Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 7464 ggr
Supinesophie
2011-01-13 13:54
0

Thailändska katter

Jag hittade nyss en ganska intressant sida som har bilder av inhemska thailändska katter.

http://home.earthlink.net/~sarsenstone/thailand.html

Jag har själv varit i Thailand och jag lade märke till hur smäckra och små de flesta katterna var, med stora ögon och öron. De hade också annorlunda röst från våra (alltså vi nordbors) huskatter, de jamade lite bräkande, som våra siameser :D

Så nog märker man att Siameserna är från Siam :)

Men sen var det ju det med att både de första siameserna som kom till Europa och de renrasiga siameser som föds upp i Thailand (finns bilder längst ner på sidan i länken) är grövre och har mindre öron etc än västerländska siameser och thailändska huskatter.

Kan det vara för att i båda länder/värdsdelar vill man att siamesen ska "sticka ut" från de lokala huskatterna/strykarkatterna?

Jag vet tyvärr inte vad de Thailändska uppfödarna har för standard på sina siameser och vad de vill utveckla rasen till, men jag gissar att det inte är samma som här.

Vad tror/tycker ni om ämnet? Till exempel, om ni skulle hömta hem en katt från thailand för att introducera till den svenska siamesstammen, skulle det vara en renrasig thailändsk siames eller en av de långbenta maskade huskatterna?

berthagenn
2011-01-13 14:54
0

Hej!

Intressant länk med mycket bilder på thaikatter. Cool

Mvh Malmö

Nilla
2011-01-13 14:54
0

En väldigt intressant frågeställning. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Supinesophie
2011-01-13 17:00
0

#1 Mm, jag gillar verkligen thailändska katter men det är synd att de flesta är så gott som hemlösa. Man blir så ledsen när man ser dom där magra ungarna :( Men som tur så finns det folk som bryr sig, både thailändare och turister. Min pappa far till Thailand idag och han lovade att ta bilder om han såg några katter :D

#2 Tycker jag med! Hoppas någon vill diskutera ämnet :P

MalinL
2011-01-13 17:05
0

Intressant frågeställning. Glad Tyvärr känner jag mig inte erfaren nog att ha någon direkt åsikt i ämnet, men jag tror nog att det kan vara så att den "rasavlade" katerna kanske har korsats med andra raser? Man har ju läst att det från början fanns två typer av siameser, en smäckrare, mindre och en grövre, med ljusare blå ögon.