Bordatellainfektion
Jag undrar om det finns andra här med erfarenhet av bordatella på kattunge? Bordatella är hundsnuva eller kennelhosta som även kan smitta katter och kaniner. Hade varit intressant att få veta hur det gått för er.
Jag importerade en siames i November som då var 3 mån gammal. hon vägde då 790 gram och var mycket mager och hostade. Hon fick en lunginflammation första veckan här. Provtagningar visade på bordatella och unga och svaga djur med bordatella utvecklar ibland lunginflammation. Bordatella bronchiseptica är en bakterie
Andra bakterier som Streptococcus, Pasturella och Pseudomonas är oftast sekundära till virusinfektioner men kan orsaka allvarlig sjukdom. Oftast orsakas hundsnuvan i en viss individ av en kombination av ovanstående virus och bakterier.
Hon har gått på 3 antibiotikakurer, dels för att bli av med lunginflammationen och en kur för bordatellan. Bakterien sitter ända ut i flimmerhåren och kan därför vara svår att behandla och det krävs lite längre antibiotikakur. Vuxna djur behöver normalt inte antibiotika då deras immunförsvar brukar klara av det själv men det är olika från fall till fall. Problemet är bordatella i kombination med andra virusinfektioner.
Hennes symptom har varit hosta, snabb andning och allmän trötthet. Febrig och rosa över huden. Äter och dricker bara lite så det har varit en kämpig tid med mycket stödmatning.
Vetrinären säger att hon succesivt kommer att bli bättre och att det kan ta några månader innan immunförsvaret brutit ner bakterien helt. Djur som haft bordatella brukar bli immuna mot den och blir inte smittbärare. Men det kan också bli kroniker.
Det finns olika information på internet om bordatella och i kombination med olika virusinfektioner så blir det så olika förlopp hos djuret som insjuknat. Lite bra information finns här:
www.abcd-vets.org/factsheet/se/pdf/SE_BB_Bordetella_bronchiseptica_hos_katt.pdf
Intressant att kennelhosta kan sprida sig till katt - särskilt som Bordetella bronchiseptica är en bakterie som kan förekomma i luftvägarna även hos friska hundar, enligt SVA: http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Hund/Infektionssjuksomar/Kennelhosta/ Kennelhosta är ju inte alltför ovanligt, framförallt inte i samband med utställningar och tävlingar…
Undrar hur vanligt det är att katter drabbas av kennelhosta? För mig var det åtminstone en nyhet.
Det står om bakterien i boken "Kattens sjukdomar" av Anne -Marie Nilsson. Så den kan vel ikke være helt uvanlig på katt da.
Der står følgende om den i boken: Denna bakterie är kontroversiell. Den kan hittas på helt friska katter. Den har också isolerats från katter med sjukdomssymptom i form av snuva,konjunktivit,hosta och lunginflammation.
Jeg har ikke hørt om en katt med denne bakterie før,men så er det vel kanskje ikke en bakterie man leter etter på linje med E colli og streptokokker og at det er derfor den ikke er så kjent.
Håper din lille katt blir frisk snart.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
tack sacredsouls! Jag hoppas det då hon är av intressanta linjer och är en mycket vacker sys/sia
kommer att testa henne igen vid 6 1/2-7 mån och se så hon är frisk