Siames iFokus

Siames

Etikettstandard
Läst 3691 ggr
cosbykatten
0

Siames: Engelsk vs Amerikansk typ?

Jag har i lite olika trådar läst om "engelsk" vs "amerikansk" typ på Siameser… är det någon som har exempel i form av bilder och kan förklara vad de olika typerna innebär? Tack på förhand!

Supinesophie
0

"American Hyper-Type or Super-Type: This Siamese has a head shaped like an isosceles triangle, enormous ears, almost slit eyes, very long neck, tubular body, endlessly long legs and a very narrow skull.

British Type: This is really a mixture between the Old-type and the American Type. The head here is shaped like an equilateral triangle, ears are large (not enormous) and the body whilst long, is less extreme."

Källa: http://www.catbreedsjunction.com/siamese-cats.html

SacredSouls
0

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

alltidsiames
0

Fina bilder att dregla över!

cosbykatten
0

Tack så mycket för information och bra foton!! Personligen kan jag tycka att båda typerna är vackra, om än det såklart finns en fara med att "förädla" siamesens huvud ytterligare, med tanke på att ögon, hjärna och allt annat ska kunna få plats. Jag tycker mig också se att den amerikanska typen har ett mindre huvud i relation till kroppen?

Den brittiska typens "trekantiga" huvud tycker jag mycket om.

Om någon har mer information tas den tacksamt emot :)

SacredSouls
0

#1 Jeg må si at jeg aldri har sett en slik beskrivelse før .Må være noen som ikke liker siamesere som har skrevet det der Skrattande

Når det gjelder CFA siameser så kan du lese den amerikanske standard fra 1889- dagens på linken jeg la inn over.

Under artikler-scroll helt ned.

Den engelske standard  (FIFe og vår standard) finner du på FiF'e sine hjemmesider. Sitter med en annen nettleser så får ikke lagt inn link.

De engelske er gjerne litt kraftigere bygd.Mens den amerikanske har litt mer elegante lange kropper. Men du har jo begge deler og de kan være like ekstreme i hodeform/profil etc. Spesiellt topp show kattene såklart. Men generellt så har de amerikanske ører plassert litt høyere og dominante rundere øyne + slankere.

Det blir jo en smaks sak egentlig. Hodet,øreplassering og øyne synes jeg personlig er bedre på engelske. Samtidig som jeg liker de lange slanke kroppene og også dominerende øyne som den amerikanske har.Jeg er litt som Ole Brumm /Nalle puh jeg.Ja takk begge deler Skrattande

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

sighni
0

Har någon av de här typerna företräde i Sverige? Eller är båda typerna lika ofta förekommande? Hur är det med hälsoproblem-risker? Är någon av typerna mer drabbade av problem än den andra?

Attacks
0

Ja,takk begge deler her også :-))

Jeg har en halv-amerikaner her. Mamman er fra amerikansk oppdrett. Hun er fra USA,men hun er ikke en 100% ren amerikaner. Der er spedt på litt europeisk i stamtavlen likevel har hun mye mer av de amerikanske genene i sitt ytre også.

Her er mamma "Lisa" :

lisa.jpg

Og hennes datter, Maiden. Hun er utrolig lik mamman sin  både i eleganse og utseende. Men hun har mye penere skråstilte øyner. Men kroppen hennes er helt fantastisk. Men det kan sikkert være  både og.dersom hun skulle blitt syk,for der er ikke mange ekstra gram å ta av. Hun kan rett og slett aldri legge på seg et overflødig gram.

maiden01.jpg

maiden 04.jpg

Så er det Melis da,han er 50% amerikansk,med rene amerikanske linjer,men han har blitt en fin blanding og er ikke superduper-elegant.

melis 1.jpg

melis 2.bmp

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/