Siames iFokus

Siames

Etikett: avel
Läst 4507 ggr
Alba333
0

Finns alla sverak-katter på pawped?

Hej!

Undrar hur det fungerar med pawped, där man kan se färger och dyl. Kan man förvänta sig att alla sverak reggade katter finns i pawped?

Jag står i begrepp att köpa en lilamaskad hona från S*Tammee, hon heter Orchid Missy. Men hittar varken henne eller hennes föräldrar på pawped. Vad kan det bero på?

Ska man börja ana ugglor i mossen..Obestämd

jerremiaz
0

Nej alla katter finns inte på pawpeds.

Om man vill att kattenas stamtavla skall finnas där skickar man in den till de som lägger in katterna där.

Iréne skickar inte in sina stamtavlor dit, varför hon väljer att inte göra det bör du fråga henne.

Ugglor i mossen behöver du inte ana då Iréne har födit upp katter länge i SVERAK.

Hälsningar Mari

som fått köpa många fina katter av Iréne.

Rithwa
0

Man lägger in katter på Paw Peds även om kattägaren inte har lämnat ut stamtavlan till registrering på Paw Peds.

Alba333
0

Åh, tack för era snabba svar! Så skönt att kunna fråga vad som helst på det här forumet. Uppskattar jättemycket att ni finns Glad

Alba333
0

Vill bara förtydliga att jag på inget sätt ville peka ut Tammees på något negativt sätt. Det är bara jag som är ny och oerfaren samt kanske lite plump. Så om jag trampat någon på tårna så ber jag om ursäkt, det var verkligen inte min mening!!

Är så jätteglad att ha fått möjligheten att köpa en katt från Tammees, känns som en stor förmån Tungan ute

kalindas
0

Visst kan en katt hamna på Pawpeds även om kattägaren inte skickat in den. Men det har oftast att göra med att någon person har skickat in sin katt, som har de katterna i sin stamtavla. Då hamnar katten där automatiskt.

Tror att de flesta som lägger in på Pawpeds vill ha kopia eller registeringsbevis. På katten som läggs in. Dock kan de inte kräva det på alla katterna i stamtavlan.

/Elisa

Rithwa
0

Min uppfattning är den att man själv skall få bestämma om stamtavlan skall ligg i Paw Peds, ingen annan skall ha den rätten.

MalinL
0

#6 Ja, men den kan hamna där automatiskt om någon som har en avkomma till katten lägger in avkomman i pawpeds.

jerremiaz
0

#6 Det är min uppfattning med, och jag vet att någon lägger in katter som de inte har stamtavlan till.

Hur kan en nyimporterad katt där importören ej skickat in stamtavla finnas på pawpeds? Katten är utställd och i katalogen kan man läsa vem som är mamma och pappa och dagen efter utställningen har kattens stamtavla hamnat på pawpeds.

Katten har inte några avkommor och nya ägaren har definitivt inte skickat in stamtavlan. Det är dessutom fel i stamtavlan som är inlagd….

kalindas
0

Är det så som du säger så är det fel.

Tycker att det ska vara inskickade stamtavlor som läggs in. Sen kan man inte göra så mycket åt om katten hamnar där automatiskt pga en avkomma.

Vet att kravet var stamtavlekopia i början av Pawpeds. Men jag vet inte om de som lägger in samarbetar om regler. Stamtavlorna som ligger inne ska ju vara rätt, annars försvinner ju syftet med databasen.

Tycker Pawpeds är superbra och förstår väl själv inte varför man inte vill ha sin katt där.

/Elisa

Fielie
0

Det verkar väldigt konstigt.

För det första så har andra inte rätten att skicka in uppgifter på andras katter, för det andra så är det ju bara ägare resp. uppfödare som har stamtavla så jag förstår inte hur det blir möjligt?

Själv har jag scannat in kopia på stamtavlor på mina egna katter.

Om det är så…har det begåtts ett brott???

[hakkapelitta]
0

De som lägger upp på pawpeds tar tavlor som är offentliga, dvs som ligger ute på hemsidor till allmän beskådning osv. det är därför katter man inte själv skickat in går att hitta. Det är ju därför pawpeds inte är 100% tillförlitligt.

kalindas
0

Har hört om det också. Men jag vet att det var en diskussion om det på nåt forum för länge sedan. Då sa de som lade in att de skulle undvika skriva av från hemsidor. Just pga av detta risken för felskrivningar…
Men bevisligen är det då någon som gör det i alla fall…Obestämd

/Elisa

Avenacattery
0

Stæller mig frågan vad det ær som ær så hemligt med en stamtavla ;) ?

