Preparering inför utställning?
Nu har ju våra raser tacksamt nog rätt lite päls (undantaget långhårsvarianterna), men jag antar att ni har små preparationsritualer innan utställningar ändå? Badar ni era katter innan utställning, eller gör ni på något annat sätt? Har läst lite om silikondroppar, men vill gääärna ha mer tips om vad man ska tänka på när man ska ställa ut en kat4-katt!
Jag har ju långhår, men jag brukar bada dem ca 3 dagar innan utställningen, oftast i ett avfettande shampoo först och sedan ett balsamshampo. Sedan handukstorkar jag dem och kammar isär håret så att de lufttorkar snabbare. Vid utställningen brukar jag spraya på lite anistat och kammma dem.
Håret i öronen ska ta bort också, man kan rycka, klippa eller raka. Om man rycker bör man dock göra det ca en vecka före utställningen i mitt tycke.
Korthårskatter kan man också bada men det är inte nödvändigt om katten ej är smutsig. Man kan stryka igenom pälsen med ett sämskskinn före bedömningen. Jag brukar inte göra så mkt mer med mina då jag stället ut mina varianter. Ta bort håret i öronen på de också. Resten lämnar jag åt de mer "riktiga" korthårsutställarna att berätta om, då jag inte är så duktig på att preppa korthår.
Sedan ska alla katter ha nyklippta klor och vara rena i öron, ögon, näsa osv.

Jag badar inte ens mina mer än om det är en fertil hane med fettsvans, då får man tvätta svansen några dagar i förväg ett par ggr och sen pudra och borsta NOGA innan de ska upp till bedömning.
Jag bara kammar igenom katten och klipper klor och ansar öronen.
Självklart tittar man igenom ögon, öron, näsa etc. också så det inte sitter smuts nånstans.
alla de katter jag har ställt hittills har fått jättebra kritik på päls trots att jag inte badar dem
Vi bader alle kattene før utstilling, og synes det blir stor forskjell på pelsen etter bading. De får en mye dypere glans i pelsen, og pelsen legger seg finere langs kroppen til katten. I tillegg forsvinner det mye løshår under bading! Og hva er vel bedre enn å kose med en nybadet, velduftende katt? Vi har fått mange gode kommentarer fra dommere fordi vi har badet kattene. De fleste ser nemlig forskjell 
Hm, jag visste faktiskt inte att kat4-katternas öron ska vara rena från hår på utställning… så det var bra information! Får se hur jag gör, om det blir ett litet bad innan eller bara putsning i övrigt.
Använder ni några särskilda schampon till era korthåriga kat4-katter? Inget som påverkar färgen, det vet jag - men något som passar deras päls i övrigt?
Eftersom jag ställer ut en del badar jag inte heller mina katter inför varje utställning, tror inte det är så bra för pälsen/huden i längden, så jag försöker vara lite försiktig med det. Max en gång i månaden får min långhåriga bada och den korthåriga mer sällan.
Klipper klor, ansar öron, kollar ögonen och näsan. Den korthåriga brukar få några droppar K9 (silkesdroppar) i pälsen ett par timmar innan hon ska gå för domaren. Drar ett sömskinn genom pälsen ett par ggr precis innan.

# 4 finns inget som säger att de SKA vara det utan det är egentligen en "fuskgrej" man gör för att få öronen att se ännu större ut. Det blir en synvilla helt enkelt när det är kalt i öronen.
För det första så anser jag inte att trimma öronen är en "fuskgrej". Domarna ser så många katter och är fullt kapabla att se att öronen är små hur rakade de än är, trimmandet av öron är en förfining av katten för att ta fram och förstärka de drag den redan har. Onaturligt för katten brukar motståndarna ropa - jamen vad sjutton kallar vi utställning för om inte en himlarns onaturlig tillvaro för katter ;-)))
Jag tycker det är skitkul att preppa inför utställning och tycker man att domaren får ta katten som den är så har man kanske hamnat i fel forum och kanske bör tänka över varför man ställer ut.. det ÄR och förblir en skönhetstävling, inte en "den här katten är snäll och trevlig-den är bästa-katten"-tävling. Punkt.
Angående badning så badar jag - skillnaden blir enorm. Jag använder mig av Espree och Pet Silk schampoon och balsam, schampon i plural, japp. Ett för att rengöra och ett för att förstärka det jag nu vill förstärka. Vissa kanske tycker att det är bullshit men ptja, har man använt dyra schampoon till sig själv som passade just dig så har man pejl på skillnaden här också. När jag hade hane använde jag också Goop på flottig svansrot.
På plats använder jag torrschampo som jag drar i hela kattens päls och borstar ur, dels för att fräscha upp katten och få glans och en silkig känsla. Efter det använder jag Pet Silk-droppe och sen gnuggar jag upp med sämskskinn (äkta!) Det är här folk brukar ställa sig med katterna i kö för att jag ska snygga till dem, haha! Det är helt sant.
Ni som sett mina katter på show vet hur bra resultatet blir och domarna brukar gilla att få en katt som någon ansträngt sig för att få att se bra ut på bordet snarare än en katt tagen i all hast från hemmet utan någonsomhelst preppning. Jag har gått en hel del assistent också och domarna brukar alltid kommentera (alltid!!) om det är en katt de tycker är skitig eller dåligt preparerad.
#7 > TACK! Mycket bra råd. De ska jag spara! :)
#8 Om vi ses på utställning kan du säkert få en en kurs och se hur man jobbar.
#9 > Det vore en ära! Den utställning jag funderar på att låta lilla Pixla göra sin debut på är Gestricas utställning i Gävle 5-6 mars :)

