Siames iFokus

Siames

Etikettuppfödare
Läst 2649 ggr
AmandaWvW
0

Honungskattens framtid

I morgon ska lilla Alice kastreras. Hon föddes i våras i min första kull och tanken var ursprungligen att hon skulle ta över som avelshona efter att hennes mor Amerika.

Nu har jag slutligen accepterat att jag omöjligt kommer ha tid med kattungar de närmsta två åren. Jag börjar de kliniska åren på veterinärutbildningen och det kommer innebära långa dagar och jourer om nätterna i två år. Och sen på somrarna blir det fullt med jobb.

Min sambo uppskattar visserligen att ha kattungar i hemmet men är nog inte tillräckligt engagerad för att ha hela ansvaret själv, kattuppfödning är ju min grej.

Hur som helst blir det en paus i uppfödningen tills jag har mer fritid och då får jag köpa en ny hona. Det är inte lönt att hålla Alice fertil i två år för att det skulle passa mig bättre, hon blir nog lyckligare som kastrat.

Men innan jag bordlägger verksamheten ska jag få en kull till.

Amerika beräknas föda den 11 februari ett gäng efter Teddy, Mockfärdingens Ice-T som bor på Chamytas katteri. Här kan man se stamtavlan:

http://www.pawpeds.com/db/?a=p&ids=5:839314;4:770213;3:817914&g=5&p=sia&date=iso&o=ajgrep

Förväntade färger blir choklad och lila, spottat eller solida, med eller utan smoke/silver, med eller utan vitfläck. Helst inte maskat, men det är möjligt.

Sen vad tror ni? kan det tänkas komma kanel/fawn?

Teddy har ju kanel rätt nära bakom sig och Amerika förkommer det ett antal generationer bort. Men som någon sa "recessives last forever". Och drömma kan man….

Jag tycker hon är större nu än hon var förra gången vid den här tiden och då fick hon fem stycken. Men hon kan nog tänkas luras.

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

Spotless
0

Lycka till med kommande kullen! Möjligheten till kanel (fawn) finns absolut. Glad Du har ju kanel/fawn i tredje respektive femte led. Spännande!

Mockfjardingen
0

Grattis! Så kul! Ser fram emot att bli "farmor":))

kalindas
0

Låter som en rolig kull. Ser fram emot bilder. Mönstrade silverkatter är så vackert! Kyss

/Elisa

AmandaWvW
0

Tack, jag ser verkligen fram emot den här kullen. Teddy har en så häftig look, och som Kalindras säger, agouti silver är väldigt effektfullt.

Amerika väger idag 750 g mer än innan hon parades, 17 dagar kvar till väntad förlossning. Sist gick hon upp sammanlagt 1000 g och fick fem ungar. Borde jag vara nervös? Tänk om det kommer ett helt fotbollslag?

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

Lejonhjarta
0

Skrattande Rusta för en stor familj?!Flört

kalindas
0

Får hoppas du får många agoti. Själv fick jag ju två silver och båda var solida…Obestämd

/Elisa