hur skriver ni avtalen?
Måste fråga hur ni skriver vad det gäller tillbaka köp av kattunge..Skriver ni ja i rutan eller nej på köpavtalet när ni säljer kattungen? Och vilka skyldigheter/möjligheter med för detta..Vill bara kolla hur man bör tänka;)
Menar du Ja eller Nej rutorna som man kan kryssa i om man tar tillbaks katten eller ej?
japp…
Om man kryssar i Ja rutan så är man skyldig att ta tillbaks katten, oavsett när.
Jag använder oftast inte Sveraks avtal, men om jag gör det så kryssar jag inte i Ja-rutan.
Ok..Tack för svaret;)

#3 om man inte vill anv sveraks avtal, skriver man ett helt eget då? Måste jag som är med i sverak-ansluten kattklubb anv deras avtal? skulle vilja se exempel på ett sånt då jag snart ska sälja iväg mina små, du får gärna maila mig ett exempel på sonnerhav@gmail.com

Sverak har alla blanketter på hemsidan, lätt att kika in där :)
Kryssar själv i Nej, men självklart hjälper jag till ifall det inte funkar med den nya katten.
Ja.. lillatassen, det är nog så jag funderat på att göra;)
Jag kryssade i ja på återköp på de kattungar jag sålt.
Jag tyckte det kändes som en säkerhet både för mig och köparen, jag vill veta var katten finns under hela dess livstid. Sen vill hellre få tillbaka katten om nya ägaren inte kan ha kvar den än att den hamnar på blocket eller avlivas.
Jag förstår de som inte tar tillbaka katten, om man har ett större katteri skulle det bli ohållbart om gamla uppfödningar flyttade in titt som tätt.
Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.
nja, jag skulle definitivt ta tillbaka kissen om så skedde, men då är jag inte förpliktigad att ta den samma timme som kattägaren ringer;) Och vill definitivt veta hur det går för bäbisarna;))

Jag gör som Amanda och kryssar i ja-rutan. Det förpliktigar ju också köparen att kontakta mig om något problem uppstår. Naturligtvis sker väl alltid en diskussion om hur man bäst löser problemen så att alla parter blir nöjda.
#10 Ja man hoppas ju det. Men om något skulle uppstå så att man har svårt ta ta tillbaks en (eller fler) vuxna katter så kan det bli komplicerat om köpare helst plötsligt vill komma tillbaks med katten.
Eller är det bara jag som tänker så? Tänker bla på smittrisker, svårigheter att placera in en främmande vuxen katt i en redan befintlig flock osv.
Jag känner att jag måste prioritera mina egna hemmavarande katters välbefinnande först och främst. Och om en såld katt behöver omplaceras så vill jag gärna vara behjälplig, dock ser jag hellre att kissen stannar i sitt nuvarande hem tills ett nytt hem dyker upp. Annars blir det ju en extra flytt med alla stress m.m som det innebär.
nu fick jag nåt att tänka på.. hm…Jag kommer alltid att ställa upp och hjälpa till, men tänker lite som MalinL tror jag…

Jo, det är klart att det kan ställa till oväntade problem. Jag har dock ett ganska litet katteri med få kullar så för mig är det inte så stora problem att ta in en katt till. Vi bor oxå på en stor gård med stora möjligheter att skärma av mellan katterna om det skulle behövas.
Men jag ycker att det är bra att du är noga och verkligen funderar igenom hur du vill ha det och vad som passar just dig 
Tack;) ja jag brukar fundera ihjäl mig på sådana här saker och kolla hur andra tänker.. bra med feedback;)
#5 Nej man måste inte använda Sveraks avtal.