# 7 den som kom på idén från början med att trimma öronen på en kat.4 katt måste ju ha gjort det av någon anledning?
På vissa raser är det ju jättefint och viktigt med stora tofsar i/på öronen men på vår ras kämpar vi för att få bort håren trots att de är födda med hår i öronen? Konstigt att vi inte har lyckats avla fram någon katt utan hår i öronen om det hör till "typen"?
#11 Ja jag är också född med monobryn och håriga ben men jag föredrar att inte se ut som en grottmänniska.
Det handlar inte om att det hör till typen, det handlar om att ta fram det bästa hos katten för att vi ställer ut den. På en skönhetstävling.

# 12 ja men det är ju likadant där, någon uppfann ju rakhyveln och pincetten/epilering pga. ett skönhetsideal hos oss människor där det är fint att vara hårlös trots att vi är födda såna.
Det är ju också ett sätt att försöka försköna/"fuska" bort nåt som inte anses vackert hos oss människor. Precis som med smink som döljer eller förhöjer dragen hos oss.
Det enda jag skrev var dessutom att det inte är ett KRAV att man ska ta bort håren, men nästan alla gör ju det inklusive jag själv på mina katter för att de ska stå sig i konkurrensen, men jag tycker ändå att det är fel och tråkigt att behöva göra det.
#11 Var glad att det inte är lika extremt som med vissa hundraser. Det finns ju knappast pudlar som föds färdigt friserade ;) Inte heller behöver vi limma öronen på kattungarna som man gör med vissa hundraser.
#13 Men det är så motsägelsefullt att säga att det är konstigt att piffa till sig när man gör det själv. Eller tar katten till en skönhetstävling från början.

# 14 det är jag väldigt glad för! :-)
Förresten, hur mycket hår är det som ska bort då? Är de de längsta håren som ska bort, eller?

# 15 jag är människa och djur är djur, om jag väljer att pina mig varje dag med att rycka hår eller raka mig så är det MITT val.
Men djuren har inget val utan det är vi konstiga människor som skapar det här behovet att de ska behöva utstå en massa skönhetspyssel innan utställningar.
Jag tycker att ett djur borde kunna tävla i skönhet/rastypiskhet utan att vi ska behöva fixa och trixa?

Hakkapelitta borde hålla en kurs i prepp av IV!
Jag badar och plockar öronhår och så men nu ställer jag bara senior och tycker att om jag har tid och min katt är på bra humör så plockar jag vita hår men annars är det bara kul att ha henne med som sällskap och struntar i den preparering jag hade lagt ned på en fertil eller yngre katt. Kommer att vänja nya katter vid preparering redan från början…
Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

#18 Jättebra skrivet, håller helt med dej!
Varför kan inte djur duga som dom är.

#17 Dom flesta håren tas bort. Rakar man, har aldrig gjort d, antar ja att rubbet kommer bort. Har själv mina klippt eller ryckt men även låtit d vara kvar. Badar gör ja när mina sotat skorsten en eller liknande.
(vilket händer imellanåt…) Sämskskinn på plats. Detta är nog d mer vanliga sen kan man nog hålla på å finlira hur mkt som helst.

