mjölkstockning?
Någon som har erfarenhet av mjölkstockning? Hur känns det och vad gör man?
Verkar som vår Maddie har det, kände idag på juvren. Kändes som stora kakor, ganska hårda. Hon har de senaste dagarna inte varit glad och nöjd som hon brukar. Oroligt bärt omkring på ungarna och velat flytta runt dem, får lixom inte ro.
Nu förstår jag att det måste varit detta som gjort det.

Har inte haft det själv men hört/läst att värme och masage kan lindra besvären, skulle dock ringa till vet. och fråga om råd till mamma katt.
Lycka till
Bönan fick det med sin förra kull. Det blir varmt och hårt, som hårda limpor hade hon. Massage, rejäl, med varm handduk fick det att släppa. Det är inte populärt när man masserat för det gör ont, hört från människor som haft det. Hon har haft tendens till det nu med med Liten innan mjölken anpassades och då är jag snabb att massera tuttisarna. Se till att hon ligger/är varm, det ska hjälpa att undvika det. Lycka till! Hör av dig om hur det går.

Har haft det på två honor tidigare. Det är bra med massage och värme. Massera gärna med varma handdukar eller vetevärmare om du har. Honorna brukar inte gilla det för det gör ont men man måste försöka få lös mjölken, annars kan det bli infektion och mjölkkörtlarna kan bli förstörda.
Prova även att mjölka ur de spenar som är hårda. Ibland kan man tvinga en kattunge att äta ur "fel" spene, de kan då hjälpa till.
Massage, värme och urmjölkning. Räcker inte det så åk till veterinären och få antibiotka.
Mastit kan bli väldigt allvarligt om det inte behandlas.
På kor kan man smörja in med liniment. Men då katterna slickar där så är det inte att rekomendera.
/Elisa
Stackars Maddie, bättre nu med antibiotika. Usch hon måste haft så ont.

Stackare! Hoppas det blir helt bra nu då!
Huvaligen, stackars Maddie! Hoppas att hon snart mår bättre! 

Stackars lilla tjejen! Håller tummarna att hon snart mår bättre.

Tänkte fråga om de kan få mjölkstockning innan kattungarna har kommit?
Vi är på dag 66 och går här å väntar! Just när man går å väntar, så kommer ju såå många tankar fram och tillbaka. Tycker det känns lite som små plattor kring spenarna, men trodde det var "körtlarna" där mjölken kommer ifrån…
Hon har absolut inget emot att man känner så det är ju inte ömt. Nojar jag bara, eller vad tror ni?
#3 Det är nog ingen fara, hon har bara släppt till mjölken. Mina honor brukar göra så innan förlossningen också.
Vid mjölstockning känns juvret väldigt varmt och hårt samt ömmar.

Tack det var snällt, tacksam för lugnande svar 
Tror nog inte heller det är någon fara då hon är nöjd och glad! Känns inte varmt eller konstig färg eller ömmar!
Men skönt ändå att höra från någon annan.

Här har nog Silla börjat få mjölkstockning, jag värmde vetekudden lite och tvingade henne att ha den på magen en stund, har hört att det kan göra saken värre om man masserar?
"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."
Alice Walker

Har fått det smarta tipset att kleta på smör på tutten så slickar mammakatt själv och masserar samtidigt.

Men så smart! hur påverkar det kattungarna då?
Alice Walker

# 14 hon lär slicka bort det innan de diar, man får väl sätta dit det när de sover? För säkerhets skull kan man ju köpa laktosfritt?

Ja, kan ju göra sen när dom sover :) Ska testa!
Alice Walker
Här hon hård och varm så "ska" du massera. Du du ska även försöka mjölka ur den dåliga juverdelen. Lättare sagt på en katt, men det är bara att försöka.
Har det inte hjälpt nu på morgonen så ring till veterinären.
/Elisa

Har ringt veterinären, har tid vid 17.00 hos viskadalens, dom ska även ta sig en titt på lille One som blivit hängig han kräktes igår och har haft lite diarre inatt. Han får sockerlösning nu som han verkar piggna till lite av.
Alice Walker
Kan vara att han druckit den dåliga mjölken. Synd jag inte visste detta tidigare, för du kunde du tagit tiden jag avbeställde 9:10 i morse.
/Elisa

