Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 2178 ggr
Wilycats
0

Kanel eller fawn??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur ser man egentligen skillnaden? Lägger upp bilder på mina 3 ungar som jag inte är 100% säker på om de är kanel eller fawn.

Wilycats
0

Den andra skummisen…

Wilycats
0

Och den tredje.

Lejdet
0

nummer två kanel tror jag men gud vad svårt!

Wilycats
0

Ingen annan som vill gissa? Eller kanske vet Glad?

Alba333
0

putt putt Tungan ute

Sozzia
0

Tror bild nr 1 & 2 kan vara kanel Flört

D.v.s. inlägg #0 (då jag känner igen henne fr din hemsida) och inlägg #1. Inlägg #2 upplever jag som tveksamt, kanske fawn.

Spotless
0

Det är ju jättesvårt att avgöra utifrån bild, men ungarna i #1 och #2 ser ut att kunna vara kanel, ungen i #0 ser ut att vara ljusare och kallare (ser lila ut på nosryggen, men det har jag förstått att du vet att den inte är?). Hur var det, kunde dessa ungar vara agouti? 

GIP S*Spotless Eskil, BAL o, såg ut så här vid 5 veckors ålder.

Eskil 6 veckor gammal, liten bild men man ser ändå att han är hyfsat utmaskad i ansiktet.

Wilycats
0

Ja det var då inte lätt det här….

#7 näe lilamaskad är den inte. På dina bilder ser masken varmare ut än på mina ungar, men det är ju kanske lite svårt att säga..

MissMaven
0

Jag tror på lila, choklad tabby och lila. Båda lila kan även vara tabby.

Det är omöjligt att avgöra från bilden, tonen kan vara varmare/kallare än verkligheten. Är föräldrarna kanelbärare?

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Spotless
0

Vad jag reagerar mest på är att de har så pass lite färg i ansiktet, Eskil hade bra mycket mer färg än så i den åldern. Är någon av föräldrarna mönstrad? I sådana fall tror jag att de är agouti. Min första tanke när jag ser dem är inte kanel… Skrattande

Wilycats
0

#9 ja, mamman bär på kanel.

#10 vad är agouti för nåt…? Aldrig hört talas om sådant Skäms. Eller kanske på finska men inte på svenska Skrattande.

Spotless
0

#11 tabby (agouti)

Båda måste bära på kanel för att du ska kunna få kanel, har för mig att jag kikade i stamtavlan för en tid sedan och hittade kanel längre bak på pappas sida också?

Wilycats
0

Och jag tänkte på att tabbysarna har ju ränder i svansen, har ju en unge som är SIA b 21 och en som är SIA n 21 och båda har som sagt randiga svansar, men de här "konstiga" har det inte…

Mamman är ju en SIA c 21, och tittade just på bilderna när hon var ca. 9 veckor och på dem bilderna ser man tabbyränderna tydligt i ansiktet samt den randiga svansen.

Wilycats
0

#12, jaha tabby kallas även för agouti, bra att veta Tungan ute.

Och ja, på pappas sida finns iaf en OSH o lite längre bak.

Spotless
0

Alltså, jag tänkte om de kunde vara tabby i och med att de har så pass lite färg fortfarande. Haka och morrhårskuddar är ju väldigt ljusa fortfarande (som på en agouti-katt). Kan man inte ana lite ljusare runt ögon också och har de inte ljusa öronkanter? Hur mycket färg har de på svansen? Är den ljus så är det naturligtvis svårt att se ränder. Du lär ju märka om nosspegeln "spricker upp" till en klassisk tabbynos.

Eskil igen, vet inte riktigt hur gammal han är här men mellan 8-12 veckor och liten nog att ligga under diskstället. Skrattande

Bilden är pluttig men man ser ändå att han har "rätt mycket" färg redan.

Wilycats
0

#15 ja sådär mörka är de då inte som din fina Eskil Glad.

Har mailat lite bilder till en kanel-expert så jag väntar på vad "domen" blir enligt henne Skrattande.