#18, 20.. hep hepp. hej halloj.
Mænniskan ÆR ett djur på lik linje med Zebran, ekorren och katten. Dvs ett dæggdjur (pattedyr)!
En raskatt ær en katt som formats utefter mæniskan ønskningar, många olika val, och precis som en ryttare ryktar sin hæst klipper en del øronen på sin katt. OCH inte gør det ont att bli klippt i øronen, inte gør det ont att bli tvættad och kloklippt (æven om den del katter -uppenbarligen mest paddor ;)- stretar emot som om livet står på spel).
Dommarna bedømmer en katt som den ær. Precis som den ær. Men jag vill inte att mina katter ska gå upp på ett bord dær en loppkatt just stått och luktat illa… sorry, så ser jag på det. Det ær både en hælso aspekt och en skønhets aspekt. Och det ær en kattutstællning dær katten ska bedømmas efter standard.Tror inte heller dommare gillar fettiga-fertila-svansar från en avelshane viftandes. Dessutom hur ska det gå att bedømma pælskvalitet om inte pælsen ær i ren?
Vad ær en kat iv och vad ær inte? kan de få se ut hur som helst helst pløttsligt. Blir en ragdoll en appelhead siames heslt pløtsligt eller?

# 22 nu blir jag faktiskt förbannad! Hur f..n kan du jämställa en vanlig obadad ren innekatt med en loppkatt?!
Tror knappast en loppangripen katt släpps in på en utställning! Det är väl därför vi har vet. besiktning??
Så du anser att en katt som inte luktar schampo och balsam luktar illa??
#7 Absolut är det en skönhetstävling på alla sätt och vis
Jag har excellent shape, well presented och excellent condition på mina papper. Jag är mer intresserad av kattens naturliga utstrålning och extreriörbedömningen, det är därför jag ställer ut. Har 5 NOM av 7 möjliga med min ena katt. Att katten ska vara i uppvisningsskick och ren är väl A och O, jag tycker oxå om att preppa inför utställning, men det behöver inte innebära att jag badar katten.
Att rycka/klippa/raka öronen tycker jag gör en stor skillnad. (till det bättre)
Men på hästar ute i Europa är det numera förbjudet att klippa öronhår och i Sverige är det en rekomendation att inte göra det så håret i djurens öron har ju en viss funktion. Kanske dumt att jämnföra katter och hästar, men jag ville bara göra en jämnförelse.

#23. Det dær var dina ord.
Det skadar inte att bada då coh då… æven før en katt.

# 22 Men jag vill inte att mina katter ska gå upp på ett bord dær en loppkatt just stått och luktat illa… sorry, så ser jag på det. Det ær både en hælso aspekt och en skønhets aspekt.
..nej det var dina ord.. även om de var på norska
#25 Det är ingen som har sagt att man inte ska bada sin katt vid behov. Och jag tror inte att någon på det här forumet (eller någon annan siamesägare) har några luktande "loppkatter" bara för att de inte badar dem..

Nej jag ær Svensk, har ett Norskt tangentbord. och stavat på svenska med norska teckan.
Du får se det som du vill. Om man slæpper på tvætten slæpper vi in lopparna, på katterna. Katten ær lika mycket værd med loppor som utan. Dessutom måste du kunna førstå en metafor, en liknelse.

# 28 Loppor dör inte av vanligt schampo kan jag dessutom förtälja så du kan tvätta ihjäl katten med vanligt schampo utan att döda en enda loppa!
Jag upplever det inte som att katterna tycker att det är särskilt plågamt när man tar bort håren i öronen. Det gör dessutom väldigt mkt för synintrycket, öronbasen ser bredare ut, och det är framförallt bra för oss med långhårigare katter, som ofta har mindre öron är korthåren.
Det är ju bara håret i öronen som skall bort, inte ev tofsar på öronspetsarna (lynx tofsar).
#30 Okej, ja man vill väl framhäva öronen antar jag. Får se hur jag gör om jag ställer ut nån gång, det känns ju ändå som att håret är där för att skydda öronen och så.. Och själva "triangeln" förändras ju inte hur mycket hår man än klipper(?)
# skämtar du ? Jag tror inte att någon släpar med "gamla Agda" som inte blir badad på 7 år till en utställning. Diskusionen löd: om man badar sin katt eller inte innan utställning INTE om man badar sin katt vart 10:e år…. Loppor hör inte in till denna diskusion

