Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 6635 ggr
Alba333
0

Hur står man ut????

Liten ödmjuk undran… Hur står man ut med denna fräna stank av kattkiss???

Jag är numer stolt ägare till en fertil orientalhane som är mitt hjärtas ögonsten och kelgubbe. Men som det stinker runt kattlådan. Han är dock hur duktig som helst och kissar bara i lådan och strilar inget alls (peppar, peppar) men det går ju knappt att vistas i samma rum som kattlådan står och jag tömmer och gör rent flera gånger varje dag.

Nu har jag förvisso två honor som är i löp och parning pågår, kanske är det starkare "doft" då, men finns det inget man kan göra???

Någon som har tipsOskyldig

cosbykatten
0

Min första fundering blir - vad har du för kattsand? Finns ju kattsand som är mer effektiv mot just doften från fertila hankatters urin.

[lisme]
0

VI bruker trepellets i kattedoene våre, og vi har ingen problemer med lukt. Nå som vi har kattunger har vi flere kattedo i stua, uten at det lukter noe. Til vanlig har vi alle kattedoene samlet i en bod og det er kjempepraktisk. GSer fram til å få flyttet kattedoene på plass igjen Flört

hecajon
0

Om han är så duktig som håller sig till lådan, kan jag rekommendera att testa TidyCats kattsand röd. Jag har själv testat det mesta och tyckte nog EverClean slog det mesta tills jag testade denna. Det luktar inte ens i sopppåsen inkl hinken där man slänger klumparna i, och det har det gjort med alla typer av kattsand jag testat innan. Sen beror det ju på hur mycket du vill lägga för toalådan, denna sand kostar för en kartong på ca18kg ca 250:- . Finns även i 12,3kg för ca200:- och en ännu mindre plastdunk. Tyvärr så dammade denna kattsand väldigt mycket ett tag men nu har de bytt leverantör och nu är den väldigt dammfri också Den luktar inte heller så mycket parfym som EverClean!

Jag har ju i och för sig bara haft fertila honkatter här hemma, förutom när Pacino var här på parning och så luktade det inget alls efter honom hellerGlad

Sen kom jag på en sak, Maja kissade högt förut, då kom det ibland en liten skvätt utanför och det stank riktigt blää och var svårlokaliserat, skaffade då en kattlåda med högre kanter och slapp då detta bekymmer.

Lycka till!

kalindas
0

Säger samma som #1. Vad han du för kattsand?

Träpellets eller Ökoplus är det som tagit bort kisslukten bäst här.

/Elisa

Beige
0

Håller med #3, Jag rekommenderar också TidyCats kattsand och höga kanter på lådan (med tak).

Har just nu Olivers kattsand och tycker att den också funkar bra med fertil hane. Tycker inte att det luktar från lådan, möjligtvis när det är precis nypinkat men inte annars.

Alba333
0

Jag har två stora peewee med tillhörande pellets. Men han är lite lat av sig och krafsar inte efter sig utan kissar bara och hoppar sedan ur.  Så går jag dit och krafsar istället med hopp om att minska stanken, men det hjälper minimalt tycker jag….

Tidigare hade jag vanlig klumpbildande sand men alla kissarna har problem med dammet. Hostar och kraxar Rynkar på näsan

Alba333
0

Jag har oxå en sk UV-lampa som jag sökt av badrummet med (där kattlådan står) för att se om det kommit kiss någonstans där det inte ska vara. Men jag fann ingenting, rent och snyggt…

kalindas
0

Det kan vara att PeeWee lådorna börjat bli lite gamla. Då stinker de även om man byter varje dag. Detta även om man lägger lite pellets i bottenlådan.
Mitt tips är att du köper några vanliga plastlådor med hög kant. Lägg ett tunnt lager pellet i lådan och töm dem så fort de börjar lukta.

Funkar här hemma.

/Elisa

hecajon
0

#6 Han är inte lat, utan bara störst bäst och vackrast(i hans egna ögon iallafallSkrattande)

Maja gör likadant, och Molly städar och fixar över det direkt!

Mina tjejer nös också tidigare av sand men faktiskt inte av den här sen de bytte tillverkareGlad

MalinL
0

Jag har haft flera fertila hanar och jag tycker inte att det har luktat om någon av dem, utom hos den som började strila som ett såll helt plötsligt och då är ju lukten oundviklig.

Vi har använt Tidy cats och de senaste två åren Bio-Kat's, tycker som sagt att det inte luktar någonting. Möjligen kan man känna det lite när man rengör lådorna men inte annars.

Alba333
0

Okej, imorgon bär det av till affären för att inhandla nya lådor och ny kattsand. Börjar med att prova TidyCats och hoppas att det funkar bättre.

Just nu behövs nämligen klädnypa på näsan när man ska närma sig kattlådan, blärhk… Tungan ute

#9 Visst är han störst, bäst och vackrast Skrattande Det råder inget snack om den saken, varken bland oss människor eller de andra katterna. Graciöst glider han fram och kräver att bli kelad med. Han charmar allla, alltid!

hecajon
0

#11 Kan man inte använda PeeWee lådan utan insats till vanlig kattsand? Den höga lådan jag köpte till min högkissanden tös var en vanlig låda på ÖoB a´29:-, synd att lägga ner massor med pengar för att bara testa, tänk om det inte blir bättreGlad 

All lycka till, hoppas det blir bättre, inte kul med blärhk….Tungan ute

SacredSouls
0

Jeg tenkte å svare kort: en klesklype Skrattande hehe

Jeg har også god erfaring med Tidy cats og bruker bare denGlad Synes ikke det stinker av kattedoen i det heletatt.(Annet enn når man rengjør som Malin skriver)

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

hecajon
0

#13 Klesklype, vad betyder det? Förvånad

Var tvungen och googla på det under tiden:

KlänypaSkrattande

SacredSouls
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skrattande En sånn her

SacredSouls
0

#14 Haha jepp Skrattande

marysiam
0

hahahaha

Alba333
0

Oj, oj, språkförbistringar med norrmännen Flört 

Tur att alla verkar vara överens om att TidyCats fungerar i allafall. Vill dock inte använda kattsand i peeween då den kan repas och då förlora sin funktion. Men jag tror att jag har några gamla lådor ute i förrådet som kan få komma fram igen.

