dem, de är ju så goa! Fast Libby föder snart va? Nu till helgen, var det inte så? Jag ska följa den kullen via er hemsida (eller om du lägger upp här) också! Hälsa till allihopa!

Ja en sådan kattsnurra är ett måste till kattungarna - jag tror vår försvann i flytten (dvs kastades) men nu när här äntligen börjar 'blomma' upp ungar så ska jag skaffa en ny.
Jag håller med BollyBoffin! Rovardotters ska inte bara lägga bilder på sin hemsida, Rovardotters ska även lägga upp bilder här inne (detta är en order)