#29 Metafor
Metaforen är ett bildligt uttryckssätt där ett begrepp tillfälligt byts ut mot ett begrepp som liknar det ursprungliga. Likheten är beroende av sammanhanget och metaforer fungerar därför endast då lyssnaren har tillgång till sammanhanget.
Avenacattery > Isåfall var det en väldigt klumpig liknelse, för jag läste det också som att du ansåg att folk kom med smutsiga katter fulla med loppor - vilket jag tycker är ett VÄLDIGT långt steg från att säga att man inte badar katten direkt inför utställning. Du gjorde inte heller något överhuvudtaget för att markera att du använde dig av en metafor.
Dessutom har jag väldigt svårt att förstå varför du blandar in ragdoll i den här tråden, men det kanske bara är jag…
#31 Jag har aldrig upplevt att katterna skadats av att man tar bort håret. Det växer ju snabbt tillbaka igen dessutom.
#32 asg
Skulle man göra det då hade man nog åkt på en ordentlig utskällning av domaren
Inte badar jag varje gång men alltid fått exl på pälsen ändå mm..
#35 Okej det är ju bra det :)
Vi får inte heller glömma att katten inte har valt att bli utställd, lika lite som den valt att bli badad få öronen ryckta osv. Jag tror nog att utställningsbiten i sig är mer hälsovådlig för en katt än trimmade öron är. Hur som helst så ingår ju delvis utställningsbiten när man håller på med avel så man får ta det onda med det goda. Vill man inte bada sin katt innan så slipper man det. Vill man ha naturligt håriga öron så är det bara att låta håret vara kvar.
Själv så badar jag görna samt trimmar öron, för jag vill ju ändå optimera mina katters chanser när jag då ändå gör mig omaket att släpa iväg dem på utställning. 

# 35 klart att det finns en viss risk med att ta bort håret, du kan orsaka ett sår av misstag som blir infekterat, håren kan ramla in i örat och ligga och skava mot trumhinnan och kapslas in vilket kan ge otit. Men som jag tidigare sa så ansar även jag öronen inför utställning på mina katter eftersom alla andra gör det, men för den skull tycker jag egentligen att det är knäppt!
#38 Alltså rycka bort hår från någon del av en katt tycker jag inte man ska göra faktiskt. Särskilt inte på ett sånt känsligt ställe. Som att rycka bort nåns näshår typ. Aj!

Hmm, kattvärlden på utställning verkar vara lite som skönhetsvärlden man läser om. Tex så är det alldeles omöjligt att inte ta bort allt hår i "de nedre regionerna" om man är kvinna i Los Angeles, dessutom skall man helst även bleka anus. Tor jag är fullständigt nöjd med att stanna i Sverige…
Tror jag håller mig till att ha mina missar som sällskapsdjur o endast ställa ut dem i vardagsrummet med domare i form av beundrande (annars åker de ut) familj o vänner!
Ps Jag är lite ironisk nu 
#40 Det gör inte särskilt ont. Jag gjorde det på min lillkille för några dagar sedan, för att han skulle vänja sig han spann och verkade glad hela tiden.
Klippa eller raka vågar jag däremot inte då jag är rädd att skada katten, eller att håren skall hamna ner i hörselgången, när man rycker får man ju dem i handen och då är risken betydligt mindre att de hamnar ner där. Har försökt klippa men det tyckte mina katter var betydligt mer otäckt.
Om man väljer att rycka håren måste man givetvis göra på rätt sätt, det är inte bara att rycka hur som helst, samt att man bör göra det någon vecka innan utställningen.
Suttit här och läst igenom denna otroligt låååånga tråd och förundras över att man kan gå igång så på ett inlägg.
Jag har fött upp & ställt ut pudlar sedan 1983 & badar dem var tionde dag för att hålla dem i full utställningspäls. Skaffade oriental/siames rasen just för 'enkelheten' att ha en päls som inte kräver så mycket pälsvård. Klippa klorna inför en utställning & putsa öronen är hur lätt som helst. Ett bad om det behövs är ju självklart, men det är inte alltid det krävs.
Idag är det väldigt kostsamt att resa runt på utställningar (katt som hund) och för mig är det självklart att man inte kastar pengarna i sjön och anstränger sig lite för att just 'min' katt/hund skall få visa sig från sin bästa sida. Det är ju oftast inte bara anmälningsavgifter som kostar pengar, det är långa resor och hotellnätter som tillkommer.
Bra tips med 'silikondroppar' det skall jag testa nästa gång!
Lycka till med era utställningar 2011!
//Cecilia

Måste erkänna att sist ja skulle klippa öronhåret på en av våra så ryckte hon till så jag klippte henne i örat….
Hade ju givetvis glömt att fixa öronen i all röra som va innan vi skulle åka, MKT dålig planering helt enkelt, så jag gjorde detta på plats……. Hon blödde!!!!! Å kattaskrället skulle upp på färgbedömning…
Först få stopp på d å sen tvätta av blodet! Kan säga att ja inte stod högt i kurs hos dottern då d e hennes katt.
Planera e bra med andra ord.. Och rycka ska jag i fortsättningen göra om jag ska göra något med öronen alls.

