Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 3488 ggr
Ratchaburi
0

Hur länge vågar man vänta??

Sitter här med min hona Embla som så långt fått två griskultingar(pappa Gris). Allt verkar normalt och hon ligger lugnt i sin låda med sina två nyfödda.

Så till frågan, hur länge kan det gå mellan varje kattunga utan att man behöver åka till farbror doktorn?

Hon har alltid tagit lång tid på sig vid tidigare kullar också men man är ju alltid lite nojig.

Jag är helt säker på att det är fler ungar där inne. Minst två till iaf.

Lejdet
0

Grattis!

det är vanligt att de tar en paus mellan de båda livmoderhornen töms, mina har haft uppehåll i upp till 8 timmar mellan utan fara.

Men ligger hon och krystar och ser plågad ut eller blöder eller nåt så ska du åka in.

MalinL
0

Så länge honan inte har intensiva krystvärkar utan att något händer så skulle jag ha is i magen.

Jag har varit med om flera timmars paus engång (död unge) och har också hört om honor som har fött ungar med ett dygns mellanrum, och det har gått bra.

TigerHeartsCattery
0

Jeg har kun hatt 1 kull men kan ivertfall dele min lille erfaring Skrattande  Når min katt fikk kull ble det ble slik: 1, 2, 3 og 4 kattunge kom ut fra kl 04-07 på natta. 

Nummer 5 kom ut kl 14 dagen etter :)

[nollottan]
0

ÅH har Gris blivit pappa? han är ju så himla fin! ska bli kul att få följa dessa små griskultingar :-) Stort grattis!

MijmuPix
0

Grattis till de första bebisarna! :-)

Jag säger som de andra; så länge mamma katt verkar må bra så avvakta! (lättare sagt än gjort, man blir ju så orolig!) Glad 
Min Seelias sista kull föddes en lördageftermiddag och på måndagmorgonen ploppade unge nr 5 ut och mamma katt mådde bra hela tiden.

ChanelBM
0

Hmm skall nog gå o sussa nu, eftersom det börjar poppa upp massa namnförslag. Typ Ms Piggy, Griseknoen, svinpälsen…

Gud så smart o rolig man är på kvällen….

Hoppas det går bra med födseln av alla kissarna!

GunillaSverkersson
0

Grattis så långtGlad

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

namsooks
0

Man ska ha is i magen så länge inte mamma katt verkar orolig, ha ont eller krystat länge och regelbundet utan att något händer (precis som de andra skriver).

Men gå på magkänslan!

Hoppas att allt går bra!

Mvh

namsooks

Supinesophie
0

Grattis! Hoppas allt går bra :)

SacredSouls
0

Lykke til Ratchaburi.

Hannah gjemte jo en i magen i 1 og et halvt døgn. Ingen veer etter de to første og vi trodde alt var over.

Jeg er veldig glad for at jeg ikke merket den ene før dagen etterpå for hvis ikke ville jeg sikkert løpt til veterinær for keisersnitt.

Men da jeg kjente at det var en til der så satte vi ve sprøyter og det gikk veldig fint.Han kom kjapt og lett ut.Da var det jo dag 69 også.

Så om det drøyer lenge  og stopper helt opp så kan jo kanskje slike sprøyter være en mulighet for å sette det i gang igjen.

Men så er det jo de som tar laange pauser også,uten at noe er galt.

Håper alt går greit og at de siste kommer i løpet av natten så du slipper å bekymre deg.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Lejdet
0

Hur går det?

Ratchaburi
0

Nä det händer inte stort. Hon ligger i lådan med sina två små, pappaGris och moster Noon… Sover som en gris, har ätit och druckit. Får väl vänta och se vad som händer. Har pratat med farbror doktorn och läst era råd. Känner mig lugnare men tycker det måste hända något nu…

Lejdet
0

så gjorde Juno också, hon sov i 5 timmar som en gris utan minsta lilla värk, sen satte det fart igen! Snuttar de små? Det stimulerar ju värkarna att de diar.

Avenacattery
0

man kan ge lite kalcium i form av mjølk eller så, det kan sætta igång værkarna.

Helenaf76
0

Hur har det gått under natten? Har det kommit ut några fler småttingar?

En av mina honor gjorde en paus på 1 dygn innan det satte igång igen. Så länge honan mår bra så är det bara att ha is i magen sa veterinären till mig.

Håller tummarna för er!

Ratchaburi
0

Hej.

Jo men det har väl gått bra. Eller bra och bra.

Jo det har gått bra, Embla mår finfint och hennes två ungar mår fint, de har båda gått upp mer än 10 gram över natten och är redan ganska så pigga och aktiva.

Embla är som vanligt världens bästa mamma. Och Gris får till viss del vara med och dela på vårdnaden för de små.

Under natten fick Embla krystvärkar och jag kunde se näsan på en kattunge på väg ut. Hon hade tydligt jobbigt med att få ut ungen men efter ett tags krystande kom ungen ut.

Jag trodde ju att det var minst två ungar kvar i magen då jeg tyckte jag kände två ungar men så var det inte riktigt. Ungarna som kom ut var siamesiska tvillingar som var ihopväxt i bröstet så den/de fick somna in på en gång.

Tråkigt nog men sånt kan ju hända.

Jag trodde dock att Embla hade fler eftersom hon var(är) stor som ett hus men nu tror jag bara att hon är enormt fet faktiskt.

Hon ligger i lådan med sin lilla familj och är väldigt nöjd, Jag var tvungen att slänge henne på vågen för att se och hon väger inte mindre än 5,3 kg…. Efter att (förhoppningsvis) alla ungar kommit ut.

MalinL
0

#16 Så otäckt. Var det svårt för honan att få ut dem då? Var det två normalstora kattungar som var ihopväxta?

Ratchaburi
0

#17 Jo ingen av ungarna var små om man säger så, de två som lever vägde 115 respektive 119 gram.

Tvillingarna vägde 152 gram så nog var det jobbigt för henne att få ut dem.

Men hon mår bra och det är det viktigaste för oss Skrattande

Attacks
0

Oi,for en ekkel opplevelse. Men godt dem kom ut naturlig.

Lykke til med de 2 små som lever.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

flis
0

Va skönt att mammakatt mår bra och att hon har 2 bebisar att pyssla om. Grattis!

MalinL
0

#18 Skönt att hon mår bra och grattis till de två bebisarna! Glad

cosbykatten
0

#16 Vad läskigt med… ja… siamesiska siameser! Men skönt att höra att Embla och de andra två små mår bra!

kalindas
0

Grattis till bebisarna och skönt att hon fick ut tvillingarna utan snitt. Hoppas allt fortsätter att gå bra! Glad
Fina vikter på bebisarna.

/Elisa

SacredSouls
0

Uff så guffent å oppleve.Selvom man vet alt som kan skje og som kan komme så er man aldri helt forberedt alikevel.Men veldig fint at hun fikk de ut selv.

Gratulerer så masse med bebiser Glad

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Lillatassen
0

Grattis till bebisarna! :) Bra vikter på dem så det lär inte gå någon nöd på dem i första taget Kyss

Lejdet
0

Grattis till de stora välväxta bebisarna och beklagar det andra! Fantastiskt av henne att lyckas föda dem den rätta vägen! Det trodde jag inte gick?

Helenaf76
0

Grattis till de små och så tråkigt med tvillingarna. Det är otroligt att hon lyckades få ut dem själv. Ge mamma kisse en stor nospuss från oss.

Lejonhjarta
0

Oj, vad duktigt av henne å få ut dom själv! Stackaren va hon måste fått kämpa. Lycka till med dom andra!Skrattande