Ja, gissar med på det, Gandalf verkar må bra hoppas det fortsätter så och att One blir bra med. Ska testa ge Silla ett varmt bad, det kan ju hjälpa mot mjölkstockningen.
Just det ja, glömde skriva det: Jag har mjölkat ur en del, så det såg lite bättre ut men det var hårt imorse igen =/
Alice Walker
Du måste mjölka ut så ofta du hinner. Kan behöva antibiotika ändå, men lite kan hjälpa.
Skatan och hennes syskon blev sjuka när mamman hade mjölkstockning.
/Elisa

Kräktes dom med? Han kliar sig väldigt runt munnen med…. Blir ju så orolig har sussis lilla kattunge stalin i färskt minne
Jag är på henne hela tiden och mjölkar ur känns det som, men hon är inte direkt medgörlig!
Alice Walker
Vet inte hur de reagerade. Födde inte upp Skatan själv.
Fråga Henrik om Dihydrostreptomysin tabletter, en snäll antibiotika.
Lite lättare att mjölka ur en ko med mjölkstockning än en katt. 
På dem kan man även massera in liniment. Går ju inte pga kattungarna.
/Elisa
Rent generellt när man misstänker mölkstockning, kom ihåg att tempa mammakatt.
Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

Bild på ett av juvren, jag håller inte hårt fastän det ser ut så!
Elisa: Ska fråga honom om den, får kriv upp så jag inte glömmer bort vad den heter :P
AmandaW: Vet inte om det ens är möjligt att tempa henne nu, hon är inte direkt samarbetsvillig =/
Alice Walker

AJAJ! Usch man förstår hur det där måste kännas!? Provade du smör nångång? Men hon ser helt klart ut att behöva behandling!
Kan man inte ge katter Oxytocin precis som med människor när de har mjölkstockning?

Ja, hon har jätteont, är där och massarer och mjölkar ur men hon gör allt för att ta sig därifrån, klagar väldigt! Nej, prövade inte det är lite rädd att lille one ska bli ännu mer kass i magen! men kladdade på av vällingen som One fick av igår och den tvättade hon bort, men verkade inte göra nån direkt skillnad dock =(
Alice Walker

# 27 nej det där har nog gått för långt för att det ska hjälpa med vanliga huskurer tyvärr…

Ja, ska bli skönt att få komma till vet. med det! testade med vällingen igår kväll kanske jag skulle säga :P idag har jag bara masserat och mjölkat. låter som om jag prata om en ko 
Alice Walker
Oxytocin kan man inte ge vid mjölkstockning. Det får djuret att "släppa" mjölk och gör nog mer skada än nytta, speciellt om det är tätt.
Jo, den infektionen måste hon till veterinär med. Stackarn…
/Elisa

Vet bara inte hur jag ska göra med dom små, vet sa inget om att dom inte fick dia….
Alice Walker

# 30 ja jag har ju bara erfarenhet av människosläktet och där ger man det ;-) Jobbade ju 7 år på förlossning och BB

Stackarn, mjölkstockning som gör så j…a ont!! Såg inte speciellt nice ut! Skönt då fått en tid, känns alltid lugnare då… Lycka till!
Lättare att mjölka ur en människa och då är det säkert en fördel att få igång det med Oxytocin. Men en katt måste ju vara ett litet h*lv*t* att mjölka ur.
/Elisa

Han gav henne Oxytocin, och det funkar bra! Sen vätskade han upp Johan(one), fick med tre sprutor med Oxytocin som hon ska få var 6:e timma, sen är det bara att mjölka! och det går bra med!
Alice Walker
Åh vilken tur!
Å huff, det så vondt ut.Tror jeg fått litt panikk om det hadde vært her. Fantastisk godt det ordet seg og på en enkel måte!!
God bedring til henne:-)
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Då fick jag lära mig något nytt och även medge att jag hade fel och Lejdet hade rätt..
Håller tummarna att det blir bättre fort! 
/Elisa

# 35 haha, det kändes ju skönt att JAG för en gångs skull kunde tillföra nåt 
Jag hoppas också att hon blir bra snabbt , det ser ju så ONT ut stackaren!
Nu ska du inte blir för kaxig, det är JAG som är besservissern på denna sida vet du! 

/Elisa

# 40 Jag LOVAR, du ska få förbli det 
förresten stavas det inte besserwisser? hehe
*Hrmf!*
/Elisa

Undrar om hon blir ilsken utav Oxytocinet
Hundarna har fått springa för livet sen hon började få det!
Men det är väl bra om vi har två som kan svaren här på SIF?! 

Alice Walker