# 42 exakt vad svarade de när du frågade dem om det gjorde ont? Mjau?
#44 Finns en liten klippmaskin hos bla Clas Olsson som kostar ett par hundra, batteridriven som jag körde på min då otränade katt. Fungerade utmärkt…vet inte om hon blivit härdad då mina klippmaskiner surrar med jämna mellanrum då jag klipper vovvarna.
det är MalinL som lärde mig rycka håren i kattens öron, tyckte det lät som det skulle göra jätteont, men katterna ligger snällt kvar i knät när man gör det när man fått in rätta "knycken" Sen tar det mindre än en vecka innan de växt tillbaka ut. Kan göra det på 3 av mina 4 katter. Den 4:e är väl "håröm" så den ansar jag med sax…

# 46 den har jag också köpt, prisvärd liten sak

Rycker på mina. Sätter jag igång något som surrar i närheten av mina katters öron så lär jag vara randig sen.. Rycka är inga större problem, även om katterna inte älskar det. Sax vågar jag inte använda så nära mina katter..
Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

#34 møjligen en klumpig liknelse men jag hade inte i min vildaste fantasi trott att jag skulle få så agresiva svar från andra. Visste inte att det var så kænsligt. Sedan kan jag villigt hålla med om att ragdolls var långsøkt och inte hør hemma i denna tråden. Fast jag har också en undran. OM man inte tvættar sin katt innan en utstællning nær tvættar man då sin katt…
Hur som minns jag min førsta utstællning.
Kænde inte så många och var ganska så vilsen. Sedan ær jag också man och det var inte direkt så många andra mæn i lokalen så jag var lite tvetydig. Men jag fick lite hjælp med att preppa katten av två trevliga norskor (mor och dotter), visserligen hade jag gjort en del sjælv (trimmat øronen) men det fanns så klart mer att fixa, det finns det alltid.
Det ær alltså ganska så bra om man kænner ngn som har lite erfarenhet redan från starten. Sætta upp burskynken ær inte super enkelt førsta gången, andra gången går det fint.
Sedan førsvann alla mina papper på katten. Stamtavla och utstællningssedel till dag 2. Kaos. Men den kom tillbaka. Så se till att tænka ut ngt bra sætt att hålla ordning på sakerna. ;)
Dessutom, gløm inte dig sjælv. Du behøver också mat och så…

Jag ska villigt erkänna att jag aldrig har badat min 7-åriga Balines för jag skulle hamna på sjukhus om jag ens försökte! Han väger 6,5 kg och hatar att bli fasthållen. Å andra sidan är han aldrig utställd heller.
Men självklart har jag tvättat av honom med tvättlapp eller sköljt av tassarna på honom nån gång om det har behövts.

