Dolda fel
Är det nån som vet om pigmentfel klassas som dålt fel?
Uppfödaren visste att jag skulle visa henne mm. Visserligen köper man en katt som sällskap men inte sjutton hade jag köpt henne om hon haft pigmentfel
Tur att jag ej hann para henne…suck
Pigmentfel är inget dolt fel.
#1 Tack då beh jag ej fundera mera
Nej det är inget dolt fel. Dessutom påverkar det ju inte kattens "funktion" som sällskapskatt.
Det kan ju uppstå ganska lång tid efter att man sålt katten. Vitiligo t.ex. som min gosse har.
Synd at katten din har pigmentfeil sånn at du ikke kan stille henne, men det er dessverre sånt som skjer når det er snakk om levende vesener. Jeg reagerte dog på det du skrev om at du kjøpte henne som selskapskatt, og at det var bra at du ikke rakk å parre henne. Men man tar vel ikke kull på katter som er solgt som selskapskatter?
5# i Sverige kan man göra det. Vi har inte riktigt samma system som Norge.
0# Vad tråkigt för dig med Vera. Men nu slipper du ju hennes vrålande ;-)

#6.
Kan og kan… klart man kan. Men du kan också berætta att du tænkt dig en katt till uppfødnig och kanske får du du en annan typ av vægledning/info om linjer osv.
diskusionen är oändlig…..
#8 Du har helt rätt. Man ska ej skriva i köpeavtalet att katten säljes till avel eller utst för om katten ej blir nån utst stjärna då skulle nog hälften av alla svenska uppfödare få problem.
Gäller även som hund o hästuppf. Då jag själv fött upp utst hästar så jag vet att man kan få problem om man skriver så. Dock har jag ALLTID skrivit allround eller sällskap
Får man fråga vilken typ av pigmentfel det rör sig om, och hur det är diskvalificerande? Intressant för mig som är "ny" i rasen…
#10 Hon är chokladmaskad balines men har rosa trampdynor
#11 embla2 > Ahaaa. Tack för informationen! Vilka färger är det som ska ha ljusa trampdynor, och vilka ska ha mörka?
Bild på Odins trampdynor. Han är chokladtabbymaskad. Inget färgfel på hans trampdynor. Det är en skillnad på rosa (vita) trampdynor och ljusa chokladtassar.
Såhär ser riktigt rosa trampdynor ut…
/Elisa

#14 Tack Kalindas!