Så slipper vi använda "klesklypen", hahaha…Tungan ute

[lisme]
0

Vi har prøvd PeeWee men syntes ikke den fungerte. Vi har trepellets i vanlige kattedo uten tak

Liljekatten
0

Vi har ju Sigge fertil och det funkar bra med träpellets i höga Ikea-lådor. Pelletsen neutralisterar urindoften bra tycker jag. Vi har den största storleken av Samla-lådorna, 130 liters, och i botten lägger jag ca 3 cm pellets. Sen är det bara att kasta ut när det blivit för mycket spån av det eller om man känner att det börjar lukta illa. Katterna har absolut inga problem att ta sig över de höga kanterna och det blir  minimal med spill också med så höga kanter. 149:- för en regäl kattlåda är ju också superbilligt. Glad

ChanelBM
0

Gammalt husknep är att blanda i bakpulver i kattsanden. Det är faktiskt huvudingrediensen i de "katdeosar" som finns i handeln idag, tillsammans med klorofyll. Jag häller ett lager i botten på lådan när den är nyskurad, sen på med sand. Häller sen på lite då o då o blandar runt. Helt ofarligt för kissarna. Det är inga mega mängder vi pratar om, testa dig fram. Det funkar iaf för mig.

Hade tex fyra kissar över jul o de höll sig i princip till 1 låda hela julen (fanns två) inga olyckor på andra håll o ingen lukt i mitt minimala! badrum.

carinbrack
0

#21 Vilket bra tips! Det ska jag genast testa!

Liljekatten
0

#21 Ja, vilket bra tips! Glad

ChanelBM
0

Mitt badrum har tvättställ, toalett o badkar o kan trycka in en låda mellan toalett o badkar, men mer utrymme finns inte… 30-tals funkis har sina sidor, stora badrum ö kök är inte sådana sidor de har… Luftrenare montrerat på vägg o bakpulver, willys billiga kattsand samverkar till ett doftfritt badrum o lägenhet. Har vänner som undrat om jag verkligen har katt eftersom det inte luktar hos mig! Bakpulvret hamstar jag på extrapris. Netto, Lidl o Ullared har bästa priser. Bunkrar påsar med bakpulver i Ullared, kostar 4 spänn där…

Lejdet
0

Tidy cats röd är mycket bra! Även Ökoplus! Jag använder både och just nu när jag har 15 stinkbomber ;-)

Bakpulver var en bra idé! Ett universalmedel, bra både till halsbränna och kattkiss!

Alba333
0

#21 Vilket bra tips! Det ska jag pröva.

Jag har nu utökat mina två peewee med två stora ikea-lådor fyllda med en blandning av pellets och Willys billiga kattsand. Det har blivit bättre, mycket bättre men jag ska genast prova med bakpulvret oxå. Kan vara pricken över i:et Glad

Jag tackar allra ödmjukast Tungan ute

kalindas
0

Måste testa bakpuleb här hemma också. Trodde jag hade en burk tills jag mindes att en högbent svartvit Orientalhane hade stulit och bar omkring den burken för några månader sedan. Obestämd
Bakpulvret var inte kvar i burken efter det, utan i hela huset! Skrikandes

/Elisa

SacredSouls
0

Nå føler jeg meg veldig dum her,men bakpulver. Fungerer det på lukt i kassen ? Bruker dere det til å vaske med? Skäms

kalindas
0

Man häller pulvret i kattlådan för att minska på lukten. Så som man gör med speciella doftpulver till kattlådor.
Man tvättar inte med det.

/Elisa

Lejdet
0

Bakpulver är ju väldigt basiskt och därmed neutraliserar det bra, både kattlådor och magkatarr, sen har jag hört att man kan putsa silver med det också?

ChanelBM
0

tack för förtydligandet Kalindas. Ibland är jag något otydligt. Såg nu framför mig hur Alba stod o skrubbade kissen med bakpulver… Skrattande

Lejdet
0

# 31 hahahaha :-)

SacredSouls
0

Aha. Takk Skrattande

Alba333
0

#31 hahaha, nä sååå långt har jag inte gått ännu Skrattande

Man kan putsa silver genom att blanda bakpulver, salt och kokande vatten. Häll det i en skål med aluminiumfolie och sänk sedan ner silverföremålet där i. Vips så är det putsat!

ChanelBM
0

Bakpulver är ju en form av jäsmedel till kakor. Kanske tassarna blir jättestora? Det kanske blir fler kissar? Man kanske måste baka dem

Ehhh jag har kass humor….

Lejdet
0

# 35 det är kanske det som har hänt min Hercules?

hecajon
0

#26 Vad skönt att det blev bättreGlad inte kul med blääluktRynkar på näsan

Tipset om bakpulver var ju jättebra!

berthagenn
0

Vilket bra tips - bakpulver! :-D Det skall jag testa omgående! Skrattande

Attacks
0

Jeg har pellets og pee wee toa,og merker ingen lukt annet enn når man merker det er tid for å tømme ut og vaske beholderen under. Men det lukter litt uansett hann eller hunnkatt,fertil eller ikke Glad

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/