#50 Jag tvättar mina monster vid behov.
Ibland infaller d mellan utställningarna å ibland inför. Sist var d riktigt inför..Kvällen inna vi skulle åka. En av odjuren hade varit bakom kaminen….
Behövs d inte så ser ja det som onödigt att tvinga ner dom i vattnet, dom e ju rätt så renliga djur av sig själva.
Oi oi oi, i denne tråden var det jo livlig 
Jeg bader stort sett også alltid. Ihvertfall da jeg hadde langhår,og fertile hannkatter.
Jeg er også av den oppfattningen at utstilling er høy skjønnhetsfaktor,og da vil man vise dem fra sin aller beste side.
Men man finner sin måte på hver sin katt. Det er det som er så fint med råd,man kan ta dem til seg og teste ut om det er noe for den enkelte,eller man kan bare lukke ørene om man tror det enkelte rådet ikke passer for seg og sine :-)
Jeg bader mine torsdagen før selve utstillingen. (ikke alltid kattunger) Fredagen pudres dem,og med meg på utstilling har jeg noe for antistat,ekstra pudder og noe for at pelen holder sin fine ekstra glans dem fikk etter badet. Jeg fikk god opplæring da jeg hadde balineser,og bruker samme forberedelser på korthårene mine. Fungerer utmerket.
Men enkelte katter har og veldig god pels,som ser helt nyfreshet ut til en hver tid,uten at man trenger å gjøre noe som helst. Sånn var Kiss,men hun ble nå badet hun med. Men sånn i ettertid tror jeg ikke det var nødvendig.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Jag ställer visserligen inte ut, men mina katter är aldrig badade och de äldsta är 6år. Men de är lika rena o fina ändå. Hur ofta kan man bada en katt utan att den kan få hudproblem? Jag har läst att en del använder Yes diskmedel, den är ju väldigt uttorkande på människohänder men katthud är kanske tåligare.
Även djuren får ta del av människans fåfänga.
#55 Disk middel brukes nok først og fremst for å fjerne halefett.
Ellers er der mange svært milde shampoer å bruke som er beregnet for å skåne hud og hår 
Halefett er mest vanlig på fertile hannkatter, MEN det kan forekomme på kastrater også,uansett kjønn. Og fett i huden som ikke fjernes kan noen ganger gjøre mer skade i huden,enn om det blir værende der.
Da jeg hadde min kjære Felix - balineser kastrat, så ble han badet noen ganger utenom utstillinger også,fordi han hadde litt fet hud. Men hadde hadde et kryss problem også med tørr hud.Så, det er ikke bare mennesker som kan få blandingshud. Men det løste vi med enten Aloe Vera eller kokos olje.(altså å gi i munnen så det gikk virke innenfra og ut)
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
#55 Nej Yes ska man inte använda, det har helt fel ph-värde. Dessutom har det motsatt effekt. Jag använde det på min ragdoll med fetsvans för det sa uppfödaren att jag skulle (visste inte bättre på den tiden), det blev inte ett dugg bättre kan jag säga.
Jag använder ett schampo som är just för fetsvans och fet päls. Därefter ett balsamschampo.
Om en katt har fetsvans så är det enda som funkat bra för mig att ta i en speciell olja i svansen någon dag innan bad. Den hette kristallolja tror jag, men är inte säker. Fick den av uppfödarna till min första balines och etiketten har ramlat av. I alla fall löser denna olja upp fettet jättebra så hela svansen ser ut som en barrad gran. 
När man sedan schamponerar så blir resultatet riktigt bra och skulle det fortf vara ngt fett vid svansroten så får man pudra lite.
Att bara bada bort fettsvans har aldrig funkat för mig, oavsett hur många ggr jag schamponerat.
#55 flis > De som använder Yes och tvättar sina katter med har troligtvis en katt med ganska fet päls, annars brukar man inte använda det eftersom det är uttorkande precis som du skriver. Istället brukar man använda milda kattschampon.
Jeg har heller ikke personlig brukt disk middel på mine jeg har tatt bort halefett på. Jeg har enten brukt produkter til nettopp dette problemet kjøpt hos en selger.
Tror disk middel er mer vanlig å bruke hos flere semilanghårs raser? Det var det før ihvertfall.
Men en gang fikk jeg tips om majones,og tekte jeg skulle prøve det for morro skyld. Men halefettet forsvandt faktisk. Fett tar bort fett
(Men ellers ble det et heller mer grisete prosjekt,så jeg holder meg til vanlige produkter i shampo verden nå )
Hej alla!
Jag har 4 katter; alla hanar.
2 av dem är bondkatter och 2 av dem är siameser.
De badar jag cirka 3-4 ggr per år. Detta har jag gjort sedan de var små. Jag upplever att de tycker om att bli tvättade - efteråt när de har torkat. 
Använder schampo från zooaffären, som är bra. På bondkatten tog jag faktiskt Yes på svansroten för den var så fet; och han blev så blank och fluffig och fin!!!
På sommaren upplever jag också att de tycker det är skönt med svalkande bad.
JAg häller upp vatten i badkaret och sänker ner katten i ett TYST badrum. Sätter på duschen med en väldigt låg stril, och tar det varsamt. Det funkar för oss!
Dagen efter känns det som om det tycker att livet är dömysigt och att de känner sig vackra på ett sätt. 
Kram Malmö

# 57 jag har letat efter ett speciellt schampo mot fetsvans, kan du ge mig tips på var jag hittar det? Märke?
#61 Det var så länge sedan jag köpte mitt att märket har bytt namn, mitt heter House of Anju stud tail… nånting.
Jag tror att detta är samma schampo med nytt namn:
Prova med Gromers Goop när du har fettsvans
Rithwa

"Prova med Gromers Goop när du har fettsvans"
# 63 JAG har sällan fettsvans faktiskt, men tack ändå