Ninja
0

Hur är det när en katt får en titel på utställning, skickar ägaren in ändringen då eller är det någon som har koll på vilka katter som får titel och ändrar efter det?

kalindas
0

Tycker inte det är ett dugg hemligt och fattar inte varför man inte vill ha med sin katt där? 
Skickar in alla mina stamtavlor dit. Även katter som varit döda i många år.Glad

Hade velat ha det som i SKK, där alla stamtavlor och resultat finns i en databas.
Däremot är det viktigt att det blir rätt i databasen. Då kan man inte kopiera från någons hemsida.

/Elisa

kalindas
0

Tror inte de skriver in titlar i Pawpeds.

/Elisa

Ninja
0

#16 Jo det lär de ju göra, när Äzzys pappa fått titlar har det ändrats även på pawpeds. Nu står hans SC-titel med. Och släktingars championtitlar står med osv.

kalindas
0

Ok. Har inte kollat så noga. Bryr mig inte speciellt mycket om titlar…Glad

/Elisa

Ninja
0

Nej, var ju inte så jag menade. Bara att det verkar vara ett jättejobb att sitta och lägga in nya katter och dessutom uppdatera titlar osv. Skrattande

kalindas
0

Ok..Glad
Det är säkert ett jäkla jobb. Men tror de som gör det tycker det är roligt med stamtavlor. Fast titlarna verkar vara lite överkurs…Glad

/Elisa

Wikrita
0

Jeg har aldri sendt stamtavler inn til noen som registrerer i pawpeds, likevel ligger alle mine katter der, til og med mine 2 engelske importer, hvor den ene aldri har vært på utstilling.

Men stamtavlene ligger på min hjemmeside, så det er kanskje ikke så vanskelig å legge inn den resterende tavlen, når man kan bare hente ut 5 generasjoner fra en hjemmeside.

grillkotte
0

Ägaren kan få stamtavlan uppdaterad på PawPeds om katten tagit titel. Då måste ju papper på detta skickas in.

Registrerar inte du din katt, eller köparen, så läggs inte detta in i databasen. Vissa prover katten gör skickar veterinären automatiskt in så det registreras. T.e.x. HCM..

Men det är säkert ett jättejobb att lägga in, för mig tog det 1,5-2 mån. efter inskickad stamtavlekopia innan jag såg min britt på sidan.

Zandrinos
0

Jag tycker pawpeds är kanonbra, hittar man nåt fel på nån stamtavla, så kan man ju meddela detta till dom som sköter sidan.

Förstår inte heller vad det är för hemligt med stamtavlorna för vissa uppfödare.

Rithwa
0

Det behöver inte vara några hemligheter för att man inte vill att stamtavlan skall ligga på PawPeds. För min del tycker jag att det skall vara ett val man själv gör. Vill man att stamtavlan skall ligga ute är det OK vill man inte det så är det OK. Vi måste respektera varandras önskemål.

cosbykatten
0

Personligen tycker jag det är ytterst märkligt att SVERAK inte har skapat ett "raskattsregister" med samtliga svenska raskatter ännu. SKK har ju ett register för sina hundar, på kattsidan skulle ju SVERAK kunna gå ihop med IDP-klubbarna och skapa ett gemensamt register? Otroligt smidigt att ha alla registrerade katters stamtavlor och tävlingsresultat öppet för alla, särskilt om man dessutom kan registrera veterinära resultat av tex ögontester och annat.

Nog borde det finnas tillräckligt med datorkunniga entusiaster inom de olika raserna för att skapa och underhålla ett sådant register? Jag skulle gärna dra mitt strå till stacken för ett sådant register!

kalindas
0

Att Sverak skulle välja att göra något ihop med WCF (fd. IDP) är nog ett litet drömsenario. Flört
Men jag tycker också det är en bra idé. Fast varför inte utnyttja pawpeds som det är.
Enklaste hade ju varit att förbunden hade som regel att skicka alla stamtavlor dit efter registrering.

/Elisa