Ring Agrias veterinärjour
Har du någon fråga angående din katts hälsa eller behöver råd om du ska gå till veterinären eller inte så kan du ringa Agrias veterinärjour. Där kan du också få information om närmaste veterinär med akut- och jourmottagning.
Samtalet kostar alltid endast 25 kr oavsett längd.
Öppettider för Telefonveterinärens linje är:
Vardagar 16.00-24.00
Helger 07.00-24.00.
Alla djurägare är välkomna att ringa djurens sjukvårdsupplysning - oavsett var du har din försäkring!
Numret är: 0900-100 51 61

Det här verkar ju vara en jättebra tjänst! Synd att de inte kan ha nattjour också. Jag har hört om just många natthistorier från en veterinär och hennes sovande jourpass. Det är oftast under natten som det ringer folk och frågar "Jag hittade en fågelunge igår morse och jag har inte fått i den någon mat på hela dagen, och nu kan jag inte sova av oro. Vad äter fåglar?" ;)
Jag är glad att jag inte är veterinär och blir väckt med frågor som denna…
Jättebra att de finns!

Hade ingen aning om att det fanns sjukvårdsupplysning för djur. Det är ju toppen. Ska genast skriva ner nr i tel:boken.

#7 - ja det är nog en god idé att anteckna, annars har man kanske glömt var man läste det när det behövs…
jag har ringt dit en gång och blev väldigt besviken, för det första så verkade veterinären svara i en mobil med dålig mottagning för jag hörde ingenting och hon skylde på min telefon (hemtelefon)… och sen när jag förklarade mitt problem sa hon bara att jag skulle ringa en annan veterinär för hon visste inte hur problemet skulle tacklas (?)
någon som har några andra erfarenheter?

Jag har ringt dit en gång och fick bra stöd.

Vad trist att #9 fått en dålig erfarenhet :(
Nu vet jag ju inte hur det är uppbyggt och sköts, men jag skulle misstänka att det är olika veterinärer som tar "jouren" och då kan det vara ett rent lotteri beroende på vilken dag och tid man ringer. Givetvis ska de ha kompetenta veterinärer med gott om tid på plats. Att koppla vidare journumret till sin mobil (för att man kanske är ute på uppdrag och jobbar dubbelt) är ju inte den bästa lösningen.
Misstänker att det kan vara så eftersom #10 har positiva erfarenheter :)

Jag har provat och vet flera (4 st) andra som har ringt dit. Jag har blivit mycket trevligt bemött men till mig och samtliga andra har jouren bara sagt att det bästa är att kontakta en veterinär i närheten… ehm… jaha, tack för det liksom ;-) Jag gissar att de inte vågar säga annat än att man bör kontakta en annan veterinär.
Jag är skeptisk… 

Tillägg: Vad jag menar är bara att om man behöver ringa så behöver man ringa. Varför ska man då lägga 25 kronor på att ringa ett betalnummer när man lika gärna kan ringa en vanlig veterinär? OM det nu är en krissituation under jourtid så kan man ringa veterinärjourer "i närheten". Eller? En telefonveterinär kan ju ändå inte göra något… annat än möjligtvis ge samma råd som en annan veterinär kan göra, alternativt säga "åk in" vilket en "vanlig" veterinär också skulle säga om h*n gjorde den bedömningen.
Jag tror faktiskt att detta med veterinärjour är ett väldigt fiffigt sätt att dra in lite kosing…
när jag ringde hade jag inget superproblem, jag ville bara ställa en snabb fråga och det var på eftermiddagen, tyckte det var otroligt otrevligt att hon skyllde på min tlf när jag ringde från hemtelefon, men det är säkert som Celia påpekar att de har jour. jag kommer nog inte ringa igen, utan istället ringa min egen veterinär på hennes hemnummer som jag fått nu, när det bara gäller rådfrågning om halv-akuta ofarliga saker ;)