Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 3525 ggr
Rokkur
0

Simsens veterinärbesök

Simsen var hos veterinären idag för att fixa tänderna, och det visade sig att jag hade rätt, stackars pojken har Gingivit!Rynkar på näsan

Men det behövdes inte dras några tänder idag, men vi får se till sommaren hur det ser ut då……

Sen har han fått kass mage med, så nu är det canikur som gäller och ID foder, antagligen så beror magen på att hans tandkött har sett ut som det gjort så han får även antibiotika för både mage och tänder.

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

kalindas
0

Smilla har samma problem med tänderna. Ganska vanligt på våra raser tror jag Henrik sa att han aldrig sett det på katt innan, utan bara på hund. Kanske har med deras långa näsa att göra.

Sen tjatar jag ännu en gång om ID fodret. Märker du ingen skillnad på ett par dagar på magen. Byt till WD!
Spidde blev mycket dålig av ID maten, nu var ha i och för sig allergisk mot ris, men även övriga katter här med trasslig mage har fungerat dåligt på ID. WD fungerar ju lite som canicuren pga att det är mer fibrer i maten och tarmen får arbeta.
Har fått lära mig, spyr inte katten så är det WD den ska ha!

/Elisa

kalindas
0

Gissar även att du fått med dej det där svidande väteperoxid flaskan. Var beredd att Simsen kommer att hata den…Flört
Jag använder aloe vera, snällare och svider inte. Men med samma verkan.

/Elisa

Nilla
0

Imorgon ska jag lämna in Mathilda för tandsten. Håller tummarna för, att det inte döljer sig några FORL-tänder under tandstenen. Hon har rejäla besvär och luktar som en död i munnen.

Mamma Bassie har blinkhinnorna framme sedan två dagar, men visar inga andra synliga symtom. Hon får också följa med till veterinären. Tur att man vet vart man ska göra av sina sparslantar… Rynkar på näsan

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
0

Var glad att du har sparslantar!
Jag har 55öre på mitt konto och får inte lön förrän den 20:e. Obestämd
En jäkla tur att jag har ett kreditkort som gäller på kliniken i akuta fall!

Hoppas att det inte är något allvarligt med någon av tjejerna.

/Elisa

Nilla
0

#4 Det är just det jag får ta till efter julen…Skrattande

kalindas
0

Ibland kan kreditkort vara riktig bra att ha! Glad

/Elisa

Liljekatten
0

Stackars lille Simsen. Rynkar på näsan Hoppas han blir bra snart. Ge honom gärna lite probiotika också. Det är aldrig fel om de är lite dåliga i magen.

Rokkur
0

Nilla, håller tummarna för att det inte ska vara FORL!

Elisa: Fick med Hexarinse hem, ska stryka hans tänder med det för att motverka att tandstenen kommer tillbaka.

Lotta: Ska ändå in till Kinna idag så passar på att köpa lite då :)

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

kalindas
0

Det var Hexarinse jag menade. De katter jag träffar som fått det på tänderna blev väldigt rädda och osäkra för sina ägare. Pga att det gör väldigt ont i munnen med det.
Jag köpte det inte till Smilla utan använder aloe istället.
Hoppas Simsen inte är lika känslig.

/Elisa

Nilla
0

#8 Tack! Har varit nervös hela dagen på jobbet idag. Gått och väntat på att veterinären skulle ringa när Mathilda låg på behandlingsbordet. Hon hade mycket tandsten och under tandstenen dolde sig 2-3 tänder som var illa åtgångna med uppkrupet tandkött och bara tandhalsar. De är lite lösa - men inte tillräckligt för att bara kunna plockas ut. Hon hade också "tappat" 4-5 kindtänder. Ja, veterinären trodde helt klart FORL.

Så nu ska vi vänta ett par veckor och sedan beställa tid på ett större djursjukhus för att ta de dåliga tänderna. Röntga också. De har inte den utrustningen hos Distriktsveterinärerna. Jag trodde ju dock inte, att det skulle vara så illa! Hon är ju bara 3 år… Rynkar på näsan

Bassie hade lite feber igårkväll, men ingen idag. Veterinären har lyssnat och klämt igenom henne noga, vätskat upp och gett b-vitamin. Jag ska avvakta ett par dagar och tempa varje dag. Men hon verkar pigg och glad och lät sig väl smaka av blötmaten när vi kom hem.

Hela kalaset kostade 1500 kr. Hade jag lämnat katten till "finkliniken" här på Österlen - hade det kostat 3000-4000 kr.

Förlåt att jag kapar din tråd, Rokkur.

sighni
0

Ja tandproblem verkar vara deras bekymmer. Det har Onni och Oma också. Inte något allvarligt men något att hålla koll på. Jag borstar deras tänder så det har klarat sig skapligt. Onni har en tand långt bak där tandköttet växer över. Det är åtgärdat en gång men behövs kanske igen.

Lycka till med Simsen!

flis
0

Tyvärr hjälper inte tandborstning om katten har Forl. Min rex har bara 11 tänder kvar pga Forl. Rynkar på näsan