Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 2293 ggr
Sussi89
2011-01-19 15:13
0

Deligering id. märkning

Hej jag visste inte inte riktigt vart jag skulle lägga mitt inlägg, men jag testar här.

Jo jag undrar vart man kan hitta deligeringskurser för att man själv ska kunna få id. märka sina kattungar. Och eventuellt vaccinera dom?

Fick höra av någon idag som pratade om att man kunde få gå en kurs på något djursjukhus. När jag börjar med uppfödning så skulle det vara så mycket enklare att få lov att göra det själv.

Någon som vet något om det? :)

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

Alba333
2011-01-19 16:03
0

Spännande! Det skule jag också vilja veta. Sådan skulle ju underlätta mycket.

Ingen som vet?

AmandaWvW
2011-01-19 16:12
0

Oj, det vore häftigt om man fick bli idmärkare som uppfödare. På häst är det ju ju inte jättemycket som krävs för att få id märka, en kurs och en ansökan vad jag har förstått. Däremot måste man kunna styrka att man inte är jävig och där tror jag att det skulle bli svårt att hävda om man märker sina egna katter.

Vaccinering och annan behandling tror jag inte kommer på fråga om man inte har gått djursjukvårdarutbildningen och även då bara i omedelbar närhet av förskrivande veterinär. Det kan man läsa på jordbruksverket under "djurhälsopersonal"

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

kalindas
2011-01-19 16:35
0

Har funderat lite på det också. Tror man ska kontakta Jordbruksverket. Om inte de har kurser så vet de kanske vilka som har det.
Har för mig jag sett annonser om det i Hundsport.

/Elisa

tuska
2011-01-19 17:17
0

Jag har anmält mej till en helgkurs för ID märkning, den skulle ha startat före jul.  Har inte hört någe ännu ska forska lite i det, vet att antalet anmälda va inte tillräckligt.  Det kostar en hel del "Lappar" men kommer inte ihåg hur mycket det va.

Sussi89
2011-01-21 13:42
0

Jag har mejlat några på denna sidan:

http://www.slu.se/sv/fakulteter/vh/institutioner/institutionen-for-kliniska-vetenskaper/utbildning/grundutbildning/

Får jag något svar så kan jag skriva det här sen :) Hoppas hoppas

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

[nollottan]
2011-01-21 14:48
0

Jag vill bara varna att chippa inte är så lätt som man tror. Det finns tilloch med katter som har dött pga fel chipning. Jag hade inte kunnat ha det på mitt samvete….

vaccinering är det bara veterinärer (eller skötare på beordran av veterinär) som får göra då det ska vara stämpel och hårt kontrollerat. Tänk er själva hur det skulle bli om folk fick eget ansvar att vaccinera sina djur. Även om vi ransakar oss själva som ärliga så tänk på alla de som inte är det, alla falska papper och stämplar och felaktigheter som skulle bli…… bara en liten tanke

Sussi89
2011-01-21 15:06
0

#6 Ska ha det i tankarna! :)

S*Winterwind

AlexH
2011-01-21 15:38
0

jag tror inte ens veterinärer får vaccinera och chippa sina egna djur.. de skall låta annan veterinär göra det pg av jäv.. ser ju inte så bra ut at hälsopapprerna, djurpass etc har uppfödarens namn som garant att allt är korrekt..

det är vad jag har hört inom hundvärlden i alla fall.. att operationer, vaccineringar, besiktingar m.m ej får genomföras av veterinär på sina egna djur.. de får gå till kolega och göra detta..

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

LottaX
2011-01-21 18:20
0

Man får chippa sina egna djur (hund/katt) om man har utbildning för det. Tror även att veterinärer har sin fulla rätt att vaccinera sina egna djur.

tuska
2011-01-21 18:33
0

Hadde tänkt mej den utbildningen, för att kunna ID märka alla huskatter för ett självkostnadspris med tanke på att de flesta katter som springer ute inte är märkta och svårt att hitta ägaren när de kommer vilse.